Springsharp projekt

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Springsharp projekt

Inlägg av gunship » 25 december 2011, 01:04

Ja, nu har jag spenderat sista timmen på julen såhär med att färdigställa HMS Gatenhielm - som man kan gissa på namnet, min kaparkryssare.

205m lång, 19m bred (21,8 med bulber), 7m djup (fullt lastad 7,8!)
2x3 25,4cm, 2x3 120mm.
34,5knops maxfart, 17,4 knop marshfart, och 12 000 nm aktionsradie!
Även 1,21 seakeeping trots farten, samt 70 steadyness. 1,14 stability också, så jag hoppas att hon kan fräsa på i svängarna utan att kapsejsa.

totalt 18 000t standard, 22 000t normal, och 25 000t fullt lastad.

som ni kan se har hon sjöflygplan för att kunna spana efter fartyg, samt en extra hög utkiksplats för att kunna spana extra långt. Det syns lite dåligt på bilden, men hon har ett kraftigt "bryt" midskepps med avsevärd skillnad i fribord, och fribordet i fören går på fantastiska 12m!


Kod: Markera allt

Gatenhielm, Swedish Commerce raider (cruiser) laid down 1932

Displacement:
	17 815 t light; 18 672 t standard; 22 316 t normal; 25 231 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
	(695,30 ft / 672,57 ft) x 62,34 ft (Bulges 71,52 ft) x (22,97 / 25,86 ft)
	(211,93 m / 205,00 m) x 19,00 m (Bulges 21,80 m)  x (7,00 / 7,88 m)

Armament:
      6 - 10,00" / 254 mm 45,0 cal guns - 504,26lbs / 228,73kg shells, 200 per gun
	  Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1932 Model
	  2 x 3-gun mounts on centreline, forward deck forward
		1 raised mount - superfiring
      24 - 1,57" / 40,0 mm 56,0 cal guns - 2,12lbs / 0,96kg shells, 400 per gun
	  Anti-air guns in deck mounts, 1932 Model
	  12 x Twin mounts on sides, aft deck forward
      12 - 0,79" / 20,0 mm 45,0 cal guns - 0,24lbs / 0,11kg shells, 4 000 per gun
	  Machine guns in deck mounts, 1932 Model
	  6 x Twin mounts on centreline, aft deck forward
		6 raised mounts
      6 - 4,72" / 120 mm 55,0 cal guns - 56,90lbs / 25,81kg shells, 300 per gun
	  Dual purpose guns in turret on barbette mounts, 1932 Model
	  2 x 3-gun mounts on centreline, aft deck aft
		1 raised mount - superfiring
      Weight of broadside 3 421 lbs / 1 552 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 26,25 ft / 8,00 m torpedoes - 1,718 t each, 6,872 t total
	submerged bow tubes
      Mines
      100 - 551,16 lbs / 250,00 kg mines + 200 reloads - 73,815 t total
	in Above water - Stern racks/rails
      Main DC/AS Mortars
      6 - 551,16 lbs / 250,00 kg Depth Charges + 100 reloads - 26,081 t total
	in Depth charge throwers
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 551,16 lbs / 250,00 kg Depth Charges + 300 reloads - 74,308 t total
	in Stern depth charge racks

Armour:
   - Belts:		Width (max)	Length (avg)		Height (avg)
	Main:	5,91" / 150 mm	425,20 ft / 129,60 m	9,48 ft / 2,89 m
	Ends:	1,77" / 45 mm	202,56 ft / 61,74 m	9,48 ft / 2,89 m
	  44,82 ft / 13,66 m Unarmoured ends
	Upper:	1,77" / 45 mm	425,20 ft / 129,60 m	8,01 ft / 2,44 m
	  Main Belt covers 97 % of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
		1,77" / 45 mm	425,20 ft / 129,60 m	22,34 ft / 6,81 m
	Beam between torpedo bulkheads 59,06 ft / 18,00 m

   - Gun armour:	Face (max)	Other gunhouse (avg)	Barbette/hoist (max)
	Main:	5,91" / 150 mm	3,94" / 100 mm		3,94" / 100 mm
	4th:	3,94" / 100 mm	3,94" / 100 mm		3,94" / 100 mm

   - Armoured deck - multiple decks:
	For and Aft decks: 3,54" / 90 mm
	Forecastle: 1,97" / 50 mm  Quarter deck: 1,18" / 30 mm

   - Conning towers: Forward 3,94" / 100 mm, Aft 3,94" / 100 mm

Machinery:
	Oil fired boilers, steam turbines, 
	Geared drive, 4 shafts, 172 895 shp / 128 979 Kw = 34,50 kts
	Range 12 000nm at 17,40 kts
	Bunker at max displacement = 6 560 tons

