Springsharp projekt

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Springsharp projekt

Inlägg av gunship » 20 december 2011, 13:52

Ah, okej. det stämmer nog. Fortfarande, ponera att man bygger ett skepp för att mostå hennes 28cm, sedan sätter tyskarna dit samma 38cm som bismarck hade, då måste man kontra det helt plötsligt. Visst, det är ju mycket dyrare att max ut skroven, så jag förstår dig fullt om du tänker på den graden av realism.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Springsharp projekt

Inlägg av gunship » 21 december 2011, 10:15

Så, jag skaffade springSharp 3 betan - kul ju!

Försökte hitta på en kryssare. Tänkt att kunnna utföra precis allting ungefär. Kraven var väl minst 35kn fart, tillräckligt tung för att klå tunga kryssare, samt väldigt lång räckvidd (12000nm) för att kunna operera utan tanker. Sjövärdigheten skulle vara på minst 1,2 också, för att kunna blåsa på även i hårt väder.

Frågor jag är lite osäker på:

Huvudartelleriet består här av 2x3 200mm kanoner, båda fram. Men jag satte även ett sek. artelleri (dock som batteri 5 i SS) som 2x3 152mm akteröver. Först tänkte jag bara ha 152mm, men tunga kryssare förde ju 20,3cm. Dock så kan ju inte 20,3cm användas som allmålskanoner? Detta arrangemang har både och, men det känns lite pre-drednought över det hela. Ska jag bara skippa 152mm, eller göra alla kanoner till 152mm? Eller minska sek.art. till 120mm? 75mm? Eller försöka öka huvudart. till 28cm?

Torpeder... Slagskepp har egenltigen ingen användning av dem (enda gången de använts är väl när brittiska slagskepp torpederade den omanövererbara sönderskjutna bismarck) de flesta kryssarna verkar dock ha haft torpeder, och torpeder kan vara dödliga, men användes de ens? Jag satte dit fyra bogtuber bara för att det gick utan att påverka någonting i SS, men jag vet inte om man verkligen skulle använda dessa...

minrack och sjunkbomber finns mest därför att jag ville att detta fartyg skulle kunna utföra allt möjligt.

Kod: Markera allt

,  Commerce raider (cruiser) laid down 1932

Displacement:
	16 543 t light; 17 166 t standard; 19 655 t normal; 21 646 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
	(673,78 ft / 659,45 ft) x 62,34 ft (Bulges 68,90 ft) x (21,33 / 23,33 ft)
	(205,37 m / 201,00 m) x 19,00 m (Bulges 21,00 m)  x (6,50 / 7,11 m)

Armament:
      6 - 7,87" / 200 mm 45,0 cal guns - 246,19lbs / 111,67kg shells, 200 per gun
	  Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1932 Model
	  2 x 3-gun mounts on centreline, forward deck aft
		1 raised mount - superfiring
      12 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,14lbs / 0,97kg shells, 400 per gun
	  Anti-air guns in deck mounts, 1932 Model
	  6 x Twin mounts on sides, aft deck forward
      12 - 0,79" / 20,0 mm 45,0 cal guns - 0,24lbs / 0,11kg shells, 4 000 per gun
	  Machine guns in deck mounts, 1932 Model
	  6 x twin mounts on centreline, aft deck forward
		6 raised mounts
      6 - 5,98" / 152 mm 45,0 cal guns - 108,07lbs / 49,02kg shells, 150 per gun
	  Dual purpose guns in turret on barbette mounts, 1932 Model
	  2 x 3-gun mounts on centreline, aft deck aft
		1 raised mount - superfiring
      Weight of broadside 2 154 lbs / 977 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 26,25 ft / 8,00 m torpedoes - 1,718 t each, 6,872 t total
	submerged bow tubes
      Mines
      100 - 551,16 lbs / 250,00 kg mines + 200 reloads - 73,815 t total
	in Above water - Stern racks/rails
      Main DC/AS Mortars
      6 - 551,16 lbs / 250,00 kg Depth Charges + 100 reloads - 26,081 t total
	in Depth charge throwers
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 551,16 lbs / 250,00 kg Depth Charges + 300 reloads - 74,308 t total
	in Stern depth charge racks

