Springsharp projekt

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 20 april 2006, 16:24

Här kan du ladda ner det http://www.springsharp.com/

MVH Stefan

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 20 april 2006, 16:29

Tackar

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 23 april 2006, 18:48

Appråpå dina Sverige så hade de faktiskt 6 enkeltorn och ett dubbeltorn 15,2cm m/12-02, och inte bara "mounts". pansaret p dessa är 125mm front, 50mm sida och tak samt 100mm barbet och hissar (som du skrev)

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 24 april 2006, 14:10

Psilander skrev:Appråpå dina Sverige så hade de faktiskt 6 enkeltorn och ett dubbeltorn 15,2cm m/12-02, och inte bara "mounts". pansaret p dessa är 125mm front, 50mm sida och tak samt 100mm barbet och hissar (som du skrev)
Torn ja, barbetter nej..Mounts+Hoist är ju heltäckta montage d v s torn.. Sverige-skeppens torn liksom Fylgias hade ju ingen barbett utan endast en pansrad ammunitionshiss under däckslagringen.. så Mounts+Hoist ska det vara.

/Stefan

Stofilen
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 augusti 2005, 14:48
Ort: Uppsala

Inlägg av Stofilen » 16 maj 2006, 23:28

Här är ett bidrag till östersjökombatant!
Tanken är att bygga en pre-dread med "all bigguns", vilket är lite av en motsägelse. Grundidén är ett fartyg som påminner lite om Sverige klassen fast med 28:or i kasemat längs sidan (men ej under fribordet). Dessa ersätter alltså sekundärbeväpningen i mellanklass kaliber 15cm. Huvudpansaret är 300mm och farten 18 knop. Priset är endast 1,389 milioner pund.

Skeppen kan sätta in 7st 28:or i bredsida, har pansar och fart helt i klass med samtida slagskepp.

Konungen, Swedish Pre-dreadnought battleship laid down 1905

Displacement:
11 325 t light; 12 195 t standard; 12 734 t normal; 13 166 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
426,51 ft / 426,51 ft x 72,18 ft (Bulges 75,46 ft) x 22,97 ft (normal load)
130,00 m / 130,00 m x 22,00 m (Bulges 23,00 m) x 7,00 m

Armament:
4 - 11,14" / 283 mm guns (2x2 guns), 691,56lbs / 313,69kg shells, 1905 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread
6 - 11,14" / 283 mm guns in single mounts, 691,56lbs / 313,69kg shells, 1905 Model
Breech loading guns in casemate mounts
on side, all amidships
6 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1905 Model
Breech loading guns in deck mounts
on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 6 993 lbs / 3 172 kg
Shells per gun, main battery: 150

Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 11,8" / 300 mm 385,50 ft / 117,50 m 10,20 ft / 3,11 m
Ends: 0,16" / 4 mm 13,12 ft / 4,00 m 10,20 ft / 3,11 m
27,89 ft / 8,50 m Unarmoured ends
Upper: 1,57" / 40 mm 277,23 ft / 84,50 m 8,01 ft / 2,44 m
Main Belt covers 139 % of normal length

- Torpedo Bulkhead and Bulges:
1,57" / 40 mm 277,23 ft / 84,50 m 21,69 ft / 6,61 m

- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 11,8" / 300 mm 3,94" / 100 mm 11,8" / 300 mm
2nd: 11,8" / 300 mm - 11,8" / 300 mm
3rd: 0,39" / 10 mm 0,20" / 5 mm -

- Armour deck: 1,97" / 50 mm, Conning tower: 11,81" / 300 mm

Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 3 shafts, 12 750 ihp / 9 512 Kw = 18,00 kts
Range 2 750nm at 11,00 kts
Bunker at max displacement = 970 tons (100% coal)

Complement:
599 - 779

Cost:
£1,389 million / $5,557 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 874 tons, 6,9 %
Armour: 4 517 tons, 35,5 %
- Belts: 2 041 tons, 16,0 %
- Torpedo bulkhead: 350 tons, 2,8 %
- Armament: 1 165 tons, 9,2 %
- Armour Deck: 822 tons, 6,5 %
- Conning Tower: 139 tons, 1,1 %
Machinery: 1 848 tons, 14,5 %
Hull, fittings & equipment: 4 085 tons, 32,1 %
Fuel, ammunition & stores: 1 410 tons, 11,1 %
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0 %

Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
12 659 lbs / 5 742 Kg = 18,3 x 11,1 " / 283 mm shells or 2,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,34
Metacentric height 5,2 ft / 1,6 m
Roll period: 13,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 84 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,45
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,69

Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,603
Length to Beam Ratio: 5,65 : 1
'Natural speed' for length: 20,65 kts
Power going to wave formation at top speed: 45 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 22,70 ft / 6,92 m
- Forecastle (20 %): 14,47 ft / 4,41 m
- Mid (50 %): 14,47 ft / 4,41 m
- Quarterdeck (15 %): 14,47 ft / 4,41 m
- Stern: 14,47 ft / 4,41 m
- Average freeboard: 15,13 ft / 4,61 m
Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 138,8 %
- Above water (accommodation/working, high = better): 103,9 %
Waterplane Area: 22 579 Square feet or 2 098 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 84 %
Structure weight / hull surface area: 128 lbs/sq ft or 625 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,93
- Longitudinal: 1,80
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Vad tycker ni?

//Stofilen

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 17 maj 2006, 13:41

Hallå Stofilen, den ser mycket intressant ut mycket slagkraft på litet deplacement och till rimligt pris. Men :) slopa torpedskottet, väldigt få skepp som byggdes med det vid denna tid....det dröjde ytterligare 5-10 år innan det vart standard. Med tanke på hur trångt det är inombords så tror jag inte tpskottet gör någon större skillnad..testa att slopa det och jämför torpedträffar och granatträffar den kan ta med resp. utan...det blir nog bara en marginell skillnad och hon kommer tåla fler granatträffar. Dessutom kommer du spara rejält med vikt i och med att du oxå kommer att kunna korta bältet. Jag skulle gärna se en kraftigare sekundärbestyckning, lite fler pjäser och vad sägs om 12 cm eller 10,5 cm..?

MVH Stefan.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 17 maj 2006, 16:51

lustig kombination, hur löser du ammonutionslangningen till kasematterna?

kan hålla med dig om 15,2cm tornen såhär i efterhand, men hur räknar ss på mout+hoist, ett mount är öppet bak.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 17 maj 2006, 17:12

Psilander skrev: kan hålla med dig om 15,2cm tornen såhär i efterhand, men hur räknar ss på mout+hoist, ett mount är öppet bak.
"Mount & hoist – Ring mount gun with integrated shell handling hoist below gun. This mount can, but does not have to have an armoured or partially armoured gun house and armour to protect the hoist below decks."

och

"Deck mount: The face armour is the front of the gunhouse, other above deck armour is the average of all other gunhouse armour. The gunhouse armour is calculated as per the gunhouse above but the hoist armour (if applicable) is only 20% of the barbette armour weight."

Så fyller du bara in shield så är det öppet bak...annars slutet eller halvslutet. Det du skriver in på det är ju sida/tak/rygg snittet.
Vad gäller just dessa torn så är kanske 20 % av barbettpansaret lite lite, man skulle ju kunna använda Turret&Barbett men med halva tjockleken för att simulera dom??!!

/Stefan :)

Stofilen
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 augusti 2005, 14:48
Ort: Uppsala

Inlägg av Stofilen » 17 maj 2006, 23:13

Tack för tipsen!
Tog med torpedskott mest för att samtida tyska och engelska skepp hade det. Har nu en ny version utan torpedskott. Jag använde den sparade vikten till att öka huvudpansaret till 350mm och pansardäcket till 70mm. Skeppet är inte lika trångt invändigt så det verkar vara vettigt.

När det gäller sekundär bestyckningen så var tanken att det skulle vara en "all-biggun". Jag har inte nån aning om hur man hanterar ammolangningen till kasematpjäserna, såg inte något i springsharp om det. Finns det några speciella problem med ammohanteringen i kasemater som inte uppkommer i torn?

Den enda sekundär beväpningen skulle vara 75mm kanoner i enkla splitterskyddade torn. Dessa pjäser skulle vara ett skydd mot jagare och torpedbåtar. Tror ni att denna kaliberökning skulle vara motiverad vid den tidpunkten (runt 1905), jagarna var inte så stora då. Den nya versionen har 8 "lätta" torn med dubbla 75mm snabbskjutande kanoner. Sex st längs sidorna ovanför kasematerna, samt två i centrumlinjen som skjuter över huvudtornen. Vad tror ni om det?

