Springsharp projekt

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 20 maj 2006, 08:56

Har inte tänkt på det tidigare men den bulb som finns på moderna lastfaryg, tankers och kryssningsfartyg finns väl inte på örlogsfartyg? Eller har jag fel? Varför inte i så fall? Har det med hastigheten att göra? Eller kanske manöverbarheten.

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 20 maj 2006, 09:48

Bulldog skrev:Har inte tänkt på det tidigare men den bulb som finns på moderna lastfaryg, tankers och kryssningsfartyg finns väl inte på örlogsfartyg?
Jodå
Bild
Wikipedia - Bulbous bow

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 20 maj 2006, 10:01

Svårt att förneka att örlogsfartyg har bulb :D Får väl skylla på att örlogsfartyg aldrig är "På lätten" dvs utan last så att bulben syns.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 21 maj 2006, 15:44

Kasematter har sällan så stora pjäser, de största jag sett är 21cm kanonerna på Scharnhorst och Gneisenau. Problemen jag tänkte på är mest hur man skall placera durkar, grant och krut hissar osv, springsharp säger ingenting om ammo langningen.

De senaste rönen säger väl att rammstäcen minskar vatten motstånden jmfr en fallande stäc som måste trycka undan vattenet så skär en rammstäv bara genom vattnet.

DD(X) Zumwalts stäv
Bild

http://www.globalsecurity.org/military/ ... x-pics.htm

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 22 maj 2006, 15:12

Det känns som den båten kommer ta en hel del vatten över sig i lite motsjö... Största möjliga längd på undervattenskroppen ja...återigen :D

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 27 maj 2006, 01:24

Vi lämnar slagskeppen ett slag, en ny lätt kryssare (svensk Spahkryssare), benämns torpedkryssare för östersjön/ nordsjön ligger på förslag, vad säger ni.

Snapphanen, Sweden Light cruiser laid down 1939

Displacement:
2 832 t light; 2 989 t standard; 3 200 t normal; 3 369 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
508,63 ft / 492,13 ft x 45,93 ft x 16,40 ft (normal load)
155,03 m / 150,00 m x 14,00 m x 5,00 m

Armament:
6 - 5,98" / 152 mm guns (3x2 guns), 107,15lbs / 48,60kg shells, 1934 Model
Dual purpose guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, majority forward, 1 raised mount - superfiring
8 - 2,95" / 75,0 mm guns (4x2 guns), 12,87lbs / 5,84kg shells, 1932 Model
Dual purpose guns in deck mounts with hoists
on side, all forward
16 - 1,57" / 40,0 mm guns (8x2 guns), 1,95lbs / 0,89kg shells, 1936 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, all aft, 6 raised mounts - superfiring
Weight of broadside 777 lbs / 353 kg
Shells per gun, main battery: 200
18 - 21,0" / 533 mm above water torpedoes

Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 1,57" / 40 mm 492,13 ft / 150,00 m 8,14 ft / 2,48 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 154 % of normal length

- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm 1,97" / 50 mm
2nd: 0,39" / 10 mm 0,20" / 5 mm 0,39" / 10 mm
3rd: 0,20" / 5 mm - -

- Armour deck: 0,59" / 15 mm, Conning tower: 1,97" / 50 mm

Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 49 199 shp / 36 703 Kw = 35,00 kts
Range 4 000nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement = 380 tons

Complement:
212 - 276

Cost:
£2,057 million / $8,227 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 97 tons, 3,0 %
Armour: 490 tons, 15,3 %
- Belts: 233 tons, 7,3 %
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0 %
- Armament: 83 tons, 2,6 %
- Armour Deck: 164 tons, 5,1 %
- Conning Tower: 9 tons, 0,3 %
Machinery: 1 234 tons, 38,6 %
Hull, fittings & equipment: 991 tons, 31,0 %
Fuel, ammunition & stores: 368 tons, 11,5 %
Miscellaneous weights: 20 tons, 0,6 %

Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 151 lbs / 522 Kg = 10,7 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,5 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,31
Metacentric height 2,5 ft / 0,8 m
Roll period: 12,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 49 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,37
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,07

