Springsharp projekt

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 17 april 2006, 10:43

Korpen skrev: INTE bra, om fartyget tar in vatten (t.ex efter att gått på en ine eller träffad av en torped) så ,måste on omedelbart börja fylla anda tankar för att behålla balansen (vad är svenska termen för "counterflood"?)
Motfylla ?

MVH

Användarvisningsbild
Korpen
Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 maj 2002, 21:59
Ort: Stockholm, Sverige

Inlägg av Korpen » 17 april 2006, 10:49

Andreas #1 skrev:Gör man något med båtarna eller bygger man bara en fin båt?Alltså är det något spel inblandat?
Springsharp har inget dirket med något spel att göra, så man "bygger" bara fartyg (eller rättare sagt, designar dem) i det.
Finns dock en del spel på nätet som använder springsharp, t.ex som redan nämts WesWorld eller Navalsim.
I bägge fallen finns spelen mest för att ge folk mer kontinutet i fartygsdesignerna, det är helt enkelt roligare att bygga flottor än enstaka båter. ;)

Ytterligare ett forum där springsharp och de simuleringarna diskuteras en hel del:
http://p216.ezboard.com/fwarships1discussionboardsfrm14

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 17 april 2006, 11:08

Korpen skrev:
1: Även om det fanns gott om ritiningar på kvadrubbeltorn från den här perioden (ska rota fram länakarna) så skulle jag säga att en konventionell 4x2 antagligen skulle vara mkt effektivare båda ur tillförlitlighetssynpunkt, vikt, och verkan.
De två färre kanonerva torde mer än vägas upp av högre eldhastighet (den praktiska eldhastigheten gick i praktiken ner ju fler pjäser man hade i samma torn).

2: Att ha ett barbarettpansar som är mkt tjockare än det som skyddar magasinen är lite meningslöst, dessutom så hjälper det över pansaret ("upper belt") till att skydda de delar av barbaretten som är under däck.

3: som sagt aldeles för djupgående för svenska förhållanden, med ett djup 8m är det tveksamt om hon ensds kommer igenom öresund.

4: had nog varit bättre att monter ett par av 15cm pjäserna i kasematter, de får bra skydd, och om de monteras i de aktra delarna av skeppet är det inga större bekymmer med väderkänsligheten.

1, Förmodligen sant, men jag gillar kvadruppeltorn :wink: Såna problem går att arbeta sig runt, tror nog Bofors hade lyckats med det, även om fransoserna inte lyckades 100%. :D

2, Nu är det ju så att detta skepp som så många andra från denna tid har sluttande ytterkanter på däckspansaret som går ned till underkant av vattenlinjepansaret där får du ju ytterligare 50 mm+torpedskottets 30mm=80+mm. Cittadellpansaret(upper belt) täcker INTE barbetterna.

3, Sant, där håller jag med, men ändå lägre än motsvarande utländska skepp.

4, det skulle man ju kunna göra, om det behövs fler..

/Stefan 8-)

Användarvisningsbild
Korpen
Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 maj 2002, 21:59
Ort: Stockholm, Sverige

Inlägg av Korpen » 17 april 2006, 11:47

steben skrev:
1, Förmodligen sant, men jag gillar kvadruppeltorn :wink: Såna problem går att arbeta sig runt, tror nog Bofors hade lyckats med det, även om fransoserna inte lyckades 100%. :D

2, Nu är det ju så att detta skepp som så många andra från denna tid har sluttande ytterkanter på däckspansaret som går ned till underkant av vattenlinjepansaret där får du ju ytterligare 50 mm+torpedskottets 30mm=80+mm. Cittadellpansaret(upper belt) täcker INTE barbetterna.

3, Sant, där håller jag med, men ändå lägre än motsvarande utländska skepp.

4, det skulle man ju kunna göra, om det behövs fler..

/Stefan 8-)
1: Går ja, men det tog i Richelieus fall fram till 1948 innan def lesta var lösta (då installerades fördröjning i tändningen "delay coils"), innan dess hade hon en grotesk egenspridning på huvudartilleriet. Dessutom så har Bofors vid en här tidpunkten aldrig ens byggt ett tripppeltorn...

