Fartyg som aldrig blev av

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Fartyg som aldrig blev av

Inlägg av Psilander » 2 december 2005, 21:52

Vi har i två tidigare trådar diskuterat Värmland och Älvsborg, vilka avbeställdes 1958. Den svenska flottan, har liksom andra flottor flera projekterade, men aldrig beställda/ avbeställda fartyg som legat på ritborden. I Sverige kan vi räkna.

pansardäckskryssare 1901 (blev sedemera pansarkryssaren fylgia 1907, som skull haft 7!! efterföljare)
A, B, C, D, D1, D2, E, E1, E2 -båtarna vilka senare blev F-båten Sverige 1912.
´"lätt kryssare" 1916
tung kryssare/ pansarkryssare 1923
Hangarkryssare ca 1930 blev kraftigt nedbantad HMS Gotland
4.e pansarskeppet, olika varianter bla de Champs och Thörnells förslag från sent 30-tal och Ansaldo från 1941
Pansarjagare/ torpedkryssare 1930-40 tal
Lappland och värmland 1958
Älvsborg 1958
Ubåtsjaktfartyg 1980-tal
Fregatt/ flottiljledare 1970-tal

nån som kan nått mer projekt som aldrig blev av?
några bra hemsidor
http://xoomer.virgilio.it/bk/NWS/Royal_ ... index.html
http://xoomer.virgilio.it/bk/NWS/index.html

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 3 december 2005, 14:18

De jag har koll på är följande (säkert många som är samma som i din lista men med annan benämning) jag har i huvudsak kollat i marinkalendern. MK följt av två siffror står för i vilkets år marinkalender projektet finns med:

Först lite andra benämningar än man är van vid:

Robotbåt ytattack 81 (kallades även Spica III kan anses vara dagens Korvett typ Stockholm väl?)MK 82
Minjaktfartyg typ 80 (Landsortklassen är väl det antar jag) MK 82

Motortorpedbåt (motorkanonbåt enl marinplan 60) depl. 200 ton 1-57 mm, 6-53cm Tp lätt robot (spica?) MK 61
Motorkanonbåt (pansrad kanonbåt enl marinplan 60) depl. 100ton 1-75 mm, 1- 40 mm, lätta robotar. MK 61
Minsvepare (marinplan 60, storlek okänd) MK 61

Korvett (flottiljledare endast skiss) 700 ton. MK 73-74
Fregatt (endast som skiss i bildavdelningen, hänvisas till ÖB Plan -65) MK 73-74

Minsvepare M 70 (endast skiss beskrivs som minjägare) MK 77-78
Korvett (flottiljledare, 3 st) depl. 700 ton, L: 75 m, B: 8,0 m, D: 2,9 m, 2-57 mm, 6 robotar. MK 77-78[/b]

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 3 december 2005, 14:29

Vi har kryssaren som vi var på väg att inköpa från USA 40/41...
Kommer dock inte ihåg vad hon hette... Någon som minns?
/CvD

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 3 december 2005, 15:42

CvD skrev:
Vi har kryssaren som vi var på väg att inköpa från USA 40/41...
Kommer dock inte ihåg vad hon hette... Någon som minns?
USS Pensacola och USS Salt Lake City. Är på jobbet nu så jag kan inte kolla upp vilken av dem som var aktuell. Dessa hade ett märkligt huvudartilleri där de överhöjda B- och X-tornen hade fler kanonrör än vad A- och Y-tornen hade. Måste väl ha påverkat stabiliteten negativt? Det kanske fanns orsak att amerikanarna ville sälja en av dem?

/Per

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 3 december 2005, 17:40

Perman skrev:CvD skrev:
Vi har kryssaren som vi var på väg att inköpa från USA 40/41...
Kommer dock inte ihåg vad hon hette... Någon som minns?
USS Pensacola och USS Salt Lake City. Är på jobbet nu så jag kan inte kolla upp vilken av dem som var aktuell. Dessa hade ett märkligt huvudartilleri där de överhöjda B- och X-tornen hade fler kanonrör än vad A- och Y-tornen hade. Måste väl ha påverkat stabiliteten negativt? Det kanske fanns orsak att amerikanarna ville sälja en av dem?

/Per
Jag tror att det var USS Pensacola.

/CvD

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 11 december 2005, 17:54

En italiensk lätt kryssare, nått på B om jag inte minns fel (Barbinao, motsv) och/eller USS Pensacola var på tapen i början av 40-talet, men det slutade i att ritningar tilll Tre Kronor och Göta Lejon inköptes samt pansarskepps ritningar från Ansaldo varvet i italien.