Armour:
   - Belts:		Width (max)	Length (avg)		Height (avg)
	Main:	5,91" / 150 mm	415,85 ft / 126,75 m	9,48 ft / 2,89 m
	Ends:	1,97" / 50 mm	223,88 ft / 68,24 m	9,48 ft / 2,89 m
	  19,72 ft / 6,01 m Unarmoured ends
	Upper:	1,97" / 50 mm	415,85 ft / 126,75 m	8,01 ft / 2,44 m
	  Main Belt covers 97 % of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
		1,97" / 50 mm	415,85 ft / 126,75 m	20,80 ft / 6,34 m
	Beam between torpedo bulkheads 59,06 ft / 18,00 m

   - Gun armour:	Face (max)	Other gunhouse (avg)	Barbette/hoist (max)
	Main:	5,91" / 150 mm	3,94" / 100 mm		3,94" / 100 mm
	4th:	3,94" / 100 mm	3,94" / 100 mm		3,94" / 100 mm

   - Armoured deck - multiple decks:
	For and Aft decks: 3,94" / 100 mm
	Forecastle: 1,97" / 50 mm  Quarter deck: 1,18" / 30 mm

   - Conning towers: Forward 3,94" / 100 mm, Aft 3,94" / 100 mm

Machinery:
	Oil fired boilers, steam turbines, 
	Geared drive, 4 shafts, 165 378 shp / 123 372 Kw = 34,70 kts
	Range 12 000nm at 15,00 kts
	Bunker at max displacement = 4 480 tons

Complement:
	829 - 1 078

Cost:
	£6,658 million / $26,632 million

Distribution of weights at normal displacement:
	Armament: 858 tons, 4,4 %
	   - Guns: 620 tons, 3,2 %
	   - Weapons: 238 tons, 1,2 %
	Armour: 4 998 tons, 25,4 %
	   - Belts: 1 400 tons, 7,1 %
	   - Torpedo bulkhead: 630 tons, 3,2 %
	   - Armament: 592 tons, 3,0 %
	   - Armour Deck: 2 252 tons, 11,5 %
	   - Conning Towers: 124 tons, 0,6 %
	Machinery: 4 881 tons, 24,8 %
	Hull, fittings & equipment: 5 912 tons, 30,1 %
	Fuel, ammunition & stores: 3 112 tons, 15,8 %
	Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0 %

Overall survivability and seakeeping ability:
	Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
	  25 945 lbs / 11 768 Kg = 106,3 x 7,9 " / 200 mm shells or 2,4 torpedoes
	Stability (Unstable if below 1.00): 1,12
	Metacentric height 3,1 ft / 0,9 m
	Roll period: 16,5 seconds
	Steadiness	- As gun platform (Average = 50 %): 71 %
			- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,47
	Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,21

Hull form characteristics:
	Hull has rise forward of midbreak,
	  a normal bow and large transom stern
	Block coefficient (normal/deep): 0,710 / 0,715
	Length to Beam Ratio: 9,57 : 1
	'Natural speed' for length: 28,84 kts
	Power going to wave formation at top speed: 63 %
	Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 59
	Bow angle (Positive = bow angles forward): 20,00 degrees
	Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
	Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
				Fore end,	 Aft end
	   - Forecastle:	20,00 %,  39,37 ft / 12,00 m,  32,81 ft / 10,00 m
	   - Forward deck:	30,00 %,  32,81 ft / 10,00 m,  32,81 ft / 10,00 m
	   - Aft deck:	35,00 %,  19,69 ft / 6,00 m,  19,69 ft / 6,00 m
	   - Quarter deck:	15,00 %,  19,69 ft / 6,00 m,  19,69 ft / 6,00 m
	   - Average freeboard:		26,77 ft / 8,16 m

Ship space, strength and comments:
	Space	- Hull below water (magazines/engines, low = better): 96,9 %
		- Above water (accommodation/working, high = better): 205,4 %
	Waterplane Area: 34 721 Square feet or 3 226 Square metres
	Displacement factor (Displacement / loading): 118 %
	Structure weight / hull surface area: 114 lbs/sq ft or 555 Kg/sq metre
	Hull strength (Relative):
		- Cross-sectional: 0,92
		- Longitudinal: 1,95
		- Overall: 1,00
	Adequate machinery, storage, compartmentation space
	Excellent accommodation and workspace room
	Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
	Good seaboat, rides out heavy weather easily