2: Du har ett torn midskepps, hur undår det att täckas av det vertikala pansaret?
Det du tänker på är turtledeck, fanns på senare fartyg också t:ex Richelieus Bild

3: Mindre ja, men inte så mkt att det egentligen spelar någon roll.

5: Din stabilitet är också riktigt dålig (1,06), skulle säga att 1,1 är ett minimum för ett skepp som riskerar att hamna i stid eller gå på grund.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 17 april 2006, 12:55

vad är svenska termen för "counterflood"?),
Motfylla

I springsharp är stabilitet 1, vad ett normalt fartyg har, och det går således alldeles utmärkt att ha det även på stridsfartyg, man kan alltid labba mellan sjöduglighet och stabilitet i SS, precis som sjöduglighet 1 är vad en normal kryssare har, så om du går ner till säg 0,95 där är ddet egentligen ingen större fara.

På små snabba fartyg är också "hullstrength" värdet 1 inte aktryellt heller eftersomde oftast har planande skrov och springsharp är inte byggt för att räkna med sådan variabler. på tex korvetter och små jagare kan smyga ner ända till 0,5 HS.
______________

Jag länge funderat på den idealiska "Baltic-dreadnoughten", dvs slagskeppet för Östersjön, jag roade mig därför med att snickra ihop ett förslag. Med 38cm artilleri, gott skydd och fart att mäta sig med främnst Gagnut och Bayern. Pansaret är av "all or nothing" konstruktion dvs bara där det behövs över durkar, barbetter och maskineri. Framdrivningen är 50-50 olja-kol. Djupgåendet är t.o.m 1dm grundare än Sverigeskeppens. Priset är aningens högt, och farten aningens låg.

Tyvärr kan inte vinklade pansardäck mm simuleras i denna version av springsharp.

HMS Stora Cronan,
Sweden Baltic Dreadnought
laid down 1915

Displacement:
20 725 t light; 21 994 t standard; 23 000 t normal; 23 804 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
548,37 ft / 541,34 ft x 91,86 ft (Bulges 104,99 ft) x 21,33 ft (normal load)
167,14 m / 165,00 m x 28,00 m (Bulges 32,00 m) x 6,50 m

Armament:
6 - 15,00" / 381 mm guns (2x3 guns), 1 687,50lbs / 765,44kg shells, 1915 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread
6 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1915 Model
Quick firing guns in turrets (on barbettes)
on side, all amidships
4 - 5,98" / 152 mm guns (2x2 guns), 107,15lbs / 48,60kg shells, 1915 Model
Quick firing guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread, all raised mounts - superfiring
16 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1915 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread, 6 raised mounts
Weight of broadside 11 402 lbs / 5 172 kg
Shells per gun, main battery: 125

Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 13,8" / 350 mm 314,96 ft / 96,00 m 11,52 ft / 3,51 m
Ends: 1,18" / 30 mm 177,17 ft / 54,00 m 11,52 ft / 3,51 m
49,21 ft / 15,00 m Unarmoured ends
Upper: 1,18" / 30 mm 351,87 ft / 107,25 m 8,01 ft / 2,44 m
Main Belt covers 90 % of normal length

- Torpedo Bulkhead and Bulges:
1,57" / 40 mm 351,87 ft / 107,25 m 20,57 ft / 6,27 m

- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 15,0" / 381 mm 10,0" / 254 mm 15,0" / 381 mm
2nd: 4,92" / 125 mm 2,00" / 51 mm 5,00" / 127 mm
3rd: 4,92" / 125 mm - -
4th: 0,20" / 5 mm - -

- Armour deck: 3,94" / 100 mm, Conning tower: 13,78" / 350 mm

Machinery:
Coal and oil fired boilers, steam turbines,
Direct drive, 4 shafts, 39 493 shp / 29 462 Kw = 22,00 kts
Range 4 500nm at 12,00 kts (Bunkerage = 1 810 tons)