Här är version 1.1

Konungen, Swedish Pre-dreadnought battleship laid down 1905

Displacement:
11 310 t light; 12 195 t standard; 12 734 t normal; 13 166 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
426,51 ft / 426,51 ft x 72,18 ft (Bulges 75,46 ft) x 22,97 ft (normal load)
130,00 m / 130,00 m x 22,00 m (Bulges 23,00 m) x 7,00 m

Armament:
4 - 11,14" / 283 mm guns (2x2 guns), 691,56lbs / 313,69kg shells, 1905 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread
6 - 11,14" / 283 mm guns in single mounts, 691,56lbs / 313,69kg shells, 1905 Model
Breech loading guns in casemate mounts
on side, all amidships
12 - 2,95" / 75,0 mm guns (6x2 guns), 12,87lbs / 5,84kg shells, 1905 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on side, all amidships, 3 raised mounts - superfiring
4 - 2,95" / 75,0 mm guns (2x2 guns), 12,87lbs / 5,84kg shells, 1905 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on centreline, evenly spread
Weight of broadside 7 122 lbs / 3 230 kg
Shells per gun, main battery: 150

Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 13,8" / 350 mm 282,15 ft / 86,00 m 10,20 ft / 3,11 m
Ends: 1,57" / 40 mm 144,36 ft / 44,00 m 10,20 ft / 3,11 m
Upper: 1,57" / 40 mm 277,23 ft / 84,50 m 8,01 ft / 2,44 m
Main Belt covers 102 % of normal length

- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 11,8" / 300 mm 3,94" / 100 mm 11,8" / 300 mm
2nd: 11,8" / 300 mm - 11,8" / 300 mm
3rd: 0,39" / 10 mm 0,39" / 10 mm -
4th: 0,39" / 10 mm 0,39" / 10 mm -

- Armour deck: 2,76" / 70 mm, Conning tower: 11,81" / 300 mm

Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 3 shafts, 12 750 ihp / 9 512 Kw = 18,00 kts
Range 2 750nm at 11,00 kts
Bunker at max displacement = 970 tons (100% coal)

Complement:
599 - 779

Cost:
£1,402 million / $5,609 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 890 tons, 7,0 %
Armour: 4 448 tons, 34,9 %
- Belts: 1 985 tons, 15,6 %
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0 %
- Armament: 1 173 tons, 9,2 %
- Armour Deck: 1 151 tons, 9,0 %
- Conning Tower: 139 tons, 1,1 %
Machinery: 1 848 tons, 14,5 %
Hull, fittings & equipment: 4 124 tons, 32,4 %
Fuel, ammunition & stores: 1 424 tons, 11,2 %
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0 %

Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
12 333 lbs / 5 594 Kg = 17,8 x 11,1 " / 283 mm shells or 1,7 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,32
Metacentric height 5,0 ft / 1,5 m
Roll period: 14,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 84 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,47
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,68

Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,603
Length to Beam Ratio: 5,65 : 1
'Natural speed' for length: 20,65 kts
Power going to wave formation at top speed: 45 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 22,70 ft / 6,92 m
- Forecastle (20 %): 14,47 ft / 4,41 m
- Mid (50 %): 14,47 ft / 4,41 m
- Quarterdeck (15 %): 14,47 ft / 4,41 m
- Stern: 14,47 ft / 4,41 m
- Average freeboard: 15,13 ft / 4,61 m
Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 101,3 %
- Above water (accommodation/working, high = better): 103,9 %
Waterplane Area: 22 579 Square feet or 2 098 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 83 %
Structure weight / hull surface area: 129 lbs/sq ft or 630 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,93
- Longitudinal: 1,86
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather




//Stofilen

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 18 maj 2006, 10:38

I Sverige införde man ju 75 mm pjäser på jagarna vid den tiden så, 75mm M/05, det låg ju helt klart i tiden. Tyskarna hade ju 88 mm pjäser på sina linienschiffe. Jag gillar konceptet!!! Vad gäller den svenska 28,3 cm pjäsen så hade ju den en eldhastighet på 4 sk/min,m/12 då....har alltid tyckt det låter mycket i o f s. Men stämmer det så är det ju "onödigt" med 15 cm pjäser som sköt 5-6 sk/min. Så en lättare sekundär är en kanonidè, 75 mm tycker jag personligen är lite klent, krävs bra många träffar för att stoppa en jagare, i o f s så användes det ju vid denna tid bla på Dreadnought(76 mm) och i Sverige t o m 57 mm...vilken nytta nu dessa kunde ha, annat än mot små torpedbåtar möjligtsvis och senare som luftvärnskanon. Min version hade haft 10,5 cm kanoner + några lätta 57 mm... :) En riktig pansarkoloss i övrigt...ser mäktig ut.. :D
Vad gäller kasemattpjäser och SS så har jag sett att SS räknar på lika mycket pansar för en kasemattpjäs som för ett deckmount d v s bara fronskölden, av den anledningen så använder jag mig inte av dom ovanför däc däremot under däck där man kan lägga in ett cittadellpansar.... Kasematten var ju oftast pansarklädd så...jag tror inte SS tar med det i beräkningearna tyvär...som sagt bara en pjässköld... Vad gäller ammo. lagningen så finns ju hissar med i SS iaf för kasematterna...

/Stefan


Inga torpedtuber föresten..?? Bra ..ja..med facit i hand men tidsenligt nej... En tips vad gäller ammunitionsmängden 150 sk/pjäs vid den tiden var mycket! De flesta hade 90-110 skott..så där kan du spara vikt och volym... :)

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 18 maj 2006, 11:13

Var ju tvungen att göra en tornversion av din, vart lite billigare med lika stor bredsida...och 105 mm kanoner :P En knop extra på farten, lite mer bunker, tptuber och lite reservdeplacement :)

Displacement:
12 492 t light; 13 195 t standard; 13 814 t normal; 14 310 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
449,48 ft / 449,48 ft x 77,10 ft x 22,15 ft (normal load)
137,00 m / 137,00 m x 23,50 m x 6,75 m

Armament:
6 - 11,14" / 283 mm guns (3x2 guns), 672,41lbs / 305,00kg shells, 1905 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline, evenly spread
Aft Main mounts separated by engine room
2 - 11,14" / 283 mm guns in single mounts, 672,41lbs / 305,00kg shells, 1905 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on side, all forward
8 - 4,13" / 105 mm guns in single mounts, 35,27lbs / 16,00kg shells, 1905 Model
Breech loading guns in deck mounts
on side, evenly spread, all raised mounts
6 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,95lbs / 2,70kg shells, 1889 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread, 2 raised mounts
Weight of broadside 5 697 lbs / 2 584 kg
Shells per gun, main battery: 130
2 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes

Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 12,6" / 320 mm 295,28 ft / 90,00 m 9,84 ft / 3,00 m
Ends: 3,15" / 80 mm 147,64 ft / 45,00 m 8,20 ft / 2,50 m
6,56 ft / 2,00 m Unarmoured ends
Upper: 4,72" / 120 mm 196,85 ft / 60,00 m 8,53 ft / 2,60 m
Main Belt covers 101 % of normal length

- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 12,6" / 320 mm 4,92" / 125 mm 11,8" / 300 mm
2nd: 12,6" / 320 mm 4,92" / 125 mm 11,8" / 300 mm
3rd: 1,97" / 50 mm - -

- Armour deck: 1,97" / 50 mm, Conning tower: 11,81" / 300 mm

Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 16 405 ihp / 12 238 Kw = 19,00 kts
Range 3 000nm at 11,00 kts
Bunker at max displacement = 1 115 tons (100% coal)

Complement:
636 - 828

Cost:
£1,384 million / $5,537 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 731 tons, 5,3 %
Armour: 4 582 tons, 33,2 %
- Belts: 2 152 tons, 15,6 %
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0 %
- Armament: 1 335 tons, 9,7 %
- Armour Deck: 949 tons, 6,9 %
- Conning Tower: 146 tons, 1,1 %
Machinery: 2 377 tons, 17,2 %
Hull, fittings & equipment: 4 711 tons, 34,1 %
Fuel, ammunition & stores: 1 322 tons, 9,6 %
Miscellaneous weights: 90 tons, 0,7 %

Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
12 796 lbs / 5 804 Kg = 18,5 x 11,1 " / 283 mm shells or 1,8 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,14
Metacentric height 4,3 ft / 1,3 m
Roll period: 15,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,45
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,28

Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,630
Length to Beam Ratio: 5,83 : 1
'Natural speed' for length: 21,20 kts
Power going to wave formation at top speed: 47 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 56
Bow angle (Positive = bow angles forward): -15,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 18,70 ft / 5,70 m
- Forecastle (20 %): 14,76 ft / 4,50 m
- Mid (50 %): 13,12 ft / 4,00 m
- Quarterdeck (15 %): 13,12 ft / 4,00 m
- Stern: 14,76 ft / 4,50 m
- Average freeboard: 14,14 ft / 4,31 m
Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 99,1 %
- Above water (accommodation/working, high = better): 105,4 %
Waterplane Area: 26 063 Square feet or 2 421 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 90 %
Structure weight / hull surface area: 136 lbs/sq ft or 665 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,96
- Longitudinal: 1,43
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy weather easily

Stofilen
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 augusti 2005, 14:48
Ort: Uppsala

Inlägg av Stofilen » 19 maj 2006, 15:44

Du har helt rätt om torpedtuberna. Version 1.3 kommer innom kort, den har torpedtuber och 57mm kanoner. Givetvis är torn mycket bättre än kasemater, jag har dom i mitt skepp för att jag tycker det passar epoken. Jag vet inte hur SS behandlar kasemater, men jag tänker mig att de är inbyggda i överbyggnaden om de inte ligger under fribordet. Därmed visar de endast front. Vikten per pjäs borde bli mindre, men eftersom de är mindre flexibla så behövs fler pjäser. Torn är sålunda vettigare men jag känner att man är inne på dreadnought territorium när man har tre eller fler torn med svåra pjäser.

Det är intressant att gjämföra med Sverige-klassen som kostar 0.7 milioner, våra är dubbelt så dyra. Men är de dubbelt så bra? vad tycker ni?

//Stofilen

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 19 maj 2006, 18:00

Sverige-skeppen var ju bra i förhållande till sin storlek.... Bra fart och så...vilket väl till viss del,kanske, kompenserade för det svaga skyddet. Något jag skulle vilja ändra på dom är ju sekundärartilleriet 15 cm pjäserna..bort med den barlasten!! :)
Varför inte några 21 cm pjäser istället då..?Eldhastigheten på en sån låg ju på en 4-5 sk./min kontra 5-6 för en 15 cm och med nära tre gånger så tunga granater.... Kan ju ses som ett steg tillbaka av somliga men jag tycker inte det..ett argument emot blandbestyckning var ju att det försvårade nedslagsobservationer och på så vis komplicerade eldledningen..men med färgtillsatser till granaterna som kom vid denna tid så har du ju löst det ändå..Antingen 21 cm...eller fler(helst) 28 cm..min. 6 st. och lättare sekundärer..

Du har rätt angående kasematten mer tidsenligt...och läckert :D

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 19 maj 2006, 19:21

Ursäkta en dum fråga men Dreadnaught hade negativ för, eller vad det nu kallas när stäven lutar åt fel håll, tillskillnad från klipper stäv som man ser på morderna fartyg. Vad var vitsen med det? Var det nåt föredrag som maximerade längd över allt och man ville ha så lång vattenlinje som möjligt given max total längd, eller vad berodde det på?

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 19 maj 2006, 19:56

Bulldog skrev:Ursäkta en dum fråga men Dreadnaught hade negativ för, eller vad det nu kallas när stäven lutar åt fel håll, tillskillnad från klipper stäv som man ser på morderna fartyg. Vad var vitsen med det? Var det nåt föredrag som maximerade längd över allt och man ville ha så lång vattenlinje som möjligt given max total längd, eller vad berodde det på?
Hej, det finns inga dumma frågor bara dumma svar :D Just i Dreadnoughts fall så var det ju en kvarleva från rammstäven som infördes mot mitten av 1800-talet just för att ramma andra fartyg...efter att ha "glömts bort" i ett par tusen år;)
Vad gäller dessa inåtfallande stävar så försvann de ganska fort...du har ju delvis rätt i det med maximal längd på undervattenskroppen, det är ju så den moderna bulbstäven fungera, att underlätta vattenflödet kring skrovet. Dessa stävar hade ju dock inte så positiva egenskaper i och med att dom verkar som en "vattenskopa" och "trycker" ner stäven.
Jag hoppas det räcker som förklaring.. :) Finns säkert flera lärda här på forumet som kan fylla i om jag missat något :)

/MVH Stefan

Skriv svar