KHT
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 maj 2011, 16:11

Re: Springsharp projekt

Inlägg av KHT » 21 december 2011, 12:30

Eftersom jag inte är så bra på SS så får jag väl komma med kritik på de saker du nämnt på förhand.
Ditt val av 152mm i kvintilären(från och med nu ett ord)är enligt mig lite väl. Jag säger nog hellre att man drar ner den till 105mm. Alternativt kan du sätta dit 120:or och ha ett huvudartilleri på t.ex. 254mm, eftersom det känns som att det är en kryssarslaktare du är ute efter. 120:orna tar hand om jagare/torpedbåtar, och låter huvuartilleriet göra det det är avsett för. Under 1932 kan man dessutom inte räkna med effektivt luftvärn från 152mm kanoner...
Torpeder... jag säger hellre nej; en kryssarslaktare behöver egentligen inte torpeder på alls samma sätt som vanliga kryssare. Men det är väl egentligen en smakfråga, och vad man tänkt sig att hon ska göra...
Detsamma med minrack och sjunkbomber: En jagare som får in en lycklig träff kan spränga skrovet itu om saken vill sig illa. Skulla vara ironiskt för ett fartyg som står pall för drygt hundra 200mm granater...
Annars ser det väl ganska vettigt ut tycker jag...

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Springsharp projekt

Inlägg av gunship » 21 december 2011, 12:49

Intressant, tänkte inte på 254mm.

Anledningen till att torpeder finns, samt sjunkbomber och minrack är för att man ska kunna skicka henne på uppdrag och uppgifter som en vanlig kryssare också. Minorna lastar man nog bara om man vill minera något bra ställe - sjunkbomberna om hon ska eskortera/patrullera. Torpederna, för vad nu kryssare använder dessa för... de verkar ju för stora för att kunna snabbt smita nära t.ex. slagskepp, avfyra och tillbaka igen utan att bli tvärsänkta

Hursomhelst, jag har nu trixat lite. Om man ska ha 28cm kanoner så blev längden (bland annat) 220m, men 254mm huvudart. gick ganska lätt.

Dock så är jag dock fortsatt imponerad av Graf Spee med 6st 28cm på 16000t- även om jag vet att det beror mycket på att jag ska ha 35 (eller 34,7) knop, som tar nästan tre gånger så mycket hästkrafter som 29knop, som graf spee gjorde. Graf spee hade också ganska lite pansarskydd tycker jag. 80mm i vattenlinjen och 45mm i däcket... Jag förvånas dock över hur Langdorff inte sänkte en enda av kryssarna han slogs mot med sina 28cm!

KHT
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 maj 2011, 16:11

Re: Springsharp projekt

Inlägg av KHT » 21 december 2011, 17:34

gunship skrev:Intressant, tänkte inte på 254mm.

Anledningen till att torpeder finns, samt sjunkbomber och minrack är för att man ska kunna skicka henne på uppdrag och uppgifter som en vanlig kryssare också. Minorna lastar man nog bara om man vill minera något bra ställe - sjunkbomberna om hon ska eskortera/patrullera. Torpederna, för vad nu kryssare använder dessa för... de verkar ju för stora för att kunna snabbt smita nära t.ex. slagskepp, avfyra och tillbaka igen utan att bli tvärsänkta

Hursomhelst, jag har nu trixat lite. Om man ska ha 28cm kanoner så blev längden (bland annat) 220m, men 254mm huvudart. gick ganska lätt.