Complement:
933 - 1 213

Cost:
£3,116 million / $12,463 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 425 tons, 6,2 %
Armour: 8 214 tons, 35,7 %
- Belts: 2 518 tons, 10,9 %
- Torpedo bulkhead: 422 tons, 1,8 %
- Armament: 2 223 tons, 9,7 %
- Armour Deck: 2 811 tons, 12,2 %
- Conning Tower: 240 tons, 1,0 %
Machinery: 1 567 tons, 6,8 %
Hull, fittings & equipment: 9 504 tons, 41,3 %
Fuel, ammunition & stores: 2 275 tons, 9,9 %
Miscellaneous weights: 15 tons, 0,1 %

Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
27 131 lbs / 12 306 Kg = 16,1 x 15,0 " / 381 mm shells or 4,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,34
Metacentric height 7,4 ft / 2,2 m
Roll period: 16,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 48 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,28
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,05

Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,664
Length to Beam Ratio: 5,16 : 1
'Natural speed' for length: 23,27 kts
Power going to wave formation at top speed: 50 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45
Bow angle (Positive = bow angles forward): 15,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 26,25 ft / 8,00 m
- Forecastle (20 %): 19,69 ft / 6,00 m
- Mid (50 %): 16,40 ft / 5,00 m
- Quarterdeck (15 %): 16,40 ft / 5,00 m
- Stern: 16,40 ft / 5,00 m
- Average freeboard: 18,08 ft / 5,51 m

Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 89,3 %
- Above water (accommodation/working, high = better): 135,2 %
Waterplane Area: 38 593 Square feet or 3 585 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 101 %
Structure weight / hull surface area: 184 lbs/sq ft or 900 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,96
- Longitudinal: 1,43
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is excellent
Bilagor
cronan.GIF
cronan.GIF (6.46 KiB) Visad 4034 gånger

Användarvisningsbild
Korpen
Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 maj 2002, 21:59
Ort: Stockholm, Sverige

Inlägg av Korpen » 17 april 2006, 14:00

Psilander skrev:
vad är svenska termen för "counterflood"?),
Motfylla
I springsharp är stabilitet 1, vad ett normalt fartyg har, och det går således alldeles utmärkt att ha det även på stridsfartyg, man kan alltid labba mellan sjöduglighet och stabilitet i SS, precis som sjöduglighet 1 är vad en normal kryssare har, så om du går ner till säg 0,95 där är ddet egentligen ingen större fara.
En låg stabilitiet (men över ett) innebär inget problem med stabiliteten under normala omständigheter, men det innebär att det inte finns några marginaler, så små förändringar i balansen (som t.ex vid en träff där delar av fartyget blir vattenfyllt) innebär en omedelbar risk för att fartyget ska kapsejsa.
På små snabba fartyg är också "hullstrength" värdet 1 inte aktryellt heller eftersomde oftast har planande skrov och springsharp är inte byggt för att räkna med sådan variabler. på tex korvetter och små jagare kan smyga ner ända till 0,5 HS.
Främst anledningen är dock att springsharp kraftigt överskatter vikten på motorerna på små snabba fartyg (och överskattar mad man kan motera på små långsamma fartyg), sett simuleringar på historiska jagare där springsharp gett motorerna 4ggr så stor vikt som de fartygen hade i verkligheten (för samma shp).
Så att Springshar tillåter HS 0,5 på små fartyg har inte med semiplanande skrov att göra utan att det är medvetet om att den gör motorerna för stora.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 17 april 2006, 14:06

framförallt så blir sjödugligheten snabbt kass för ett semiplanande skrov. och ja du har rätt avseende att ss överskattar motorvikten.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 17 april 2006, 15:40

mm..maskineriet är ju den stora besvikelsen inte bara viktmässigt utan även bränsleförbrukning, SS gör ju ingen skillnad alls på diesel och oljepannor+turbiner.

Psilander gillar designen, tycker dock kalibern är lite överdriven...tänk på att tyskarna klarade sig väldigt bra med sina 28,3 cm och 30,5 cm pjäser både under WW 1 och WW 2. Jag anser eldhastighet vara det viktigaste hos det svåra artilleriet, jag skulle nöja mig med 33 cm, räcker mer än väl till...för svenska förhållanden t o m 28,3 cm är nästan tillräckligt. En sak till vad gäller pansaret på tornen det övriga vill säga, det ska ju vara snittet mellan sida, tak och rygg...254 mm verkar vara lite overkill... På ett typiskt svårt trippeltorn så är ju takytan ungefär lika med sida+rygg(give or take) så 254 mm motsvarar typ 300mm sida+rygg och 200 mm tak hmm...lite mycket för 1915..