Complement:
	912 - 1 186

Cost:
	£7,568 million / $30,273 million

Distribution of weights at normal displacement:
	Armament: 1 221 tons, 5,5 %
	   - Guns: 983 tons, 4,4 %
	   - Weapons: 238 tons, 1,1 %
	Armour: 4 876 tons, 21,9 %
	   - Belts: 1 368 tons, 6,1 %
	   - Torpedo bulkhead: 623 tons, 2,8 %
	   - Armament: 670 tons, 3,0 %
	   - Armour Deck: 2 081 tons, 9,3 %
	   - Conning Towers: 134 tons, 0,6 %
	Machinery: 5 103 tons, 22,9 %
	Hull, fittings & equipment: 6 574 tons, 29,5 %
	Fuel, ammunition & stores: 4 501 tons, 20,2 %
	Miscellaneous weights: 40 tons, 0,2 %
	   - Hull below water: 20 tons
	   - On freeboard deck: 20 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
	Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
	  28 587 lbs / 12 967 Kg = 57,2 x 10,0 " / 254 mm shells or 2,6 torpedoes
	Stability (Unstable if below 1.00): 1,14
	Metacentric height 3,1 ft / 1,0 m
	Roll period: 17,0 seconds
	Steadiness	- As gun platform (Average = 50 %): 70 %
			- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,61
	Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,21

Hull form characteristics:
	Hull has rise forward of midbreak,
	  a normal bow and large transom stern
	Block coefficient (normal/deep): 0,707 / 0,710
	Length to Beam Ratio: 9,40 : 1
	'Natural speed' for length: 29,17 kts
	Power going to wave formation at top speed: 63 %
	Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 58
	Bow angle (Positive = bow angles forward): 30,00 degrees
	Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
	Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
				Fore end,	 Aft end
	   - Forecastle:	20,00 %,  39,37 ft / 12,00 m,  32,81 ft / 10,00 m
	   - Forward deck:	30,00 %,  32,81 ft / 10,00 m,  32,81 ft / 10,00 m
	   - Aft deck:	35,00 %,  19,69 ft / 6,00 m,  19,69 ft / 6,00 m
	   - Quarter deck:	15,00 %,  19,69 ft / 6,00 m,  19,69 ft / 6,00 m
	   - Average freeboard:		26,77 ft / 8,16 m

Ship space, strength and comments:
	Space	- Hull below water (magazines/engines, low = better): 94,7 %
		- Above water (accommodation/working, high = better): 189,9 %
	Waterplane Area: 35 316 Square feet or 3 281 Square metres
	Displacement factor (Displacement / loading): 122 %
	Structure weight / hull surface area: 123 lbs/sq ft or 600 Kg/sq metre
	Hull strength (Relative):
		- Cross-sectional: 0,92
		- Longitudinal: 1,97
		- Overall: 1,00
	Adequate machinery, storage, compartmentation space
	Excellent accommodation and workspace room
	Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
	Good seaboat, rides out heavy weather easily


Ni får säga till om hon ser för topptung ut, eller andra synpunkter på hur hon ser ut. :)
Bilagor
Gatenhielm.PNG

KHT
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 maj 2011, 16:11

Re: Springsharp projekt

Inlägg av KHT » 25 december 2011, 10:56

gunship skrev:Ja, nu har jag spenderat sista timmen på julen såhär med att färdigställa HMS Gatenhielm - som man kan gissa på namnet, min kaparkryssare.

205m lång, 19m bred (21,8 med bulber), 7m djup (fullt lastad 7,8!)
2x3 25,4cm, 2x3 120mm.
34,5knops maxfart, 17,4 knop marshfart, och 12 000 nm aktionsradie!
Även 1,21 seakeeping trots farten, samt 70 steadyness. 1,14 stability också, så jag hoppas att hon kan fräsa på i svängarna utan att kapsejsa.

totalt 18 000t standard, 22 000t normal, och 25 000t fullt lastad.

som ni kan se har hon sjöflygplan för att kunna spana efter fartyg, samt en extra hög utkiksplats för att kunna spana extra långt. Det syns lite dåligt på bilden, men hon har ett kraftigt "bryt" midskepps med avsevärd skillnad i fribord, och fribordet i fören går på fantastiska 12m!