Dock så är jag dock fortsatt imponerad av Graf Spee med 6st 28cm på 16000t- även om jag vet att det beror mycket på att jag ska ha 35 (eller 34,7) knop, som tar nästan tre gånger så mycket hästkrafter som 29knop, som graf spee gjorde. Graf spee hade också ganska lite pansarskydd tycker jag. 80mm i vattenlinjen och 45mm i däcket... Jag förvånas dock över hur Langdorff inte sänkte en enda av kryssarna han slogs mot med sina 28cm!
Lyckades de nå 29 knop? Har för mig att man brukar säga 28, men ja...
Runt tretitvå håller man ju på att utveckla dubbeltorn med 254mm till Väinemöinen och Illmarinen på bofors... lägligt. Dessutom känns 283or lite väl stort. 25or funkar precis lika bra för att slakta kryssare som 28or. Tycker faktiskt att den stora kalibern på Graf Spee & Co inte var helt motiverad...
Även om jag helst skulle låta bli sjunkbomber och det, så kan jag förstå ditt tankesätt.
Om du undrar vad kryssare med torpeder gjorde föreslår jag att du kollar lite på de japanska kryssarna från mellankrigstiden till VK2... Stora, visst, men en ren skräck emot slagskepp och liknande.
Skulle föresten vilja påstå att hon är för stor och klumpig för att kunna bedriva effektiv ubåtsjakt med sjunkbomber... när VK2 drar igång kan du kanske sätta ett par hedgehogs på sidorna för självförvar, men att själv jaga vore inte smart...

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Springsharp projekt

Inlägg av gunship » 21 december 2011, 18:35

nej, klart tanken är att ha något att släppa på ubåtar ifall man stöter på någon, så att de störs lite i arbetet. Racket kanske inte är det bästa, men så förbaskat simpel pryl att den känns onödig när man ändå vill ha ett par mörsare att lobba mot ev. periskop och dyl.

Jag har hört om de japanska, men jag har också hört att i praktiken så träffade man med omkring 6% av alla torpeder, vilket känns lite... mediokert.

Jag ska bara börja cadda klart mitt reviserade slagskepp, ev. en slags pansarskepp/monitor i samma veva, sedan ska denna ritas upp. Lutar åt 254mm, även om min 28cm verision vart i stort sett bättre på alla vis, men det pga större storlek - lite väl stor, och utan det rätta pansarskyddet för ett sådant skrov.

KHT
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 maj 2011, 16:11

Re: Springsharp projekt

Inlägg av KHT » 21 december 2011, 18:51

Här kommer en design på pansarskepp/kustslagskepp som jag klurat på ett tag. Inspiration kommer delvis ifrån det mindre av de Champs pansarskeppförslag 1937/38, även om den här ungefärda designen har legat i mitt bakhuvud ett tag innan jag fick reda på något om den.

Hur som helst, här är min uppföljare till Sverige-klassen, med 6 st. 254 kan. i huvudartilleri och en fart på 23 knop.
Ganska nöjd med den faktiskt...


HMS Birger Jarl, Sweden Coastal Defence Ship laid down 1938

Displacement:
11 125 t light; 11 655 t standard; 11 900 t normal; 12 096 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(501,71 ft / 492,13 ft) x 68,90 ft x (21,98 / 22,27 ft)
(152,92 m / 150,00 m) x 21,00 m x (6,70 / 6,79 m)

Armament:
6 - 10,00" / 254 mm 45,0 cal guns - 504,26lbs / 228,73kg shells, 150 per gun
Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1932 Model
2 x 2-gun mounts on centreline, aft deck aft
1 raised mount aft - superfiring
1 x 2-gun mount on centreline, forward deck forward
8 - 4,72" / 120 mm 55,0 cal guns - 56,91lbs / 25,81kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1934 Model
2 x Twin mounts on sides, aft deck forward
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
2 raised mounts
8 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,14lbs / 0,97kg shells, 150 per gun
Anti-air guns in deck and hoist mounts, 1936 Model
4 x Twin mounts on sides, forward deck aft
12 - 0,98" / 25,0 mm 50,0 cal guns - 0,50lbs / 0,23kg shells, 150 per gun
Breech loading guns in deck mounts, 1935 Model
12 x Single mounts on sides amidships
Weight of broadside 3 504 lbs / 1 589 kg

Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 7,87" / 200 mm 282,15 ft / 86,00 m 12,47 ft / 3,80 m
Ends: 3,94" / 100 mm 154,20 ft / 47,00 m 11,48 ft / 3,50 m
55,77 ft / 17,00 m Unarmoured ends
Upper: 3,94" / 100 mm 282,15 ft / 86,00 m 9,19 ft / 2,80 m
Main Belt covers 88 % of normal length

