FNP skrev:"Marinkalendereffekten"Slutligen fyra frågor (ställda för att jag INTE vet svaret och är ute efter bra exempel)
När har ubåtar förhindrat ett överskeppning?
Ingen gång, mig veterligen. Sedan finns det säkert planerade operationer som inte riskerades pga. ubåtshot, kan jag tänka mig.
FNP skrev:"Marinkalendereffekten"
När har kustartilleri förhindrat en lansdstigning?
Enbart kustartelleri har väl varit väldigt effektivt vid gallipoli, och Dieppe, har jag för mig. Vid dieppe var det ju 88mm kanoner som fungerade som både kustartelleri och PV-kanoner. Första stridsvagnarna skjöts ju sönder innan de ens kört av landstingningsfakosten.
När har flyg förhindrat en överskeppning/landstigning?
Som ovan sades, slaget om storbritannietn är väl det mest uppenbara.
Frågan är väl hur det gått om Wehrmacht bara rullat på och skitit i RAF och tagit smällen, hade England hållit ut?
Det var väl inte egentligen RAF man var orolig för utan Royal Navy. Så länge RAF fans skulle inte Luftwaffe kunna slå ut RN.
När har sjöstridskrafter förhindrat en överskeppning?
Kanske att RN kvalar in här i slaget om storbritannien, men annars finns ju gott om exempel; Spanska armadan, Trafalgar, Öresund, mm.
Gemensamt för alla frågor är väl att man generellt varit så försiktig av sig med landstingingsoperationer att man endast försökt genomföra dem när eventuella hot varit undanröjda. Därför är det svårt att avgöra vad det var som faktistk hindrade en operation från att genomföras, eftersom oftast har stridsenheterna förhindrat dem med sin blotta närvaro.