Kod: Markera allt

Gatenhielm, Swedish Commerce raider (cruiser) laid down 1932

Displacement:
	17 815 t light; 18 672 t standard; 22 316 t normal; 25 231 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
	(695,30 ft / 672,57 ft) x 62,34 ft (Bulges 71,52 ft) x (22,97 / 25,86 ft)
	(211,93 m / 205,00 m) x 19,00 m (Bulges 21,80 m)  x (7,00 / 7,88 m)

Armament:
      6 - 10,00" / 254 mm 45,0 cal guns - 504,26lbs / 228,73kg shells, 200 per gun
	  Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1932 Model
	  2 x 3-gun mounts on centreline, forward deck forward
		1 raised mount - superfiring
      24 - 1,57" / 40,0 mm 56,0 cal guns - 2,12lbs / 0,96kg shells, 400 per gun
	  Anti-air guns in deck mounts, 1932 Model
	  12 x Twin mounts on sides, aft deck forward
      12 - 0,79" / 20,0 mm 45,0 cal guns - 0,24lbs / 0,11kg shells, 4 000 per gun
	  Machine guns in deck mounts, 1932 Model
	  6 x Twin mounts on centreline, aft deck forward
		6 raised mounts
      6 - 4,72" / 120 mm 55,0 cal guns - 56,90lbs / 25,81kg shells, 300 per gun
	  Dual purpose guns in turret on barbette mounts, 1932 Model
	  2 x 3-gun mounts on centreline, aft deck aft
		1 raised mount - superfiring
      Weight of broadside 3 421 lbs / 1 552 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 26,25 ft / 8,00 m torpedoes - 1,718 t each, 6,872 t total
	submerged bow tubes
      Mines
      100 - 551,16 lbs / 250,00 kg mines + 200 reloads - 73,815 t total
	in Above water - Stern racks/rails
      Main DC/AS Mortars
      6 - 551,16 lbs / 250,00 kg Depth Charges + 100 reloads - 26,081 t total
	in Depth charge throwers
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 551,16 lbs / 250,00 kg Depth Charges + 300 reloads - 74,308 t total
	in Stern depth charge racks

Armour:
   - Belts:		Width (max)	Length (avg)		Height (avg)
	Main:	5,91" / 150 mm	425,20 ft / 129,60 m	9,48 ft / 2,89 m
	Ends:	1,77" / 45 mm	202,56 ft / 61,74 m	9,48 ft / 2,89 m
	  44,82 ft / 13,66 m Unarmoured ends
	Upper:	1,77" / 45 mm	425,20 ft / 129,60 m	8,01 ft / 2,44 m
	  Main Belt covers 97 % of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
		1,77" / 45 mm	425,20 ft / 129,60 m	22,34 ft / 6,81 m
	Beam between torpedo bulkheads 59,06 ft / 18,00 m

   - Gun armour:	Face (max)	Other gunhouse (avg)	Barbette/hoist (max)
	Main:	5,91" / 150 mm	3,94" / 100 mm		3,94" / 100 mm
	4th:	3,94" / 100 mm	3,94" / 100 mm		3,94" / 100 mm

   - Armoured deck - multiple decks:
	For and Aft decks: 3,54" / 90 mm
	Forecastle: 1,97" / 50 mm  Quarter deck: 1,18" / 30 mm

   - Conning towers: Forward 3,94" / 100 mm, Aft 3,94" / 100 mm

Machinery:
	Oil fired boilers, steam turbines, 
	Geared drive, 4 shafts, 172 895 shp / 128 979 Kw = 34,50 kts
	Range 12 000nm at 17,40 kts
	Bunker at max displacement = 6 560 tons

Complement:
	912 - 1 186

Cost:
	£7,568 million / $30,273 million

Distribution of weights at normal displacement:
	Armament: 1 221 tons, 5,5 %
	   - Guns: 983 tons, 4,4 %
	   - Weapons: 238 tons, 1,1 %
	Armour: 4 876 tons, 21,9 %
	   - Belts: 1 368 tons, 6,1 %
	   - Torpedo bulkhead: 623 tons, 2,8 %
	   - Armament: 670 tons, 3,0 %
	   - Armour Deck: 2 081 tons, 9,3 %
	   - Conning Towers: 134 tons, 0,6 %
	Machinery: 5 103 tons, 22,9 %
	Hull, fittings & equipment: 6 574 tons, 29,5 %
	Fuel, ammunition & stores: 4 501 tons, 20,2 %
	Miscellaneous weights: 40 tons, 0,2 %
	   - Hull below water: 20 tons
	   - On freeboard deck: 20 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
	Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
	  28 587 lbs / 12 967 Kg = 57,2 x 10,0 " / 254 mm shells or 2,6 torpedoes
	Stability (Unstable if below 1.00): 1,14
	Metacentric height 3,1 ft / 1,0 m
	Roll period: 17,0 seconds
	Steadiness	- As gun platform (Average = 50 %): 70 %
			- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,61
	Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,21