- Hull Bulges:
1,38" / 35 mm 328,08 ft / 100,00 m 7,55 ft / 2,30 m

- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 7,87" / 200 mm 4,92" / 125 mm 7,87" / 200 mm

- Armoured deck - multiple decks: 4,72" / 120 mm For and Aft decks
Forecastle: 2,95" / 75 mm Quarter deck: 3,35" / 85 mm

- Conning towers: Forward 7,87" / 200 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 2 shafts, 28 958 shp / 21 602 Kw = 23,00 kts
Range 3 000nm at 11,00 kts
Bunker at max displacement = 441 tons

Complement:
569 - 740

Cost:
£4,734 million / $18,937 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 976 tons, 8,2 %
Armour: 4 845 tons, 40,7 %
- Belts: 1 925 tons, 16,2 %
- Bulges: 126 tons, 1,1 %
- Armament: 733 tons, 6,2 %
- Armour Deck: 1 973 tons, 16,6 %
- Conning Tower: 88 tons, 0,7 %
Machinery: 793 tons, 6,7 %
Hull, fittings & equipment: 4 511 tons, 37,9 %
Fuel, ammunition & stores: 775 tons, 6,5 %
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0 %

Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
26 703 lbs / 12 112 Kg = 53,4 x 10,0 " / 254 mm shells or 4,0 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,06
Metacentric height 3,2 ft / 1,0 m
Roll period: 16,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 77 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,77
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,55

Hull form characteristics:
Hull has rise forward of midbreak,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient (normal/deep): 0,559 / 0,561
Length to Beam Ratio: 7,14 : 1
'Natural speed' for length: 22,18 kts
Power going to wave formation at top speed: 50 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 20,00 degrees
Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore end, Aft end
- Forecastle: 20,00 %, 23,62 ft / 7,20 m, 23,62 ft / 7,20 m
- Forward deck: 30,00 %, 23,62 ft / 7,20 m, 23,62 ft / 7,20 m
- Aft deck: 35,00 %, 16,73 ft / 5,10 m, 16,73 ft / 5,10 m
- Quarter deck: 15,00 %, 16,73 ft / 5,10 m, 16,73 ft / 5,10 m
- Average freeboard: 20,18 ft / 6,15 m
Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 49,1 %
- Above water (accommodation/working, high = better): 159,0 %
Waterplane Area: 23 860 Square feet or 2 217 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 123 %
Structure weight / hull surface area: 140 lbs/sq ft or 686 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,04
- Longitudinal: 2,32
- Overall: 1,13
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is excellent
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Springsharp projekt

Inlägg av gunship » 21 december 2011, 19:02

1,13 är mycket som du kan sätta dit. Dessutom tycker jag mig se att du har två torn bakåt och ett framåt? Obepansrad bakre överbyggnad samt 200mm i huvudpansar som är mindre än HMS sverige, vill jag minnas, är ställen där du kan förbättra. Det optimala är structural integrity 1 för slagskepp och kryssare.

KHT
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 maj 2011, 16:11

Re: Springsharp projekt

Inlägg av KHT » 21 december 2011, 19:27

gunship skrev:1,13 är mycket som du kan sätta dit. Dessutom tycker jag mig se att du har två torn bakåt och ett framåt? Obepansrad bakre överbyggnad samt 200mm i huvudpansar som är mindre än HMS sverige, vill jag minnas, är ställen där du kan förbättra. Det optimala är structural integrity 1 för slagskepp och kryssare.
Japp, två torn bakåt... Det är praktiskt taget standard för alla projekterade svenska pansarskepp med sex torn, och jag ville följa det mönstret.
200mm är enligt mina källor exakt vad Sverige hade i sida/torn/etc.
Finns faktiskt inte ett sket jag kan göra åt aktre överbyggnadens bepansring. Springsharp lägger inte ens märke till att jag skriver in något värde där. Om jag var bra på matte och riktigt jävla ambitiös kunde jag själv göra de nödvändiga omräkningarna, men det är jag inte. Får se om jag kan ordna det, men räknar inte med att komma med en lösning utan att skicka ilsket mejl till programmerarna.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Springsharp projekt