Hull form characteristics:
Hull has raised forecastle
and transom stern
Block coefficient: 0,302
Length to Beam Ratio: 10,71 : 1
'Natural speed' for length: 25,98 kts
Power going to wave formation at top speed: 55 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45
Bow angle (Positive = bow angles forward): 25,00 degrees
Stern overhang: 6,56 ft / 2,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 21,33 ft / 6,50 m
- Forecastle (30 %): 19,69 ft / 6,00 m (13,12 ft / 4,00 m aft of break)
- Mid (50 %): 13,12 ft / 4,00 m
- Quarterdeck (20 %): 13,12 ft / 4,00 m
- Stern: 13,12 ft / 4,00 m
- Average freeboard: 15,29 ft / 4,66 m
Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 149,6 %
- Above water (accommodation/working, high = better): 80,0 %
Waterplane Area: 15 008 Square feet or 1 394 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 81 %
Structure weight / hull surface area: 44 lbs/sq ft or 214 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,48
- Longitudinal: 0,91
- Overall: 0,51
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is cramped

40 mines
4 in class, Snapphanen, Väktaren, Spejaren, Kaparen
Bilagor
sna.JPG
sna.JPG (31.5 KiB) Visad 3605 gånger

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 27 maj 2006, 13:26

Nice!!! 7,5 cm lavetter a`la tyska 10,5 cm...;) Verkar lite rank och klen dock.. 3 000 ton!! Och en jävla bestyckning!! Kan inte hjälpa att dra lite paraleller till tpkryssar-projektet anno 1948?? Samma huvudbestyckning men på 4 000 ton ?! Mycket krut på litet deplacement..:) Varför 4 axlar ?? Jag hade nog kortat vattenlinjepansaret och ev. minskat tjockleken till förmån för lite tjockare däckspansar, vilket förbättrat sjödugligheten oxå...

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 27 maj 2006, 13:57

Gjorde lite ändringar, man kan inte räkna med vinklat pansar men ton har det iallafall. Hon blev något stabilare vilket kan vara bra pga hennes stora torpedlast vilket var ett problem på bla Ögd-jagarna.
Hon är sissad efter först och främst de tyska Spahnkreuzer som aldrig blev av. Ögd har bidragit till designen. Hon är främnst tänkt som flottiljledare för jagare och stora torpedbåtar i Östersjön.

Hon är rättså stabil, 1,21, 1,0 är kravet.


Snapphanen, Sweden Light cruiser laid down 1939

Displacement:
2 832 t light; 2 988 t standard; 3 200 t normal; 3 369 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
508,63 ft / 492,13 ft x 45,93 ft x 16,40 ft (normal load)
155,03 m / 150,00 m x 14,00 m x 5,00 m

Armament:
6 - 5,98" / 152 mm guns (3x2 guns), 107,15lbs / 48,60kg shells, 1934 Model
Dual purpose guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, majority forward, 1 raised mount - superfiring
8 - 2,95" / 75,0 mm guns (4x2 guns), 12,87lbs / 5,84kg shells, 1932 Model
Dual purpose guns in deck mounts with hoists
on side, all forward
16 - 1,57" / 40,0 mm guns (8x2 guns), 1,95lbs / 0,88kg shells, 1936 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, all aft, 6 raised mounts - superfiring
Weight of broadside 777 lbs / 352 kg
Shells per gun, main battery: 200
18 - 21,0" / 533 mm above water torpedoes

Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 0,59" / 15 mm 482,28 ft / 147,00 m 8,14 ft / 2,48 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 151 % of normal length

- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm 1,97" / 50 mm
2nd: 0,39" / 10 mm 0,20" / 5 mm 0,39" / 10 mm
3rd: 0,20" / 5 mm - -

- Armour deck: 1,10" / 28 mm, Conning tower: 1,97" / 50 mm

Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 2 shafts, 49 193 shp / 36 698 Kw = 35,00 kts
Range 4 000nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement = 380 tons