Hull form characteristics:
	Hull has rise forward of midbreak,
	  a normal bow and large transom stern
	Block coefficient (normal/deep): 0,707 / 0,710
	Length to Beam Ratio: 9,40 : 1
	'Natural speed' for length: 29,17 kts
	Power going to wave formation at top speed: 63 %
	Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 58
	Bow angle (Positive = bow angles forward): 30,00 degrees
	Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
	Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
				Fore end,	 Aft end
	   - Forecastle:	20,00 %,  39,37 ft / 12,00 m,  32,81 ft / 10,00 m
	   - Forward deck:	30,00 %,  32,81 ft / 10,00 m,  32,81 ft / 10,00 m
	   - Aft deck:	35,00 %,  19,69 ft / 6,00 m,  19,69 ft / 6,00 m
	   - Quarter deck:	15,00 %,  19,69 ft / 6,00 m,  19,69 ft / 6,00 m
	   - Average freeboard:		26,77 ft / 8,16 m

Ship space, strength and comments:
	Space	- Hull below water (magazines/engines, low = better): 94,7 %
		- Above water (accommodation/working, high = better): 189,9 %
	Waterplane Area: 35 316 Square feet or 3 281 Square metres
	Displacement factor (Displacement / loading): 122 %
	Structure weight / hull surface area: 123 lbs/sq ft or 600 Kg/sq metre
	Hull strength (Relative):
		- Cross-sectional: 0,92
		- Longitudinal: 1,97
		- Overall: 1,00
	Adequate machinery, storage, compartmentation space
	Excellent accommodation and workspace room
	Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
	Good seaboat, rides out heavy weather easily


Ni får säga till om hon ser för topptung ut, eller andra synpunkter på hur hon ser ut. :)
Som du sa, hon ser väldigt topptung ut. Skarpa girar är nog något att undvika.
Fören ser väldigt modern ut... Hör hemma tio år framåt i tiden om du frågar mig...
Valet av kaliber ser ganska vettigt ut. Men kör dubbeltorn till sekunderären. Tripplar blir aldrig riktigt lyckade DP-mounts, eftersom de är för tunga för att kunna vrida snabbt nog.
Annars får man väl säga att du gjort det bra...

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Springsharp projekt

Inlägg av Psilander » 25 december 2011, 11:41

Håller med föregående, du bör nog bredda henne lite, 17m + bulber är lite väl smalt, 1-10 är ett bra förhållande för en kryssare, jag skule nog lägga mig på minst 22m utan bulber här,

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Springsharp projekt

Inlägg av gunship » 25 december 2011, 13:54

hon är inte 17 utan 19m bred. L/B är faktiskt på 1 - 9,4? Men ja, framifrån ser hon väldigt topptung ut, med det höga förskeppet. Akterifrån är däcket hälften så högt. Gör jag henne bredare utan att hon blir längre så minskas sjövärdigheten ganska drastiskt. SS klagar inte på stability iaf, men det är möjligt att jag har mer topptunga prylar än jag medgivit SS.

Fören kan jag ändra - hade för mig att jag sett den fören tidigare, men det är inga problem. Tanken var väl snarare en sån där gammal clipper-för som gamla kryssare hade på tidigt 1900-tal, men det ser mer ut som en USS Iowa-clipper-för. Trippeltornen får också ändras, tänke inte på att de blir för tunga.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Springsharp projekt

Inlägg av Psilander » 25 december 2011, 17:34

Mht till att hon skall anfalla handelsfartg så borde hon ha huvuddelen av bestycknningen bakåt dvs hon kommer med största sannolikhet föra reträttstrid mot de som kan skjuta tillbaka när hon lägger plattan i mattan när konvojens eskortkryssare dyker upp....

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Springsharp projekt

Inlägg av gunship » 25 december 2011, 18:03

Så du skulle förespråka ett trippeltorn fram och ett bakåt? Jag mear att hon borde ju samtidigt ha eldkraft framåt för att slå ut ev. lätt eskort på vägen in - då hon är tyngre än en eskortkryssare?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Springsharp projekt

Inlägg av Psilander » 25 december 2011, 18:12

Kanske ett arrangemang som Tre Kronor - Trippelfram, 2x2 bak....

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Springsharp projekt

Inlägg av gunship » 25 december 2011, 18:13

Hmm, ja, det skulle man ju kunna pröva.