Inlägg av gunship » 22 december 2011, 09:21

KHT skrev:
gunship skrev:1,13 är mycket som du kan sätta dit. Dessutom tycker jag mig se att du har två torn bakåt och ett framåt? Obepansrad bakre överbyggnad samt 200mm i huvudpansar som är mindre än HMS sverige, vill jag minnas, är ställen där du kan förbättra. Det optimala är structural integrity 1 för slagskepp och kryssare.
Japp, två torn bakåt... Det är praktiskt taget standard för alla projekterade svenska pansarskepp med sex torn, och jag ville följa det mönstret.
200mm är enligt mina källor exakt vad Sverige hade i sida/torn/etc.
Finns faktiskt inte ett sket jag kan göra åt aktre överbyggnadens bepansring. Springsharp lägger inte ens märke till att jag skriver in något värde där. Om jag var bra på matte och riktigt jävla ambitiös kunde jag själv göra de nödvändiga omräkningarna, men det är jag inte. Får se om jag kan ordna det, men räknar inte med att komma med en lösning utan att skicka ilsket mejl till programmerarna.
Jaha, det är ju en beta trots allt...

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Springsharp projekt

Inlägg av Psilander » 22 december 2011, 10:04

En baby Ansaldo....
Eftersom du har 0.13 i hullstrength att leka med - skulle jag öka på skyddet i sida
254mm kan vara på sin plats, även om det gör mig ont att ge Thörnell rätt (knektjävel ;-) ).

hmm...vikten i aktra stridstornet kalkyleras i mina konstruktioner.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Springsharp projekt

Inlägg av gunship » 22 december 2011, 10:41

jag märkte en lite lustig pryl när jag CADade slagskepp igår. Jag hade frihandat kanonerna + torn efter smak och tycke, men sedan körde jag en enkel beräkning och märkte att mina kanoner och torn var bra mycket mindre än de skulle behöva vara. 152mm L55 skulle vara omkring 8,36m lång, inte räknat backstycke eller vad det nu kallas. Ungefär hur stort torn gav man sådana pjäser? (dubbelpjäser i mitt fall) Några bra tumregler?

KHT
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 maj 2011, 16:11

Re: Springsharp projekt

Inlägg av KHT » 22 december 2011, 14:09

Psilander skrev:En baby Ansaldo....
Eftersom du har 0.13 i hullstrength att leka med - skulle jag öka på skyddet i sida
254mm kan vara på sin plats, även om det gör mig ont att ge Thörnell rätt (knektjävel ;-) ).

hmm...vikten i aktra stridstornet kalkyleras i mina konstruktioner.
Lite ansaldo var ju tanken, det medges.
Det första att öka är nog fart... ser henne gärna uppe i 25/26 knop, kanske lite mer. Skyddet är adekvat för att ta stryk enligt mig, men farten kan var bra att få mer av...
Jag KAN gå upp i 28or, men tycker inte det är helt motiverat. Håller dock med. de Champs ftw. ;)

KHT
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 maj 2011, 16:11

Re: Springsharp projekt

Inlägg av KHT » 22 december 2011, 14:19

Nå, slagit upp deplacementet, gett henne högre fart och mer pansar(fortfarande inget i aktre överbyggnad -.-'). På grund av lägre Composite Strength tar hon nu inte lika mycket stryk, men jag anser att farten är värt det.

HMS Birger Jarl, Sweden Coastal Defence Ship laid down 1938

Displacement:
11 841 t light; 12 388 t standard; 12 734 t normal; 13 011 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(501,71 ft / 492,13 ft) x 68,90 ft x (21,98 / 22,37 ft)
(152,92 m / 150,00 m) x 21,00 m x (6,70 / 6,82 m)