Complement:
212 - 276

Cost:
£2,057 million / $8,227 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 97 tons, 3,0 %
Armour: 487 tons, 15,2 %
- Belts: 88 tons, 2,8 %
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0 %
- Armament: 83 tons, 2,6 %
- Armour Deck: 306 tons, 9,6 %
- Conning Tower: 9 tons, 0,3 %
Machinery: 1 234 tons, 38,6 %
Hull, fittings & equipment: 994 tons, 31,1 %
Fuel, ammunition & stores: 368 tons, 11,5 %
Miscellaneous weights: 20 tons, 0,6 %

Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 153 lbs / 523 Kg = 10,8 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,5 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,31
Metacentric height 2,5 ft / 0,8 m
Roll period: 12,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 49 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,37
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,07

Hull form characteristics:
Hull has raised forecastle
and transom stern
Block coefficient: 0,302
Length to Beam Ratio: 10,71 : 1
'Natural speed' for length: 25,98 kts
Power going to wave formation at top speed: 55 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45
Bow angle (Positive = bow angles forward): 25,00 degrees
Stern overhang: 6,56 ft / 2,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 21,33 ft / 6,50 m
- Forecastle (30 %): 19,69 ft / 6,00 m (13,12 ft / 4,00 m aft of break)
- Mid (50 %): 13,12 ft / 4,00 m
- Quarterdeck (20 %): 13,12 ft / 4,00 m
- Stern: 13,12 ft / 4,00 m
- Average freeboard: 15,29 ft / 4,66 m
Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 149,6 %
- Above water (accommodation/working, high = better): 80,0 %
Waterplane Area: 15 010 Square feet or 1 394 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 81 %
Structure weight / hull surface area: 44 lbs/sq ft or 215 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,48
- Longitudinal: 0,92
- Overall: 0,51
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is cramped

40 mines
4 in class, Snapphanen, Väktaren, Spejaren, Kaparen

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 27 maj 2006, 14:39

Jag skaalde upp henne till 4000ton, men då förlorar hon 3 knop och en del av stabilitet och sjöduglighet. Men hon blir betydligt stryktåligare eftersom man måste ha en blockkoefficient på 1,0 då. annars kunde man nöjts sig med 0,5.

Snapphanen, Sweden Light cruiser laid down 1939

Displacement:
3 630 t light; 3 803 t standard; 4 000 t normal; 4 158 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
509,40 ft / 492,13 ft x 45,93 ft x 16,40 ft (normal load)
155,26 m / 150,00 m x 14,00 m x 5,00 m

Armament:
6 - 5,98" / 152 mm guns (3x2 guns), 107,15lbs / 48,60kg shells, 1934 Model
Dual purpose guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, majority forward, 1 raised mount - superfiring
8 - 2,95" / 75,0 mm guns (4x2 guns), 12,87lbs / 5,84kg shells, 1932 Model
Dual purpose guns in deck mounts with hoists
on side, all forward
16 - 1,57" / 40,0 mm guns (8x2 guns), 1,95lbs / 0,88kg shells, 1936 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, all aft, 6 raised mounts - superfiring
Weight of broadside 777 lbs / 352 kg
Shells per gun, main battery: 200
18 - 21,0" / 533 mm above water torpedoes

Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 0,79" / 20 mm 393,70 ft / 120,00 m 8,14 ft / 2,48 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 123 % of normal length

- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 1,18" / 30 mm 0,98" / 25 mm 1,97" / 50 mm
2nd: 0,39" / 10 mm 0,20" / 5 mm 0,39" / 10 mm
3rd: 0,20" / 5 mm - -

- Armour deck: 1,18" / 30 mm, Conning tower: 1,97" / 50 mm

Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 2 shafts, 41 644 shp / 31 067 Kw = 32,00 kts
Range 4 500nm at 12,00 kts
Bunker at max displacement = 355 tons

Complement:
250 - 326

Cost:
£2,132 million / $8,527 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 97 tons, 2,4 %
Armour: 501 tons, 12,5 %
- Belts: 101 tons, 2,5 %
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0 %
- Armament: 77 tons, 1,9 %
- Armour Deck: 312 tons, 7,8 %
- Conning Tower: 11 tons, 0,3 %
Machinery: 1 127 tons, 28,2 %
Hull, fittings & equipment: 1 886 tons, 47,1 %
Fuel, ammunition & stores: 370 tons, 9,2 %
Miscellaneous weights: 20 tons, 0,5 %

Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
4 042 lbs / 1 833 Kg = 37,7 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,9 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,16
Metacentric height 2,0 ft / 0,6 m
Roll period: 13,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 56 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,41
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,12

Hull form characteristics:
Hull has raised forecastle
and transom stern
Block coefficient: 0,378
Length to Beam Ratio: 10,71 : 1
'Natural speed' for length: 25,61 kts
Power going to wave formation at top speed: 54 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 25,00 degrees
Stern overhang: 6,56 ft / 2,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 22,97 ft / 7,00 m
- Forecastle (30 %): 21,33 ft / 6,50 m (13,12 ft / 4,00 m aft of break)
- Mid (50 %): 13,12 ft / 4,00 m
- Quarterdeck (20 %): 13,12 ft / 4,00 m
- Stern: 13,12 ft / 4,00 m
- Average freeboard: 15,78 ft / 4,81 m
Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 111,6 %
- Above water (accommodation/working, high = better): 64,6 %
Waterplane Area: 14 287 Square feet or 1 327 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 113 %
Structure weight / hull surface area: 80 lbs/sq ft or 392 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,95
- Longitudinal: 1,59
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is cramped

40 mines
4 in class, Snapphanen, Väktaren, Spejaren, Kaparen

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 27 maj 2006, 15:16

Jag kunde inte låta bli att lägga in ett anbud... :wink: Omarbetade din modell mindre lite.... Ändrade om uppställningen av lv...samma bredsida men lite mindre pjäser.. 1 knop mindre, men 34 eller 35, vad e en knop hit eller dit... :D samt en halv meter mindre djupgående, vilket kan komma till pass kanske... Förresten vad använder du för ritprogramm ?

Enter ship name, Enter country Enter ship type laid down 1939

Displacement:
3 000 t light; 3 153 t standard; 3 366 t normal; 3 536 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
508,52 ft / 492,13 ft x 45,93 ft x 14,76 ft (normal load)
155,00 m / 150,00 m x 14,00 m x 4,50 m
Armament:
6 - 5,98" / 152 mm guns (3x2 guns), 101,41lbs / 46,00kg shells, 1939 Model
Dual purpose guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, majority forward, 1 raised mount - superfiring
4 - 2,95" / 75,0 mm guns (2x2 guns), 14,33lbs / 6,50kg shells, 1939 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts with hoists
on side, all aft
2 - 2,95" / 75,0 mm guns (1x2 guns), 14,33lbs / 6,50kg shells, 1939 Model
Anti-aircraft guns in a deck mount with hoist
on centreline aft, all raised guns - superfiring
10 - 1,57" / 40,0 mm guns (5x2 guns), 2,09lbs / 0,95kg shells, 1936 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, all aft, all raised mounts - superfiring
8 - 0,79" / 20,0 mm guns in single mounts, 0,33lbs / 0,15kg shells, 1940 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, all aft, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 718 lbs / 326 kg
Shells per gun, main battery: 200
12 - 21,0" / 533 mm above water torpedoes

Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 1,38" / 35 mm 442,91 ft / 135,00 m 7,87 ft / 2,40 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 138 % of normal length

- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 1,97" / 50 mm 0,79" / 20 mm 1,97" / 50 mm
2nd: 0,98" / 25 mm - 0,98" / 25 mm
3rd: 0,98" / 25 mm - 0,98" / 25 mm
4th: 0,59" / 15 mm - -

- Armour deck: 1,38" / 35 mm, Conning tower: 1,38" / 35 mm

Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 2 shafts, 46 589 shp / 34 755 Kw = 34,00 kts
Range 4 000nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement = 384 tons