EDIT: Ja, jag kan göra det, men pga ett extra torn så måste längden ökas till 215m (börjar bli ganska lång och tung nu). Fick även upp bredden till 22m, men fribordet föröver fick höjas med en meter till 13 meter. Detta kan ju bero på att jag ersatte det överskjutande tornet med ett dubbeltorn för sek. artelleri (jag delade upp de båda trippeltornen till två dubbeltorn. de andra dubbeltornen sitter nu på varje sida). Å andra sidan kunde jag minska pansarbältet tack vare ökad bredd.


En annan tanke som slog mig. Hur mycket kostade de tyska ubåtarna, främst XI -klasse, om man nu skulle tänka sig en jämförelse i effektivitet?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Springsharp projekt

Inlägg av Psilander » 25 december 2011, 18:35

Jag snickrade ihop ett förslag, jämförbar med USS Alaska. Den är döpt efter en annan karolinsk sjöhjälte...
Psilander,
Sweden
battlecruiser
laid down 1930

Displacement:
21 358 t light; 22 295 t standard; 25 000 t normal; 27 164 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(772,20 ft / 754,59 ft) x 78,74 ft x (26,25 / 28,01 ft)
(235,37 m / 230,00 m) x 24,00 m x (8,00 / 8,54 m)

Armament:
8 - 10,00" / 254 mm 52,0 cal guns - 533,91lbs / 242,18kg shells, 150 per gun
Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1930 Model
2 x Triple mounts on centreline ends, evenly spread
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
1 raised mount aft
16 - 4,72" / 120 mm 55,0 cal guns - 56,91lbs / 25,81kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in turret on barbette mounts, 1930 Model
8 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 raised mounts
32 - 1,57" / 40,0 mm 45,0 cal guns - 1,97lbs / 0,89kg shells, 150 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1930 Model
16 x Single mounts on sides, evenly spread
12 raised mounts
Weight of broadside 5 245 lbs / 2 379 kg

Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 7,87" / 200 mm 590,55 ft / 180,00 m 10,66 ft / 3,25 m
Ends: 4,92" / 125 mm 164,04 ft / 50,00 m 10,66 ft / 3,25 m
Upper: 4,92" / 125 mm 490,49 ft / 149,50 m 8,01 ft / 2,44 m
Main Belt covers 120 % of normal length
Main Belt inclined 10,00 degrees (positive = in)

- Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
0,39" / 10 mm 490,49 ft / 149,50 m 23,92 ft / 7,29 m
Beam between torpedo bulkheads 49,21 ft / 15,00 m

- Hull void:
0,39" / 10 mm 328,08 ft / 100,00 m 6,56 ft / 2,00 m

- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 7,87" / 200 mm 4,92" / 125 mm 7,87" / 200 mm
2nd: 1,97" / 50 mm 0,39" / 10 mm 1,97" / 50 mm
3rd: 0,20" / 5 mm - -

- Armoured deck - multiple decks:
For and Aft decks: 2,95" / 75 mm
Forecastle: 1,18" / 30 mm Quarter deck: 1,18" / 30 mm

- Conning towers: Forward 7,87" / 200 mm, Aft 7,87" / 200 mm

Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 130 129 shp / 97 076 Kw = 32,00 kts
Range 10 200nm at 16,00 kts
Bunker at max displacement = 4 870 tons

Complement:
993 - 1 292

Cost:
£7,826 million / $31,302 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 387 tons, 5,5 %
- Guns: 1 387 tons, 5,5 %
Armour: 6 964 tons, 27,9 %
- Belts: 3 113 tons, 12,5 %
- Torpedo bulkhead: 171 tons, 0,7 %
- Void: 31 tons, 0,2 %
- Armament: 1 259 tons, 5,0 %
- Armour Deck: 2 100 tons, 8,4 %
- Conning Towers: 290 tons, 1,2 %
Machinery: 3 943 tons, 15,8 %
Hull, fittings & equipment: 8 863 tons, 35,5 %
Fuel, ammunition & stores: 3 642 tons, 14,6 %
Miscellaneous weights: 200 tons, 0,8 %
- Hull below water: 100 tons
- Hull above water: 50 tons
- On freeboard deck: 50 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
40 275 lbs / 18 268 Kg = 80,5 x 10,0 " / 254 mm shells or 4,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,13
Metacentric height 4,4 ft / 1,3 m
Roll period: 15,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 49 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,55
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,24