Armament:
6 - 10,00" / 254 mm 45,0 cal guns - 504,26lbs / 228,73kg shells, 150 per gun
Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1932 Model
2 x 2-gun mounts on centreline, aft deck aft
1 raised mount aft - superfiring
1 x 2-gun mount on centreline, forward deck forward
8 - 4,72" / 120 mm 55,0 cal guns - 56,91lbs / 25,81kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1934 Model
2 x Twin mounts on sides, aft deck forward
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
2 raised mounts
8 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,14lbs / 0,97kg shells, 150 per gun
Anti-air guns in deck and hoist mounts, 1936 Model
4 x Twin mounts on sides, forward deck aft
12 - 0,98" / 25,0 mm 50,0 cal guns - 0,50lbs / 0,23kg shells, 150 per gun
Breech loading guns in deck mounts, 1935 Model
12 x Single mounts on sides amidships
Weight of broadside 3 504 lbs / 1 589 kg

Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 10,0" / 254 mm 282,15 ft / 86,00 m 12,47 ft / 3,80 m
Ends: 3,94" / 100 mm 154,20 ft / 47,00 m 11,48 ft / 3,50 m
55,77 ft / 17,00 m Unarmoured ends
Upper: 3,94" / 100 mm 282,15 ft / 86,00 m 9,19 ft / 2,80 m
Main Belt covers 88 % of normal length

- Hull Bulges:
1,77" / 45 mm 328,08 ft / 100,00 m 7,55 ft / 2,30 m

- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 10,0" / 254 mm 5,51" / 140 mm 10,0" / 254 mm

- Armoured deck - multiple decks: 4,72" / 120 mm For and Aft decks
Forecastle: 2,95" / 75 mm Quarter deck: 3,35" / 85 mm

- Conning towers: Forward 10,00" / 254 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 2 shafts, 47 825 shp / 35 677 Kw = 25,70 kts
Range 3 000nm at 13,00 kts
Bunker at max displacement = 623 tons

Complement:
599 - 779

Cost:
£5,283 million / $21,133 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 976 tons, 7,7 %
Armour: 5 488 tons, 43,1 %
- Belts: 2 260 tons, 17,7 %
- Bulges: 162 tons, 1,3 %
- Armament: 902 tons, 7,1 %
- Armour Deck: 2 046 tons, 16,1 %
- Conning Tower: 117 tons, 0,9 %
Machinery: 1 310 tons, 10,3 %
Hull, fittings & equipment: 4 068 tons, 31,9 %
Fuel, ammunition & stores: 893 tons, 7,0 %
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0 %

Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
23 491 lbs / 10 655 Kg = 47,0 x 10,0 " / 254 mm shells or 3,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,07
Metacentric height 3,3 ft / 1,0 m
Roll period: 16,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 57 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,64
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,15

Hull form characteristics:
Hull has rise forward of midbreak,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient (normal/deep): 0,598 / 0,600
Length to Beam Ratio: 7,14 : 1
'Natural speed' for length: 22,18 kts
Power going to wave formation at top speed: 57 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 20,00 degrees
Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore end, Aft end
- Forecastle: 20,00 %, 23,62 ft / 7,20 m, 23,62 ft / 7,20 m
- Forward deck: 30,00 %, 23,62 ft / 7,20 m, 23,62 ft / 7,20 m
- Aft deck: 35,00 %, 16,73 ft / 5,10 m, 16,73 ft / 5,10 m
- Quarter deck: 15,00 %, 16,73 ft / 5,10 m, 16,73 ft / 5,10 m
- Average freeboard: 20,18 ft / 6,15 m
Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 59,0 %
- Above water (accommodation/working, high = better): 156,7 %
Waterplane Area: 24 752 Square feet or 2 300 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 112 %
Structure weight / hull surface area: 125 lbs/sq ft or 609 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,93
- Longitudinal: 1,94
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is excellent

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Springsharp projekt

Inlägg av gunship » 22 december 2011, 14:54

Composite strenght är inte rigktigt lika med stryk i detta, tror jag? Composite strenght är väl snarare det du kan översätta till sånt som pansar (stryktålighet), hastighet, bestyckning, räckvidd, etc.

Sedan funderar jag på kalibrarna här. Om man skulle ha flera skepp (säg två t.ex.) med vardera 6 25,4cm eller 28cm, hur pass bra skulle de slå mot ett samtida (~1935 till vk2) slagskepp? Enligt någon källa slår 28cm granater från sverigeskeppen igenom 350mm på 6km, och 155mm (87mm top-pansar) på 18km.

Skriv svar