Vad gäller stabiliteten så vill du ju inte ha ett för styvt skepp d v s korta ryckiga rullningar... Problem med stabilitet p g a vatteninträngning får ju motverkas när de uppkommer... :wink: Jag brukar hålla mig till 1,08 som gräns, i det här fallet vart den ju lägre men är ju enkelt åtgärdat genom att ändra trimmet.... 8-)

Ska man vara realistisk och verklighetstrogen så tror jag ett pansarskepp för Sverige vid denna tid inte skulle blivit större än 12-15 000 ton med god vilja. D v s i klass med Espana-skeppen... Säg 8- 28,3 cm och 1§2,0 cm sekundärartilleri...

Som detta...

HMS Sverige, Sverige Pansarskepp laid down 1912

Displacement:
11 312 t light; 12 026 t standard; 13 009 t normal; 13 796 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
475,72 ft / 475,72 ft x 78,74 ft x 21,33 ft (normal load)
145,00 m / 145,00 m x 24,00 m x 6,50 m

Armament:
8 - 11,14" / 283 mm guns (4x2 guns), 672,41lbs / 305,00kg shells, 1912 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
12 - 4,72" / 120 mm guns (6x2 guns), 46,30lbs / 21,00kg shells, 1912 Model
Breech loading guns in deck mounts with hoists
on side, evenly spread
10 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 14,33lbs / 6,50kg shells, 1912 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread, 8 raised mounts
4 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,95lbs / 2,70kg shells, 1912 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread, 2 raised mounts
4 - 0,26" / 6,5 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1910 Model
Machine guns in deck mounts
on side ends, evenly spread
Weight of broadside 6 102 lbs / 2 768 kg
Shells per gun, main battery: 130
4 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes

Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 7,87" / 200 mm 295,28 ft / 90,00 m 9,84 ft / 3,00 m
Ends: 3,94" / 100 mm 147,64 ft / 45,00 m 9,84 ft / 3,00 m
32,81 ft / 10,00 m Unarmoured ends
Upper: 3,94" / 100 mm 164,04 ft / 50,00 m 8,20 ft / 2,50 m
Main Belt covers 95 % of normal length

- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 9,45" / 240 mm 5,12" / 130 mm 8,66" / 220 mm
2nd: 4,72" / 120 mm 1,97" / 50 mm 3,94" / 100 mm
3rd: 0,98" / 25 mm - -

- Armour deck: 1,97" / 50 mm, Conning tower: 8,66" / 220 mm

Machinery:
Coal fired boilers, steam turbines,
Direct drive, 4 shafts, 29 273 shp / 21 838 Kw = 22,50 kts
Range 3 500nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement = 1 770 tons (100% coal)

Complement:
608 - 791

Cost:
£1,239 million / $4,956 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 790 tons, 6,1 %
Armour: 3 872 tons, 29,8 %
- Belts: 1 508 tons, 11,6 %
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0 %
- Armament: 1 291 tons, 9,9 %
- Armour Deck: 970 tons, 7,5 %
- Conning Tower: 103 tons, 0,8 %
Machinery: 1 284 tons, 9,9 %
Hull, fittings & equipment: 5 277 tons, 40,6 %
Fuel, ammunition & stores: 1 697 tons, 13,0 %
Miscellaneous weights: 90 tons, 0,7 %

Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
15 419 lbs / 6 994 Kg = 22,3 x 11,1 " / 283 mm shells or 2,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,08
Metacentric height 4,0 ft / 1,2 m
Roll period: 16,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 55 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,55
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,04

Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,570
Length to Beam Ratio: 6,04 : 1
'Natural speed' for length: 21,81 kts
Power going to wave formation at top speed: 52 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 53
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 19,69 ft / 6,00 m
- Forecastle (20 %): 16,40 ft / 5,00 m
- Mid (50 %): 14,76 ft / 4,50 m
- Quarterdeck (18 %): 15,26 ft / 4,65 m
- Stern: 16,40 ft / 5,00 m
- Average freeboard: 15,86 ft / 4,84 m
Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 82,6 %
- Above water (accommodation/working, high = better): 127,6 %
Waterplane Area: 26 637 Square feet or 2 475 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 101 %
Structure weight / hull surface area: 147 lbs/sq ft or 718 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,95
- Longitudinal: 1,53
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is excellent

MVH Stefan 8-)

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 17 april 2006, 16:52

28,3 biter på Gagnut men inte på Bayern, att göra processen kort med en svagare motståndare är också önskvärt, dessutom kan du hålla flertalet fientliga slagskepp utanför porté.

Hon är byggd för att ta och ge stryk till de allra största.

jmfr henne med SMS Bayern
HMS Queen Elisabeth
HMS Royal Soverign
USS Pennsylvania
Gagnut

Hon är helt jämbördig eller tom överlägsen sina samtida motståndare på nästan alla sidor utom antalet svåra kanoner, dessutom är hon midre och optimerad för Östersjöns trånga vatten. Det starka skyddet av tornet är ett resultat av att hon bara har två stycken, dvs förlorar hon ett förlorar hon halva sin slagkraft.

Eldhastighet är det ganska liten skillnad på, det som är avgörande är främnst manskapet och rutinerna ombord. Skall du gå ner i kaliber och märkbart få upp eldhastigheten är det 21cm kanoner som är alternativet.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 17 april 2006, 17:42

Psilander skrev:28,3 biter på Gagnut men inte på Bayern, att göra processen kort med en svagare motståndare är också önskvärt, dessutom kan du hålla flertalet fientliga slagskepp utanför porté.

Hon är byggd för att ta och ge stryk till de allra största.

jmfr henne med SMS Bayern
HMS Queen Elisabeth
HMS Royal Soverign
USS Pennsylvania
Gagnut

Hon är helt jämbördig eller tom överlägsen sina samtida motståndare på nästan alla sidor utom antalet svåra kanoner, dessutom är hon midre och optimerad för Östersjöns trånga vatten. Det starka skyddet av tornet är ett resultat av att hon bara har två stycken, dvs förlorar hon ett förlorar hon halva sin slagkraft.

Eldhastighet är det ganska liten skillnad på, det som är avgörande är främnst manskapet och rutinerna ombord. Skall du gå ner i kaliber och märkbart få upp eldhastigheten är det 21cm kanoner som är alternativet.
Du har ju samma eldhastighet på 28,3 cm och 21 cm d v s 3-4 sk/min(m/12:an kom ju upp i 4/min).... Visst Bayern med sitt 35 cm pansar blir ju en svår nöt att knäcka, gäller att locka in dom inomskärs då..;)

Jag gillar ditt skepp och tänkande men så är detr ju realismfaktorn oxå;) 20 000 ton hmmm...vetefan, visst om vi haft kvar Finland så kanske.... :D Sägs om 4-35:or då? :) Här är en till jag gjorde för ett tag sen.../Stefan 8-)

Enter ship name, Enter country Enter ship type laid down 1915

Displacement:
17 746 t light; 18 710 t standard; 19 606 t normal; 20 323 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
531,50 ft / 531,50 ft x 88,58 ft x 23,62 ft (normal load)
162,00 m / 162,00 m x 27,00 m x 7,20 m

Armament:
7 - 12,99" / 330 mm guns (3 mounts), 1 091,29lbs / 495,00kg shells, 1915 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, majority aft, 1 raised mount aft - superfiring
12 - 5,98" / 152 mm guns (6x2 guns), 100,09lbs / 45,40kg shells, 1915 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on side, all amidships
4 - 4,13" / 105 mm guns in single mounts, 36,38lbs / 16,50kg shells, 1915 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side ends, evenly spread, all raised mounts - superfiring
2 - 4,13" / 105 mm guns in single mounts, 36,38lbs / 16,50kg shells, 1915 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
4 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,65lbs / 2,56kg shells, 1916 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on centreline, evenly spread, 2 raised mounts
Weight of broadside 9 081 lbs / 4 119 kg
Shells per gun, main battery: 110
4 - 21,0" / 533 mm above water torpedoes, 2 - 21,0" / 533 mm submerged torpedo tubes

Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 11,0" / 280 mm 351,05 ft / 107,00 m 11,32 ft / 3,45 m
Ends: 5,91" / 150 mm 91,86 ft / 28,00 m 11,32 ft / 3,45 m
88,58 ft / 27,00 m Unarmoured ends
Upper: 4,92" / 125 mm 196,85 ft / 60,00 m 8,20 ft / 2,50 m
Main Belt covers 102 % of normal length

- Torpedo Bulkhead:
1,57" / 40 mm 328,08 ft / 100,00 m 22,47 ft / 6,85 m

- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 13,0" / 330 mm 7,87" / 200 mm 11,8" / 300 mm
2nd: 5,91" / 150 mm 3,15" / 80 mm 4,13" / 105 mm
3rd: 2,36" / 60 mm - -
4th: 0,98" / 25 mm - -

- Armour deck: 3,94" / 100 mm, Conning tower: 12,99" / 330 mm

Machinery:
Coal and oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 37 022 shp / 27 618 Kw = 22,50 kts
Range 4 250nm at 12,00 kts
Bunker at max displacement = 1 613 tons (75% coal)

Complement:
827 - 1 076

Cost:
£2,614 million / $10,458 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 149 tons, 5,9 %
Armour: 7 731 tons, 39,4 %
- Belts: 2 564 tons, 13,1 %
- Torpedo bulkhead: 430 tons, 2,2 %
- Armament: 1 986 tons, 10,1 %
- Armour Deck: 2 548 tons, 13,0 %
- Conning Tower: 204 tons, 1,0 %
Machinery: 1 505 tons, 7,7 %
Hull, fittings & equipment: 7 328 tons, 37,4 %
Fuel, ammunition & stores: 1 859 tons, 9,5 %
Miscellaneous weights: 32 tons, 0,2 %

Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
24 460 lbs / 11 095 Kg = 22,3 x 13,0 " / 330 mm shells or 4,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,07
Metacentric height 4,8 ft / 1,4 m
Roll period: 17,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 60 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,46
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,00

Hull form characteristics:
Hull has raised forecastle
Block coefficient: 0,617
Length to Beam Ratio: 6,00 : 1
'Natural speed' for length: 23,05 kts
Power going to wave formation at top speed: 50 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 23,46 ft / 7,15 m
- Forecastle (21 %): 17,55 ft / 5,35 m (15,91 ft / 4,85 m aft of break)
- Mid (50 %): 13,62 ft / 4,15 m
- Quarterdeck (19 %): 13,62 ft / 4,15 m
- Stern: 15,58 ft / 4,75 m
- Average freeboard: 15,43 ft / 4,70 m
Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 91,8 %
- Above water (accommodation/working, high = better): 107,5 %
Waterplane Area: 34 984 Square feet or 3 250 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 98 %
Structure weight / hull surface area: 161 lbs/sq ft or 787 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,97
- Longitudinal: 1,26
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 17 april 2006, 19:07

Realism faktorn nja, alla våra fvarianter kostar nästan 8-10ggr vad Sverige gjorde 1912.

Jag försökte optimera ett slagfartyg för Östersjön, dvs tillräckligt slagkraftig att slåss med de stora men också tillräckligt liten att passa i trånga farvatten. Han skulle kanske även göra väsen av sig i Karibien eller Medelhavet(adriatiska/ Egeiska havet), där räckvidden inte gör så mycket skillnad.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 17 april 2006, 19:33

Jag har kört Sverige(den riktiga :) ) i SS... Lite svårt att få det exakt men lyckades hyfsat kul att se en prisjämförelse ju 0,738 m£... Den vart till och med lättare än orginalet.. :D /Stefan 8-)