Hull form characteristics:
Hull has rise forward of midbreak,
an extended bulbous bow and small transom stern
Block coefficient (normal/deep): 0,561 / 0,571
Length to Beam Ratio: 9,58 : 1
'Natural speed' for length: 29,42 kts
Power going to wave formation at top speed: 53 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 39
Bow angle (Positive = bow angles forward): 20,00 degrees
Stern overhang: 3,28 ft / 1,00 m
Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore end, Aft end
- Forecastle: 20,00 %, 39,37 ft / 12,00 m, 32,81 ft / 10,00 m
- Forward deck: 30,00 %, 32,81 ft / 10,00 m, 29,53 ft / 9,00 m
- Aft deck: 35,00 %, 19,69 ft / 6,00 m, 19,69 ft / 6,00 m
- Quarter deck: 15,00 %, 19,69 ft / 6,00 m, 19,69 ft / 6,00 m
- Average freeboard: 26,28 ft / 8,01 m

Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 117,6 %
- Above water (accommodation/working, high = better): 205,8 %
Waterplane Area: 42 939 Square feet or 3 989 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 122 %
Structure weight / hull surface area: 143 lbs/sq ft or 699 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,98
- Longitudinal: 1,26
- Overall: 1,00
Cramped machinery, storage, compartmentation space
Excellent accommodation and workspace room
Good seaboat, rides out heavy weather easily

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Springsharp projekt

Inlägg av gunship » 25 december 2011, 23:34

Jösses, hon var ju betydligt slagkraftigare än min på samma deplacement!

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Springsharp projekt

Inlägg av Psilander » 26 december 2011, 11:13

Tror boven i din är farten...34,5 är rätt högt, gå ner till 32-33 så kan nog omfördela en hel del vikt. Dessuom har jag tätare mellan skotten vilket ger högre hållfasthet.

Sätt henne också i paritet till vad som flöt ca 32 dvs de tyska Deutschland på 27knop och kanske franska Dunkuerqe, annars är det nog bara de brittiska slagkryssarna som kan komma ikapp.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Springsharp projekt

Inlägg av gunship » 26 december 2011, 13:08

Mjo, jag tror jag sparar in en tredjedel av maskineriet på dessa knop, eller säkert 0,3-0,4 composite strenght. Men om man tänker att hon efter en lång tid varit ute och sänkt tonnage, ev. med påfyllning av en tanker eller en lyckosam tagen tanker, med all den bottenvegetationen och så, kommer hon fortf. vara tillräckligt snabb för att hinna undan en slagkryssare innan hon tar för mycket stryk? Sharnhorst var ju precis för långsam, så britterna hann sätta en granat i hennes pannrum, t.ex.

För att nå 34,5 borde man ju egentligen göra henne ännu längre, men vi är redan uppe i full slagskeppslängd här...

KHT
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 maj 2011, 16:11

Re: Springsharp projekt

Inlägg av KHT » 28 december 2011, 14:56

Nåja, jag ska nu presentera en litet tillfixad version på pansarjagaren.
Ska fixa framework-prylen vid ett tillfälle när mitt internet är snabbare än det är nu.
Här har vi Claes Horn, den första i sin klass om tre fartyg(Claes Horn, Claes Uggla, Claes Flemming

HMS Claes Horn, Swedish Armoured Destroyer laid down 1936

Displacement:
3 521 t light; 3 640 t standard; 3 796 t normal; 3 921 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(434,78 ft / 426,51 ft) x 45,93 ft x (22,31 / 22,67 ft)
(132,52 m / 130,00 m) x 14,00 m x (6,80 / 6,91 m)

Armament:
3 - 5,98" / 152 mm 50,0 cal guns - 113,44lbs / 51,46kg shells, 150 per gun
Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1903 Model
2 x Single mounts on centreline, aft deck aft
1 raised mount aft - superfiring
1 x Single mount on centreline, forward deck forward
4 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,14lbs / 0,97kg shells, 150 per gun
Anti-air guns in deck and hoist mounts, 1936 Model
2 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread
2 raised mounts
4 - 0,00" / 0,0 mm 45,0 cal guns - 0,00lbs / 0,00kg shells, 150 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
Weight of broadside 349 lbs / 158 kg
8 - 21,0" / 533 mm, 26,25 ft / 8,00 m torpedoes - 1,734 t each, 13,872 t total
In 2 sets of deck mounted centre rotating tubes

Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 2,95" / 75 mm 0,98" / 25 mm 2,95" / 75 mm

- Armoured deck - multiple decks: 0,79" / 20 mm For and Aft decks
Forecastle: 0,39" / 10 mm Quarter deck: 0,39" / 10 mm

