Vad för Pansar
Vad för Pansar
Vad för pansar? Vem tillhör den? Tillverkare? Går det att få reda på Vilken enhet vagnarna tillhör?
- Bilagor
-
- tanks2.JPG (81.59 KiB) Visad 3307 gånger
?
Vet ej, men jag tycker att jag känner igen "korset" (vet ej rätta namnet) på vagnen, har för mig att det är tyskt. Men vagnen kan nog vara fransk. Jag kan även ha hel fel 
- Per Andersson
- Medlem
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=23596timthorn skrev:Det stämmer nog, tack för namnet, googla lite... men är det någon som vet om man kan få fram vilken enhet vagnen tillhör, alltså division regemente?
- Kapten_Gars
- Medlem
- Olof Larsson
- Medlem
Re: Vad för Pansar
Hotchkiss H 39timthorn skrev:Vad för pansar? Vem tillhör den? Tillverkare? Går det att få reda på Vilken enhet vagnarna tillhör?
Renault R 40 skiljer sig på en rad punkter.
Banden var av annan modell förarens lucka satt på vänster sida av fronten,
insidan av bandaggragatet var täckt av plåtar m.m.
Hotchkiss H 39
Renault R 40
- Belisarius
- Medlem
- Johan Elisson
- Medlem
Encyclopedia of German Tanks of World War Two har en annan bild på vad som troligtvis är samma vagn som i förgrunden, en H-39:a. Tyvärr står inget om var bilden är tagen eller vilket förband det handlar om. I boken har vagnen samma nummer som på din bild, 215. Dock är sifforna inte helt identiska, men vagnen kan ha målats om under sin levnadstid. Vilket förband är i princip helt omöjligt att säga utifrån bilden.
/Johan
/Johan
Eftersom det är en sommarbild och hela två av fordonen är med finns det säkertDalmas skrev:http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=23596timthorn skrev:Det stämmer nog, tack för namnet, googla lite... men är det någon som vet om man kan få fram vilken enhet vagnen tillhör, alltså division regemente?
någon 'pansarluva' som vet vilka tyska Pz-regementen som hade dessa vagnar
under framryckningen 1941. Jag kan inte tänka mig - att bilden är tagen sommaren
1942 om det inte gäller någon pansarskola hemma i Tyskland. My Tuppence, Varjag
- Kapten_Gars
- Medlem
Bilden är antagligen från Jugoslavien. (Notera även den bergiga terrängen i bakgrunden). Där användes en hel del franska stridsvagnar (som denna H-39) mot Titos partisaner. För klena att använda mot Röda Armén, men utmärkla mot lätt beväpnade partisaner. Vagnens ringa storlek och vikt gjorde den även mycket användbar i framförallt Serbiens ogästvänliga terräng.