Vart har patrullbåtarna tagit vägen?
Vart har patrullbåtarna tagit vägen?
Hej!
I augusti/september 2005 togs de tre sista patrullbåtarna typ Kaparen ur tjänst (36.eptrbdiv). Jag undrar vad som har hänt med skroven? 18.e ptrbdiv utgick väl 2001 eller 2002, men vad hände med 23.e ptrb div? Och vad skall ske med skroven, det borde ju finnas 12 skrov som ligger någonstans och väntar på sitt öde. Är det någon som vet någonting om vart de kommer att ta vägen?
Mvh
Stivne
I augusti/september 2005 togs de tre sista patrullbåtarna typ Kaparen ur tjänst (36.eptrbdiv). Jag undrar vad som har hänt med skroven? 18.e ptrbdiv utgick väl 2001 eller 2002, men vad hände med 23.e ptrb div? Och vad skall ske med skroven, det borde ju finnas 12 skrov som ligger någonstans och väntar på sitt öde. Är det någon som vet någonting om vart de kommer att ta vägen?
Mvh
Stivne
Jag kan nog inte hjälpa dig mycket mer än att vid Marindagen i Karlskrona den 6 maj i år så låg tre patrullbåtar av Kaparen-klassen och två robotbåtar av Ystad-klassen vid kaj. Det var de sista enheterna av varje klass som varit i tjänst, och de såg ut att vara i gott skick. Så vitt jag kunde se så fanns i alla fall än så länge inte mycket tecken på slitage, skadegörelse eller rostangrepp. Tyvärr har jag haft en datorkrasch nyligen så alla bilder från Marindagen är borta (förutom de som jag postat här tidigare förstås).
Det är lite märkligt att Sverige som enda nation i Norden ännu så länge inte skänkt eller sålt några utrangerade örlogsfartyg till de baltiska staterna. Både Norge, Danmark och Finland har skänkt minfartyg, robotbåtar och andra större enheter, medan Sverige hittills endast bidragit med små kustbevakningsbåtar. Den senaste större affären verkar vara att Danmark överför tre av Stanflex 300 båtarna till Litauen. Dessa enheter är endast ca 15 år gamla och kan tjänstgöra som robotbåtar, patrullbåtar eller minröjningsfartyg. Man får väl dock förmoda att några robotsystem inte följer med fartygen, men de lär ändå bli en väsentlig förstärkning av den litauiska flottan som redan torde vara den mest kapabla av de baltiska flottorna.
/Per
Det är lite märkligt att Sverige som enda nation i Norden ännu så länge inte skänkt eller sålt några utrangerade örlogsfartyg till de baltiska staterna. Både Norge, Danmark och Finland har skänkt minfartyg, robotbåtar och andra större enheter, medan Sverige hittills endast bidragit med små kustbevakningsbåtar. Den senaste större affären verkar vara att Danmark överför tre av Stanflex 300 båtarna till Litauen. Dessa enheter är endast ca 15 år gamla och kan tjänstgöra som robotbåtar, patrullbåtar eller minröjningsfartyg. Man får väl dock förmoda att några robotsystem inte följer med fartygen, men de lär ändå bli en väsentlig förstärkning av den litauiska flottan som redan torde vara den mest kapabla av de baltiska flottorna.
/Per
- Bilagor
-
- HMS Spejaren vid krigsförtöjningsplats.jpg (33.18 KiB) Visad 7687 gånger
Av de 4 fartygen ur 18.Ptrbdiv återstår idag 1 (Hugin) vid Maritiman (Göteborgs Maritima Centrum) övriga 3 nedskrotades vid ÖVM 2002-2003.
Av de 4 fartygen ur 23.ptrbdiv såldes skroven Kaparen och Snapphanen 2004 (dessa hade då legat avrustade sedan hösten 2001). Styrbjörn och Starkodder (avrustade hösten 2002) återstår om de inte hunnit försäljas i våras.
Av de 4 fartygen ur 36.ptrbdiv återstår samtliga.
Sålunda återstår i skrivande stund högst 6 enheter.
Av de 4 fartygen ur 23.ptrbdiv såldes skroven Kaparen och Snapphanen 2004 (dessa hade då legat avrustade sedan hösten 2001). Styrbjörn och Starkodder (avrustade hösten 2002) återstår om de inte hunnit försäljas i våras.
Av de 4 fartygen ur 36.ptrbdiv återstår samtliga.
Sålunda återstår i skrivande stund högst 6 enheter.
Intressant info. Plus då HMS Jägaren som fortfarande är i tjänst och är stationerad i Göteborg. Hon är ju klassad som vedettbåt numera efter en ombyggnad 1988, men hon var prototypfartyget för hela serien av patrullbåtar och, om jag minns rätt, den enda enheten som vid byggandet försågs med nya dieselmotorer. Seriebåtarna fick "endast" renoverade motorer från torpedbåtarna av Plejad-klassen (som i sin tur var utvecklade från zeppelinmotorer), men de åtta patrullbåtarna som modifierades med förbättrad ubåtsjaktkapacitet 1989-91 (och benämndes Kaparen-klassen) fick även nya motorer från MTU några år senare.FNP skrev:Av de 4 fartygen ur 18.Ptrbdiv återstår idag 1 (Hugin) vid Maritiman (Göteborgs Maritima Centrum) övriga 3 nedskrotades vid ÖVM 2002-2003.
Av de 4 fartygen ur 23.ptrbdiv såldes skroven Kaparen och Snapphanen 2004 (dessa hade då legat avrustade sedan hösten 2001). Styrbjörn och Starkodder (avrustade hösten 2002) återstår om de inte hunnit försäljas i våras.
Av de 4 fartygen ur 36.ptrbdiv återstår samtliga.