HMS Sverige, Sverige Pansarskepp laid down 1912

Displacement:
6 263 t light; 6 658 t standard; 7 190 t normal; 7 616 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
393,70 ft / 393,70 ft x 61,12 ft x 20,51 ft (normal load)
120,00 m / 120,00 m x 18,63 m x 6,25 m

Armament:
4 - 11,14" / 283 mm guns (2x2 guns), 672,41lbs / 305,00kg shells, 1912 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread
6 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 100,09lbs / 45,40kg shells, 1912 Model
Breech loading guns in deck mounts with hoists
on side, evenly spread
2 - 5,98" / 152 mm guns (1x2 guns), 100,09lbs / 45,40kg shells, 1912 Model
Breech loading guns in a deck mount with hoist
on centreline forward, all raised guns - superfiring
6 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 14,33lbs / 6,50kg shells, 1912 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread, all raised mounts
2 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,95lbs / 2,70kg shells, 1912 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread
Weight of broadside 3 588 lbs / 1 628 kg
Shells per gun, main battery: 120
2 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes

Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 7,87" / 200 mm 250,39 ft / 76,32 m 6,56 ft / 2,00 m
Ends: 3,94" / 100 mm 114,83 ft / 35,00 m 6,56 ft / 2,00 m
28,48 ft / 8,68 m Unarmoured ends
Upper: 3,94" / 100 mm 164,04 ft / 50,00 m 8,20 ft / 2,50 m
Main Belt covers 98 % of normal length

- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 7,87" / 200 mm 4,72" / 120 mm 7,87" / 200 mm
2nd: 4,92" / 125 mm 1,97" / 50 mm 3,94" / 100 mm
3rd: 4,92" / 125 mm 1,97" / 50 mm 3,94" / 100 mm

- Armour deck: 1,02" / 26 mm, Conning tower: 6,89" / 175 mm

Machinery:
Coal fired boilers, steam turbines,
Direct drive, 4 shafts, 20 933 shp / 15 616 Kw = 22,50 kts
Range 2 720nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement = 958 tons (100% coal)

Complement:
389 - 507

Cost:
£0,738 million / $2,950 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 464 tons, 6,5 %
Armour: 1 855 tons, 25,8 %
- Belts: 932 tons, 13,0 %
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0 %
- Armament: 561 tons, 7,8 %
- Armour Deck: 306 tons, 4,3 %
- Conning Tower: 55 tons, 0,8 %
Machinery: 918 tons, 12,8 %
Hull, fittings & equipment: 2 946 tons, 41,0 %
Fuel, ammunition & stores: 927 tons, 12,9 %
Miscellaneous weights: 80 tons, 1,1 %

Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
7 128 lbs / 3 233 Kg = 10,3 x 11,1 " / 283 mm shells or 1,4 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,05
Metacentric height 2,6 ft / 0,8 m
Roll period: 15,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 55 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,66
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,01

Hull form characteristics:
Hull has raised forecastle
Block coefficient: 0,510
Length to Beam Ratio: 6,44 : 1
'Natural speed' for length: 19,84 kts
Power going to wave formation at top speed: 55 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 54
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 19,69 ft / 6,00 m
- Forecastle (18 %): 18,04 ft / 5,50 m (15,58 ft / 4,75 m aft of break)
- Mid (50 %): 11,81 ft / 3,60 m
- Quarterdeck (18 %): 12,80 ft / 3,90 m
- Stern: 13,94 ft / 4,25 m
- Average freeboard: 14,11 ft / 4,30 m
Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 94,5 %
- Above water (accommodation/working, high = better): 103,0 %
Waterplane Area: 16 180 Square feet or 1 503 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 96 %
Structure weight / hull surface area: 124 lbs/sq ft or 605 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,92
- Longitudinal: 2,04
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 18 april 2006, 12:04

Sägs om detta för en östersjökombatant..../Stefan 8-)



Enter ship name, Enter country Enter ship type laid down 1915

Displacement:
15 602 t light; 16 482 t standard; 17 548 t normal; 18 401 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
514,44 ft / 514,44 ft x 83,66 ft (Bulges 90,22 ft) x 21,98 ft (normal load)
156,80 m / 156,80 m x 25,50 m (Bulges 27,50 m) x 6,70 m