- Conning towers: Forward 2,95" / 75 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Direct drive, 2 shafts, 52 380 shp / 39 076 Kw = 34,00 kts
Range 2 500nm at 13,00 kts
Bunker at max displacement = 281 tons

Complement:
241 - 314

Cost:
£1,931 million / $7,723 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 119 tons, 3,1 %
- Guns: 105 tons, 2,8 %
- Torpedoes: 14 tons, 0,4 %
Armour: 205 tons, 5,4 %
- Armament: 30 tons, 0,8 %
- Armour Deck: 159 tons, 4,2 %
- Conning Tower: 15 tons, 0,4 %
Machinery: 1 470 tons, 38,7 %
Hull, fittings & equipment: 1 728 tons, 45,5 %
Fuel, ammunition & stores: 275 tons, 7,2 %
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0 %

Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 765 lbs / 1 254 Kg = 25,8 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,7 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,10
Metacentric height 1,9 ft / 0,6 m
Roll period: 14,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,31
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,21

Hull form characteristics:
Hull has rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient (normal/deep): 0,304 / 0,309
Length to Beam Ratio: 9,29 : 1
'Natural speed' for length: 24,50 kts
Power going to wave formation at top speed: 59 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
Bow angle (Positive = bow angles forward): 20,00 degrees
Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore end, Aft end
- Forecastle: 20,00 %, 20,01 ft / 6,10 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Forward deck: 30,00 %, 18,04 ft / 5,50 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Aft deck: 35,00 %, 15,75 ft / 4,80 m, 15,75 ft / 4,80 m
- Quarter deck: 15,00 %, 15,75 ft / 4,80 m, 15,75 ft / 4,80 m
- Average freeboard: 17,05 ft / 5,20 m
Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 134,4 %
- Above water (accommodation/working, high = better): 125,3 %
Waterplane Area: 11 968 Square feet or 1 112 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 109 %
Structure weight / hull surface area: 80 lbs/sq ft or 389 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,88
- Longitudinal: 3,58
- Overall: 1,01
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is excellent
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy weather easily

KHT
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 maj 2011, 16:11

Re: Springsharp projekt

Inlägg av KHT » 28 december 2011, 15:05

Och ett "What if"-slagskepp: Hur hade Nelson kunnat se ut om 18"are kanoner tilläts i washingtonfördraget?


HMS Anson, Great Britain Super Dreadnought Battleship laid down 1923

Displacement:
34 355 t light; 36 807 t standard; 38 810 t normal; 40 412 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(716,84 ft / 713,25 ft) x 104,99 ft x (31,82 / 32,88 ft)
(218,49 m / 217,40 m) x 32,00 m x (9,70 / 10,02 m)

Armament:
6 - 18,00" / 457 mm 45,0 cal guns - 2 940,86lbs / 1 333,95kg shells, 150 per gun
Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1923 Model
2 x Triple mounts on centreline, forward evenly spread
1 raised mount
12 - 5,98" / 152 mm 50,0 cal guns - 113,44lbs / 51,45kg shells, 200 per gun
Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1923 Model
6 x 2-gun mounts on sides, aft deck aft
2 raised mounts - superfiring
6 - 4,69" / 119 mm 50,0 cal guns - 54,43lbs / 24,69kg shells, 250 per gun
Anti-air guns in deck and hoist mounts, 1923 Model
6 x Single mounts on sides, aft deck forward
6 raised mounts
12 - 1,57" / 40,0 mm 50,0 cal guns - 2,07lbs / 0,94kg shells, 300 per gun
Breech loading guns in deck mounts, 1923 Model
2 x 2 row sextuple mounts on sides, aft deck centre
2 raised mounts
Weight of broadside 19 358 lbs / 8 781 kg
2 - 24,4" / 620 mm, 26,25 ft / 8,00 m torpedoes - 2,229 t each, 4,459 t total
In 2 sets of submerged side tubes

Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 14,0" / 356 mm 354,33 ft / 108,00 m 13,78 ft / 4,20 m
Ends: 4,02" / 102 mm 285,43 ft / 87,00 m 12,80 ft / 3,90 m
73,49 ft / 22,40 m Unarmoured ends
Upper: 4,02" / 102 mm 377,30 ft / 115,00 m 6,56 ft / 2,00 m
Main Belt covers 76 % of normal length

- Hull Bulges:
1,97" / 50 mm 380,58 ft / 116,00 m 6,56 ft / 2,00 m

- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 16,0" / 406 mm 12,0" / 305 mm 15,0" / 381 mm
2nd: 2,95" / 75 mm 1,97" / 50 mm 2,95" / 75 mm