Complement:
220 - 287

Cost:
£2,040 million / $8,158 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 93 tons, 2,8 %
Armour: 653 tons, 19,4 %
- Belts: 188 tons, 5,6 %
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0 %
- Armament: 96 tons, 2,9 %
- Armour Deck: 363 tons, 10,8 %
- Conning Tower: 7 tons, 0,2 %
Machinery: 1 198 tons, 35,6 %
Hull, fittings & equipment: 1 037 tons, 30,8 %
Fuel, ammunition & stores: 365 tons, 10,9 %
Miscellaneous weights: 20 tons, 0,6 %

Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 421 lbs / 645 Kg = 13,3 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,15
Metacentric height 2,0 ft / 0,6 m
Roll period: 13,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,49
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,06

Hull form characteristics:
Hull has rise forward of midbreak
and transom stern
Block coefficient: 0,353
Length to Beam Ratio: 10,71 : 1
'Natural speed' for length: 25,71 kts
Power going to wave formation at top speed: 56 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 66
Bow angle (Positive = bow angles forward): 25,00 degrees
Stern overhang: 4,92 ft / 1,50 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 24,61 ft / 7,50 m
- Forecastle (18 %): 20,67 ft / 6,30 m
- Mid (35 %): 19,69 ft / 6,00 m (12,47 ft / 3,80 m aft of break)
- Quarterdeck (15 %): 12,47 ft / 3,80 m
- Stern: 13,12 ft / 4,00 m
- Average freeboard: 15,59 ft / 4,75 m

Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 137,8 %
- Above water (accommodation/working, high = better): 112,8 %
Waterplane Area: 14 231 Square feet or 1 322 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 86 %
Structure weight / hull surface area: 46 lbs/sq ft or 226 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,52
- Longitudinal: 0,86
- Overall: 0,55
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 27 maj 2006, 15:28

Ok, inga större invändningar, som du såg 3 dubblade jag strycktåligheten genom att gå ner till 32 knop och 4000ton med en HS på 1,0.

Jag använder MS Paint med hemgjord databas för utrustning och skala (3 pixlar = ca 1m). För att skugga använder jag GIMP eller MGI photosuite. Urspurnuglig inspiration till alla bilder kommer från Curt Borgenstams bilder i Jagare och kryssare, annars låter jag inspireras av "girighet" dvs en sån e snygg, den vill jag ha, så försöker man komma på ett bra skäl att inlemma just en sån i flottan.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 27 maj 2006, 16:09

:) Ett bra skäl ja.. :wink: En fundering angående 1,0 bara öka bredden och minska djupgåendet ?! Om du kommer undan med det...5.0 m känns som lite mycket. 18 torpeder!!1 :lol: Mäktigt, du har inte funderat på att införa 65 cm torpeder ?? För tidigt för automatiska 152:or...? 4*10rpm=40, 6*6=36.../MVH Sefan

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 27 maj 2006, 16:39

Jag ökade blockkoeficenten och bibehöll måtten, hade jag ändrat dimensionerna hade jag inte fått det fylligare och starkare skrov jag ville ha. EN fint skrov som tex de första plejaderna är visserligen bra för en snabb farkost men inte särskillt mycket till platform för utrustning och stryktålighet.

5m är rimligt, 4dm mer än Halland jagarna, 1,5m mindre än Tre Kronor och Göta Lejon, inom marginalen för att köra i skärgård med, där kanske längden blir knpigare i skarpa girar i hög fart.

Funderat på 64cm torpeder men funnit det onödigt, det vär bättre med fler 53cm i salvan i stället.

Jag använder 15,2 m/34 samma som på Gotland, helautomatiska 15,2or får vi inte förrän 1943. Håller just nu på med en LV-kryssare med 16st semiautomatiska 120mm kan m/44.

Med slutande pansardäck för och detonationsdeck för att hålla flygvapen utanför.