Armament:
5 - 13,78" / 350 mm guns (3 mounts), 1 322,77lbs / 600,00kg shells, 1915 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, majority forward, 1 raised mount
8 - 5,98" / 152 mm guns (4x2 guns), 100,09lbs / 45,40kg shells, 1915 Model
Breech loading guns in deck mounts with hoists
on side, evenly spread
2 - 5,98" / 152 mm guns (1x2 guns), 100,09lbs / 45,40kg shells, 1915 Model
Breech loading guns in a deck mount with hoist
on centreline aft, all raised guns - superfiring
8 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 14,33lbs / 6,50kg shells, 1915 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, evenly spread, all raised mounts
Weight of broadside 7 729 lbs / 3 506 kg
Shells per gun, main battery: 120
2 - 21,0" / 533 mm submerged torpedo tubes

Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 11,8" / 300 mm 322,44 ft / 98,28 m 10,83 ft / 3,30 m
Ends: 3,15" / 80 mm 164,04 ft / 50,00 m 9,84 ft / 3,00 m
27,95 ft / 8,52 m Unarmoured ends
Upper: 3,94" / 100 mm 196,85 ft / 60,00 m 9,51 ft / 2,90 m
Main Belt covers 96 % of normal length

- Torpedo Bulkhead and Bulges:
1,18" / 30 mm 322,44 ft / 98,28 m 20,83 ft / 6,35 m

- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 13,8" / 350 mm 7,87" / 200 mm 12,6" / 320 mm
2nd: 4,92" / 125 mm 1,97" / 50 mm 3,94" / 100 mm
3rd: 4,92" / 125 mm 1,97" / 50 mm 3,94" / 100 mm

- Armour deck: 3,15" / 80 mm, Conning tower: 11,81" / 300 mm

Machinery:
Coal fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 2 shafts, 35 175 shp / 26 241 Kw = 22,50 kts
Range 3 500nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement = 1 919 tons (100% coal)

Complement:
762 - 991

Cost:
£2,271 million / $9,084 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 964 tons, 5,5 %
Armour: 6 362 tons, 36,3 %
- Belts: 2 392 tons, 13,6 %
- Torpedo bulkhead: 294 tons, 1,7 %
- Armament: 1 667 tons, 9,5 %
- Armour Deck: 1 838 tons, 10,5 %
- Conning Tower: 172 tons, 1,0 %
Machinery: 1 466 tons, 8,4 %
Hull, fittings & equipment: 6 730 tons, 38,4 %
Fuel, ammunition & stores: 1 946 tons, 11,1 %
Miscellaneous weights: 80 tons, 0,5 %

Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
22 782 lbs / 10 334 Kg = 17,4 x 13,8 " / 350 mm shells or 4,4 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,09
Metacentric height 4,5 ft / 1,4 m
Roll period: 17,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 65 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,42
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,00

Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,602
Length to Beam Ratio: 5,70 : 1
'Natural speed' for length: 22,68 kts
Power going to wave formation at top speed: 51 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 20,34 ft / 6,20 m
- Forecastle (19 %): 16,40 ft / 5,00 m
- Mid (50 %): 14,76 ft / 4,50 m
- Quarterdeck (18 %): 14,76 ft / 4,50 m
- Stern: 16,40 ft / 5,00 m
- Average freeboard: 15,78 ft / 4,81 m
Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 93,5 %
- Above water (accommodation/working, high = better): 119,6 %
Waterplane Area: 31 536 Square feet or 2 930 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 103 %
Structure weight / hull surface area: 159 lbs/sq ft or 775 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,97
- Longitudinal: 1,31
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate

Stofilen
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 augusti 2005, 14:48
Ort: Uppsala

Inlägg av Stofilen » 20 april 2006, 14:49

Superkul program!
Jag sitter själv och leker lite med spring sharp. Det är dock lite svårt för en landkrabba som jag att hänga med i svängarna med alla olika variabler! De flesta saker jag bygger får ganska dåliga sjöegenskaper, men jag lär mig nog allt eftersom.

//Stofilen

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 20 april 2006, 15:59

Var får man tag på springsharp ??

Skriv svar