- Armoured deck - multiple decks: 6,26" / 159 mm For and Aft decks
Forecastle: 4,69" / 119 mm Quarter deck: 4,69" / 119 mm

- Conning towers: Forward 14,02" / 356 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 2 shafts, 54 075 shp / 40 340 Kw = 23,00 kts
Range 7 200nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement = 3 605 tons

Complement:
1 382 - 1 797

Cost:
£9,538 million / $38,153 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 3 269 tons, 8,4 %
- Guns: 3 265 tons, 8,4 %
- Torpedoes: 4 tons, 0,0 %
Armour: 13 754 tons, 35,4 %
- Belts: 4 138 tons, 10,7 %
- Bulges: 182 tons, 0,5 %
- Armament: 3 163 tons, 8,1 %
- Armour Deck: 5 926 tons, 15,3 %
- Conning Tower: 346 tons, 0,9 %
Machinery: 1 807 tons, 4,7 %
Hull, fittings & equipment: 15 524 tons, 40,0 %
Fuel, ammunition & stores: 4 455 tons, 11,5 %
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0 %

Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
59 568 lbs / 27 019 Kg = 20,4 x 18,0 " / 457 mm shells or 5,5 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,09
Metacentric height 6,4 ft / 1,9 m
Roll period: 17,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 67 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,79
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,35

Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient (normal/deep): 0,570 / 0,575
Length to Beam Ratio: 6,79 : 1
'Natural speed' for length: 26,71 kts
Power going to wave formation at top speed: 42 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
Stern overhang: -2,62 ft / -0,80 m
Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore end, Aft end
- Forecastle: 20,00 %, 22,64 ft / 6,90 m, 19,36 ft / 5,90 m
- Forward deck: 30,00 %, 19,36 ft / 5,90 m, 19,36 ft / 5,90 m
- Aft deck: 35,00 %, 19,36 ft / 5,90 m, 19,36 ft / 5,90 m
- Quarter deck: 15,00 %, 19,36 ft / 5,90 m, 19,36 ft / 5,90 m
- Average freeboard: 19,62 ft / 5,98 m
Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 59,8 %
- Above water (accommodation/working, high = better): 142,1 %
Waterplane Area: 53 250 Square feet or 4 947 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 112 %
Structure weight / hull surface area: 229 lbs/sq ft or 1 118 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,96
- Longitudinal: 1,57
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is excellent
Good seaboat, rides out heavy weather easily

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Springsharp projekt

Inlägg av Psilander » 2 januari 2012, 13:40

Den första i "adelserien" av stora jagare för svenska flottan. Ett svar på de "superjagare" som byggdes i flera länder vid denna tidpunkt. 105mm DP är valt pga sin högre eldhastighet och sina långa eldrör som gav bra DP effekt mot både ytmål och luftmål.

Bild
Adlercreutz,
Adlersparre, Ankcarcrona, Ascheberg, Aminoff, Anckarstierna, Adlercrantz, Alströmmer, Armfeldt, Arbin, Alderstråhle, Anckarswärd
Sweden
Destroyer laid down 1934

Displacement:
2 259 t light; 2 336 t standard; 2 400 t normal; 2 451 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
377,30 ft / 377,30 ft x 39,37 ft (Bulges 45,93 ft) x 14,76 ft (normal load)
115,00 m / 115,00 m x 12,00 m (Bulges 14,00 m) x 4,50 m

Armament:
8 - 4,13" / 105 mm guns (4x2 guns), 35,32lbs / 16,02kg shells, 1934 Model
Dual purpose guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
8 - 2,24" / 57,0 mm guns (4x2 guns), 5,65lbs / 2,56kg shells, 1918 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on centreline, evenly spread
8 - 0,98" / 25,0 mm guns in single mounts, 0,48lbs / 0,22kg shells, 1926 Model
Machine guns in deck mounts
on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 332 lbs / 150 kg
Shells per gun, main battery: 150
10 - 21,0" / 533 mm above water torpedoes

Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 0,39" / 10 mm 245,24 ft / 74,75 m 7,51 ft / 2,29 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 100 % of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 0,98" / 25 mm 0,20" / 5 mm 0,39" / 10 mm
2nd: 0,20" / 5 mm - -
3rd: 0,20" / 5 mm - -

- Armour deck: 0,39" / 10 mm, Conning tower: 0,98" / 25 mm

Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 2 shafts, 58 067 shp / 43 318 Kw = 35,00 kts
Range 1 200nm at 14,00 kts (Bunkerage = 114 tons)

Complement:
170 - 222

Cost:
£1,463 million / $5,851 million

Skriv svar