Kronprinssesan Louise, Sweden Airdefencecruiser laid down 1942

Displacement:
4 049 t light; 4 279 t standard; 4 500 t normal; 4 677 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
486,91 ft / 475,72 ft x 52,49 ft (Bulges 59,06 ft) x 16,40 ft (normal load)
148,41 m / 145,00 m x 16,00 m (Bulges 18,00 m) x 5,00 m

Armament:
8 - 4,72" / 120 mm guns (4x2 guns), 52,72lbs / 23,92kg shells, 1942 Model
Dual purpose guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
8 - 4,72" / 120 mm guns (4x2 guns), 52,72lbs / 23,92kg shells, 1942 Model
Dual purpose guns in turrets (on barbettes)
on side, all amidships
24 - 1,57" / 40,0 mm guns (12x2 guns), 1,95lbs / 0,89kg shells, 1936 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, evenly spread, 8 raised mounts
20 - 0,31" / 8,0 mm guns (10x2 guns), 0,02lbs / 0,01kg shells, 1939 Model
Machine guns in deck mounts
on side, evenly spread, all raised mounts
Weight of broadside 891 lbs / 404 kg
Shells per gun, main battery: 250

Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 1,18" / 30 mm 328,08 ft / 100,00 m 8,69 ft / 2,65 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 106 % of normal length

- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 1,18" / 30 mm 0,39" / 10 mm 0,79" / 20 mm
2nd: 1,18" / 30 mm 0,39" / 10 mm 0,79" / 20 mm
3rd: 0,20" / 5 mm - -

- Armour deck: 1,18" / 30 mm, Conning tower: 1,18" / 30 mm

Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines plus diesel motors,
Geared drive, 2 shafts, 44 147 shp / 32 934 Kw = 32,00 kts
Range 5 000nm at 12,00 kts
Bunker at max displacement = 397 tons

Complement:
274 - 357

Cost:
£2,524 million / $10,098 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 111 tons, 2,5 %
Armour: 564 tons, 12,5 %
- Belts: 138 tons, 3,1 %
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0 %
- Armament: 74 tons, 1,6 %
- Armour Deck: 344 tons, 7,7 %
- Conning Tower: 7 tons, 0,2 %
Machinery: 1 153 tons, 25,6 %
Hull, fittings & equipment: 2 201 tons, 48,9 %
Fuel, ammunition & stores: 451 tons, 10,0 %
Miscellaneous weights: 20 tons, 0,4 %

Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
5 637 lbs / 2 557 Kg = 106,9 x 4,7 " / 120 mm shells or 1,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,22
Metacentric height 2,7 ft / 0,8 m
Roll period: 15,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 62 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,23
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,03

Hull form characteristics:
Hull has raised forecastle
and transom stern
Block coefficient: 0,342
Length to Beam Ratio: 8,06 : 1
'Natural speed' for length: 26,01 kts
Power going to wave formation at top speed: 58 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
Bow angle (Positive = bow angles forward): 25,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 23,98 ft / 7,31 m
- Forecastle (20 %): 22,97 ft / 7,00 m (14,76 ft / 4,50 m aft of break)
- Mid (50 %): 14,76 ft / 4,50 m
- Quarterdeck (15 %): 14,76 ft / 4,50 m
- Stern: 14,76 ft / 4,50 m
- Average freeboard: 16,49 ft / 5,02 m
Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 104,6 %
- Above water (accommodation/working, high = better): 161,7 %
Waterplane Area: 15 759 Square feet or 1 464 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 119 %
Structure weight / hull surface area: 91 lbs/sq ft or 443 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,94
- Longitudinal: 1,81
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is excellent

40 mines

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 28 maj 2006, 13:06

Läcker, men vad gör 8 mm ksp där?? Helt värdelösa ju, inga 57 mm akan? För tidigt eller, tänk på att Ansaldo pansarskeppet planerades med dom 1942....FV fick ju sina 1947-48...

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 28 maj 2006, 17:18

Har gjort en pansarkryssare för Sverige. Ganska nöjd själv med storleken.

