Magnum
Magnum
Och nu pratar vi inte om glassen
Säjer ju vara värdens kraftigaste handeldsvapen (pistol) cal,44 Tror jag den heter kan skjuta igenom 11 telefonkattalåger på nära håll .. Stämmer de eller har jag fått allt om bakfoten ??
Säjer ju vara värdens kraftigaste handeldsvapen (pistol) cal,44 Tror jag den heter kan skjuta igenom 11 telefonkattalåger på nära håll .. Stämmer de eller har jag fått allt om bakfoten ??
Re: Magnum
Magnum är inget vapen, utan en ammunitionssort som finns i flera olika kalibrar.predator skrev:Och nu pratar vi inte om glassen
Dum fråga ?
Ursäkta en kanske dum fråga, men går det att skjuta med 0.5 eller 0.55 magnum i en revolver utan att bryta något i hand/handled/arm
?
--
Jörgen
--
Jörgen
- J.K Nilsson
- Medlem
Re: Dum fråga ?
Förmodligen går det annars har de inte tillverkat, men det är nog inget för mig.Ori skrev:Ursäkta en kanske dum fråga, men går det att skjuta med 0.5 eller 0.55 magnum i en revolver utan att bryta något i hand/handled/arm![]()
![]()
?
--
Jörgen
J.K Nilsson
Är inte den israelenska puffran "DesertEagle" kraftfullare än magnum kalibern?predator skrev:Och nu pratar vi inte om glassen
- MoparMadness
- Medlem
Magnum Researchs Desert Eagle finns att få i ett flertal kalibrar, exempelvis .357 Magnum, .44 Magnum och .50 Action Express. Det hänger inte på pistolen hur "kraftig" den är, utan på vad pistolen skjuter för något. Men visst, .50AE är kraftigare än "Magnumen" (oavsett om man avser .357 eller .44 eller .41 eller... osv osv). Och då har vi inte ens börjat att ta upp Magnumkalibrar till gevär...
Sen bör man notera att det är inte beteckningen som avgör hur kraftig ammon är utan krutmängden. Det går att skjuta "magnum" med så lite krut att kulan knappt orkar igenom en wellpapp kartong. Däremot är det möjligt att ladda en "magnum" kraftigare än en "vanlig" kaliber.
Det är lite som att säga att en Ferrari alltid är snabbare än en Volvo 245. Det är givetvis inte sant. Det går att köra en Volvo snabbare än en Ferrari, däremot har Ferrarin större potential att köra snabbare.
Det är lite som att säga att en Ferrari alltid är snabbare än en Volvo 245. Det är givetvis inte sant. Det går att köra en Volvo snabbare än en Ferrari, däremot har Ferrarin större potential att köra snabbare.
- Olof Larsson
- Medlem
Magnum är ett sätt att beteckna ammunition som introducerades under slutet av 1800-talet.predator skrev:Och nu pratar vi inte om glassen
En magnumpatron kan vara allt från en 4,5mm .17HMR upp till en 11,43mm .458 Win. Mag.
som duger ypperligt till att välta elefanter.
Ett alternativt sätt att benämna patroner som man ansåg vara lite kraftigare
var att benämna dem Nitro Express*.
(*) Nitro efter det röksvaga nitrocellulosa-krutet
och express för expresståg,
för att peka på kraften och hastigheten i patronen.
Magnumhypen var nog som störst under "Dirty Harry" eran. 
En viss Elmer Keith ska ha mer än ett finger med i att utveckla den kanske mest mytomspunna av magnumrevolvrar=
Smith & Wesson 44. Magnum, men en viss Clint Eastwood hjälpte till att starta och sprida myten imo.
Att vissa använder alla sort omöjliga och omöjliga vapen till jakt och skytte i alla dess former hjälper ju dock till att öka köpsuget för vad som finns att tillgå.
Militära Prickskyttar/snipers använder ibland dock "magnum"-klassad ammunition, då dock i gevär.
rolig sida för övrigt: http://www.theboxotruth.com
"Besides, shooting stuff is fun."
En viss Elmer Keith ska ha mer än ett finger med i att utveckla den kanske mest mytomspunna av magnumrevolvrar=
Smith & Wesson 44. Magnum, men en viss Clint Eastwood hjälpte till att starta och sprida myten imo.
Att vissa använder alla sort omöjliga och omöjliga vapen till jakt och skytte i alla dess former hjälper ju dock till att öka köpsuget för vad som finns att tillgå.
Militära Prickskyttar/snipers använder ibland dock "magnum"-klassad ammunition, då dock i gevär.
rolig sida för övrigt: http://www.theboxotruth.com
"Besides, shooting stuff is fun."
-
Björn Mikael
- Medlem
De kalibrar som användes av elefantjägarna var ganska många, men de som man tänker mest på som "elefantkalibrar" är nog de olika patronerna ur Expresserien. Exempel på dessa är 500, 577 resp. 600 Nitro Express. Rejäla don således.
Tilläggas kan dock att den mest framgångsrika elefanägaren, WDM Bell, använde betydligt klenare kalibrar för att ta kål på sina över tusen elefanter. Favoriten var 7x57 Mauser, men något hundratal togs av daga med 6.5x54 Mannlicher, en patron som faktiskt är klenare än den som användes till det svenska Mausergeväret.
Tilläggas kan dock att den mest framgångsrika elefanägaren, WDM Bell, använde betydligt klenare kalibrar för att ta kål på sina över tusen elefanter. Favoriten var 7x57 Mauser, men något hundratal togs av daga med 6.5x54 Mannlicher, en patron som faktiskt är klenare än den som användes till det svenska Mausergeväret.