Helautomatiskt hagelgevär?
Helautomatiskt hagelgevär?
En vapenintresserad vän till mig nämnde nyligen att det finns något som han beskrev som ett helautomatiskt hagelgevär. En kulspruta med hagelkulor. Låter riktigt häftigt. Nån som kan mer?
- hoffe_salem
- Medlem
Så vitt jag vet så är SPAS-12 och Striker halvautomater medan Jackhammer (som endast finns som prototyp) är helautomatisk i likhet med H&K CAWS (endast prototyp) och koreanska USAS-12. Se vidare den ovan länkade sidan.
Vad man nu ska med helautomatiska hagelgevär till är en annan fråga.
Senast redigerad av 1 Solitaire, redigerad totalt 6 gånger.
Solitaire skrev:Så vitt jag vet så är SPAS-12 och Striker är halvautomater medan Jackhammer (som endast finns som prototyp) är helautomatisk i likhet med H&K CAWS (endast prototyp) och koreanska USAS-12. Se vidare den ovan länkade sidan..
USAS-12
Type: gas operated semi-auto (select-fire version exists)
Instämmer i frågan.Solitaire skrev:Vad man nu ska med helautomatiska hagelgevär till är en annan fråga.
MVH
Hans
- Per Andersson
- Medlem
Tanken bakom H&K CAWS var väl ett vapen som skulle ha en oerhörd momentan eldkraft på korta håll. Man får väl förmoda att det skulle användas i någon form av SiB, även om det verkar vara både för stort och för tungt för att vara riktikt praktiskt i sådan strid.Solitaire skrev: Vad man nu ska med helautomatiska hagelgevär till är en annan fråga.
-
Lord Havelock Vetinari
- Medlem
HK CAWS skulle skjuta någon sorts specialammunition med volframhagel som jag antar skulle kunna slå igenom skyddsvästarna som fanns på den tiden vapnet var under utvärdering (1980-talet). Annars så används ju vanliga hagelgevär idag t ex av USA i Irak (men där är ju motståndarna mest utan skyddsvästar).
- Per Andersson
- Medlem
Jag har för mig (jävligt osäker på källa), att H&K CAWS även skulle ha någon form av flechetteladdning, ungefär som en sk. 'beehive' laddning till en stridsvagnskanon. Det borde hjälpa en del mot äldre västar. Sedan så måste man ta i beaktande att skyddsvästar till gemene man är en tämligen ny utveckling, medan CAWS projektet och liknande kan dateras till 80-talet eller så.
SPAS 12 finns även som helautomatisk modell. Striker är jag däremot mer osäker på, kan ha tagit fel där.Solitaire skrev:Så vitt jag vet så är SPAS-12 och Striker halvautomater medan Jackhammer (som endast finns som prototyp) är helautomatisk i likhet med H&K CAWS (endast prototyp) och koreanska USAS-12. Se vidare den ovan länkade sidan.
- alexander den store
- Medlem
Har följt tråden- fast jag inte känner till ngt sådant vapen. Från 70-talet erinrar jag
mig ngn 'kul/hagelspruta' i 12G som var helautomatisk, förutom klumpig och tydligen
föga funktionssäker. Redan hagelpatronens form - gör den knepig att ladda i ett
hastigt förlopp - och rekylen i ett eldhandvapen på 'fullfart' vore minst sagt 'intressant' för
träffresultatet. Dessutom - som redan frågats, vilken taktisk situation skulle ett sånt
vapen behövas för? En tränad skytt med ett pump-gevär kommer säkert upp i 85-100
RIKTADE skott i minuten (om han har ett 'bottenlöst' magasin) men sådana vettlösa
hagelbyar behövs nog aldrig. My tuppence, Varjag
mig ngn 'kul/hagelspruta' i 12G som var helautomatisk, förutom klumpig och tydligen
föga funktionssäker. Redan hagelpatronens form - gör den knepig att ladda i ett
hastigt förlopp - och rekylen i ett eldhandvapen på 'fullfart' vore minst sagt 'intressant' för
träffresultatet. Dessutom - som redan frågats, vilken taktisk situation skulle ett sånt
vapen behövas för? En tränad skytt med ett pump-gevär kommer säkert upp i 85-100
RIKTADE skott i minuten (om han har ett 'bottenlöst' magasin) men sådana vettlösa
hagelbyar behövs nog aldrig. My tuppence, Varjag