Tre Kronor, Svensk Pansarkryssare laid down 1934

Displacement:
10 253 t light; 10 729 t standard; 11 293 t normal; 11 745 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
551,18 ft / 533,79 ft x 66,27 ft x 21,65 ft (normal load)
168,00 m / 162,70 m x 20,20 m x 6,60 m

Armament:
7 - 9,21" / 234 mm guns (3 mounts), 385,81lbs / 175,00kg shells, 1934 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, majority aft, 1 raised mount aft - superfiring
4 - 4,72" / 120 mm guns (2x2 guns), 49,60lbs / 22,50kg shells, 1934 Model
Dual purpose guns in deck mounts with hoists
on centreline ends, evenly spread, all raised mounts
4 - 4,72" / 120 mm guns (2x2 guns), 49,60lbs / 22,50kg shells, 1934 Model
Dual purpose guns in deck mounts with hoists
on side, all forward
10 - 1,57" / 40,0 mm guns (5x2 guns), 2,09lbs / 0,95kg shells, 1934 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, all forward, 1 raised mount - superfiring
8 - 0,52" / 13,2 mm guns in single mounts, 0,09lbs / 0,04kg shells, 1934 Model
Machine guns in deck mounts
on side, evenly spread, 4 raised mounts
Weight of broadside 3 119 lbs / 1 415 kg
Shells per gun, main battery: 140
6 - 21,0" / 533 mm above water torpedoes

Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 6,89" / 175 mm 344,49 ft / 105,00 m 9,84 ft / 3,00 m
Ends: 1,18" / 30 mm 180,45 ft / 55,00 m 7,38 ft / 2,25 m
8,86 ft / 2,70 m Unarmoured ends
Upper: 1,18" / 30 mm 344,49 ft / 105,00 m 8,04 ft / 2,45 m
Main Belt covers 99 % of normal length

- Torpedo Bulkhead:
1,18" / 30 mm 344,49 ft / 105,00 m 23,95 ft / 7,30 m

- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 7,09" / 180 mm 3,94" / 100 mm 6,89" / 175 mm
2nd: 3,15" / 80 mm 1,57" / 40 mm 2,95" / 75 mm
3rd: 3,15" / 80 mm 1,57" / 40 mm 2,95" / 75 mm
4th: 0,39" / 10 mm - -

- Armour deck: 3,54" / 90 mm, Conning tower: 6,89" / 175 mm

Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 2 shafts, 49 329 shp / 36 799 Kw = 28,00 kts
Range 5 000nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement = 1 015 tons

Complement:
547 - 712

Cost:
£4,375 million / $17,501 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 397 tons, 3,5 %
Armour: 3 907 tons, 34,6 %
- Belts: 1 191 tons, 10,5 %
- Torpedo bulkhead: 361 tons, 3,2 %
- Armament: 650 tons, 5,8 %
- Armour Deck: 1 631 tons, 14,4 %
- Conning Tower: 75 tons, 0,7 %
Machinery: 1 419 tons, 12,6 %
Hull, fittings & equipment: 4 449 tons, 39,4 %
Fuel, ammunition & stores: 1 040 tons, 9,2 %
Miscellaneous weights: 80 tons, 0,7 %

Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
18 273 lbs / 8 288 Kg = 46,7 x 9,2 " / 234 mm shells or 3,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,10
Metacentric height 3,2 ft / 1,0 m
Roll period: 15,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 53 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,56
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,05

Hull form characteristics:
Hull has rise forward of midbreak
and transom stern
Block coefficient: 0,516
Length to Beam Ratio: 8,05 : 1
'Natural speed' for length: 26,78 kts
Power going to wave formation at top speed: 55 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 51
Bow angle (Positive = bow angles forward): 27,30 degrees
Stern overhang: 4,27 ft / 1,30 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 25,43 ft / 7,75 m
- Forecastle (19 %): 20,83 ft / 6,35 m
- Mid (68 %): 19,85 ft / 6,05 m (11,81 ft / 3,60 m aft of break)
- Quarterdeck (17 %): 11,81 ft / 3,60 m
- Stern: 13,12 ft / 4,00 m
- Average freeboard: 18,12 ft / 5,52 m

Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 99,2 %
- Above water (accommodation/working, high = better): 139,5 %
Waterplane Area: 24 882 Square feet or 2 312 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 113 %
Structure weight / hull surface area: 121 lbs/sq ft or 592 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,95
- Longitudinal: 1,51
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is excellent

Skriv svar