Sålunda återstår i skrivande stund högst 6 enheter.
/Per
- Bilagor
-
- HMS_JAGAREN.jpg (5.79 KiB) Visad 7642 gånger
Jodå, HMS Mysing, som utrangerades 1995, är nu Mysing af Nynäshamn, i varje fall om man får tro susning.nu.Stivne skrev:Okej, tackar för info. Jag hoppades ett tag på att man skulle hitta någon form av inhemsk användning för dem, men så verkar det ju inte bli.
http://susning.nu/Mysing_af_Nyn%e4shamn
Tyvärr har jag inte hittat någon bild på nätet av henne. Det vore kul att se hur hon ser ut idag. Kanske någon annan här på forumet kan bidra med en. Hon borde ju ligga i Nynäshamn med tanke på namnet.
/Per
Känner du till vem som köpt Kaparen och Snapphanen, gick de utomlands eller är de kvar i Sverige?FNP skrev:Av de 4 fartygen ur 18.Ptrbdiv återstår idag 1 (Hugin) vid Maritiman (Göteborgs Maritima Centrum) övriga 3 nedskrotades vid ÖVM 2002-2003.
Av de 4 fartygen ur 23.ptrbdiv såldes skroven Kaparen och Snapphanen 2004 (dessa hade då legat avrustade sedan hösten 2001). Styrbjörn och Starkodder (avrustade hösten 2002) återstår om de inte hunnit försäljas i våras.
Av de 4 fartygen ur 36.ptrbdiv återstår samtliga.
Sålunda återstår i skrivande stund högst 6 enheter.
När du skriver nedskrotades, menar du då huggas upp eller tömmas på utrustning?
Mvh
Stivne
Ingen uppgift på köpare av Kap & Sna däremot var de helt strippade på militär utrustningStivne skrev:Känner du till vem som köpt Kaparen och Snapphanen, gick de utomlands eller är de kvar i Sverige?FNP skrev:Av de 4 fartygen ur 18.Ptrbdiv återstår idag 1 (Hugin) vid Maritiman (Göteborgs Maritima Centrum) övriga 3 nedskrotades vid ÖVM 2002-2003.
Av de 4 fartygen ur 23.ptrbdiv såldes skroven Kaparen och Snapphanen 2004 (dessa hade då legat avrustade sedan hösten 2001). Styrbjörn och Starkodder (avrustade hösten 2002) återstår om de inte hunnit försäljas i våras.
Av de 4 fartygen ur 36.ptrbdiv återstår samtliga.
Sålunda återstår i skrivande stund högst 6 enheter.
När du skriver nedskrotades, menar du då huggas upp eller tömmas på utrustning?
Mvh
Stivne
Nedskrotad = Fartyget skars fysiskt upp i bitar = Huggas upp (träfartyg)
Kuriosa, HMS Vale finns numera i UK som klubblokal för lokalavdelning av sea cadets.
Lite upprättelse åt fartyget som också var känt under annat namn.....
Känt under annat namn?FNP skrev:Ingen uppgift på köpare av Kap & Sna däremot var de helt strippade på militär utrustningStivne skrev:Känner du till vem som köpt Kaparen och Snapphanen, gick de utomlands eller är de kvar i Sverige?FNP skrev:Av de 4 fartygen ur 18.Ptrbdiv återstår idag 1 (Hugin) vid Maritiman (Göteborgs Maritima Centrum) övriga 3 nedskrotades vid ÖVM 2002-2003.
Av de 4 fartygen ur 23.ptrbdiv såldes skroven Kaparen och Snapphanen 2004 (dessa hade då legat avrustade sedan hösten 2001). Styrbjörn och Starkodder (avrustade hösten 2002) återstår om de inte hunnit försäljas i våras.
Av de 4 fartygen ur 36.ptrbdiv återstår samtliga.
Sålunda återstår i skrivande stund högst 6 enheter.
När du skriver nedskrotades, menar du då huggas upp eller tömmas på utrustning?
Mvh
Stivne
Nedskrotad = Fartyget skars fysiskt upp i bitar = Huggas upp (träfartyg)
Kuriosa, HMS Vale finns numera i UK som klubblokal för lokalavdelning av sea cadets.
Lite upprättelse åt fartyget som också var känt under annat namn.....
Går i regel via FMV (Försvarets Materielverk), och man säljer endast till företag. Senast var det Kustbevakningens CASA 212:or som lades ut till försäljning. Dom har också en sida med avslutade utförsäljningar där man kan se vem som köpte vad.Wooster skrev:En kanske dum och irrelevant fråga - men hur gör försvaret när de säljer ut sådana där grejer? Via vilka kanaler?
Synd. Då är det alltså kört med dom planen. Marinen kunde annars ha fått tre flgp med långt färre flygtimmar än det exemplar som togs ur tjänst helt nyligen.Sarvi skrev:Går i regel via FMV (Försvarets Materielverk), och man säljer endast till företag. Senast var det Kustbevakningens CASA 212:or som lades ut till försäljning. Dom har också en sida med avslutade utförsäljningar där man kan se vem som köpte vad.Wooster skrev:En kanske dum och irrelevant fråga - men hur gör försvaret när de säljer ut sådana där grejer? Via vilka kanaler?
Lite märkligt att man redan säljer av med CASA-planen i Kustbevakningen. De nya Dash 8-planen börjar ju inte levereras förrän nästa år, och det kommer väl att vara en inkörningsperiod också. Ska vi alltså klara oss utan något kustbevakningsflyg det närmaste året? I så fall är det väl fritt fram för alla miljöbovar till havs att släppa ut hur mycket olja som helst.
/Per
- Bilagor
-
- Foto Kustbevakningen
- KBV 501.jpg (138.95 KiB) Visad 7531 gånger