Motorkanonbåten på 50-talet var väl en variant av Plejad klassen, men skrovet sakande bärigheten för en så tung kanon? Men den du beskriver är mer lik spica.

Sedan glömnde vi en av de bästa, Atomubåten Sjöormen 1960-tal, det gjordes flera studier och ganska avanserade planer innan sjöormen båtarna beställdes, bl a en båt med kärnreaktor, 40m och Albacoreskrov, skulle gjort runt 40+ knop också. Har sett ritningarna på krigsarkivet, rätt häftig faktiskt.

Det var många projekt som jag missat som florerat runt 1980 för en flottilj ledare, sen blev det ju Stockholms robotbåtarna som fick sonar av misstag och blev korvetter.

Sen så har vi Gåsefjärds insamlingen 1982 som skulle rendera i ett ubåtsjaktfartyg för flottan men det blev bara nån miljon som blev en fond för taktikutveckling av ämnet. Man lär även ha pratat om att bugga om robotbåtar till ubjotsjakt fartyg, vilket turligt inte blev av, de passar bara till bombbåtar för de låter för mycket och har inga bra lågfartsegenskaper.

Minjkat typ 80, kan var landsort, men annars är 80-båtarna bevakningsbåt typ tapper.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 11 december 2005, 19:14

Det är nog den här motorkanonbåten som det syftas på, som så vitt jag vet inte var baserad på Plejad.

/CvD

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 11 december 2005, 19:21

Jag ser att vi fört den här diskussionen, om kanonbåtar tidigare.

Personligen är hag lite nyfiken på de tunga kryssar förslagen från 20-talet. Nån som vet nått?

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 14 december 2005, 00:35

Psilander skrev:
Minjkat typ 80, kan var landsort, men annars är 80-båtarna bevakningsbåt typ tapper.
Det är riktigt. Landsortsklassen kallas även för typ M80 (dock inte "kat"), vilken är en utveckling av M70-typen som aldrig byggdes på 70-talet (9 fartyg planerade). M70 var i sin tur baserad på kustbevakningens TV 171 (HMS Skredsvik).

Personligen är hag lite nyfiken på de tunga kryssar förslagen från 20-talet. Nån som vet nått?

Boken Från Ingegerd till Visby som du nämnde visar ett flertal skisser på olika fartygsförslag (förutom de vi har diskuterat). Här nedan följer en lista (skulle kunna fota och lägga in här om någon är intresserad, men just nu måste jag ladda batterierna till digitalkameran :D)

Det s.k. "fjärde pansarskeppet" Tre Kronor från 1934 (8.000 ton, 23 kn, 4-283, 12-120, 12-25)

Monitorförslag från 1934 (8.000 ton, 12 kn, 2-380, 6-100, 8-25) (inte hade man väl tänkt bygga nånting sånt här?; min anm.)

Förslag till tre pansarkryssare "de Champs" från 1937 (8.000 ton, 27-29 kn, 6-210, 8-120, 8-40, 4-533 TT, 1 flgp) (tillhör väl de mer balanserade av förslagen; min anm.)

Kustförsvarsfartyg "Thörnellskeppen" från 1939 (8.000 ton, 22 kn, 4-254, 4-152, 8-40)

Förslag till ombyggnad av pansarskeppet Drottning Victoria från 1945 (4-283, 6-152, 4-57, 12-40, 10-25)

Förslag till kustförsvarsfartyg från 1945 (13.900 ton, 20 kn, 6-210, 4-120, 12-57, 20-25) (bra lv men varför så dålig fart; min anm.)

Förslag till hangarkryssare från 1926 (4.500 ton, 27 kn, 6-152, 4-75, 8-40, minor, 12 flgp, 2 kat) (usch vilket fult fartyg; min anm.)

Kryssarförslag 1934 (3.500 ton, 35 kn, 6-120, 12-25, 4-533 TT) (jmf med utländska flottiljledare; min anm.)

Förslag till pansarjagare/torpedkryssare från 1944 (4.800 ton, 35 kn, 6-152, 12-40, 10-25, 6-533 TT, minor, sjb) (även här ett balanserat förslag; min anm.)

Typutredningens förslag 1937 till kustjagare (543 ton, 30 kn, 3-105, 2-40, 3-533 TT, sjb, minor) (föregångaren till 1942 års kustjagare typ Mode; min anm.)

"130-tons projektet" till motortorpedbåt från 1943 (130 ton, 38 kn, 4-20, 5-533 TT) (senare utvecklad till prototypbåten för Plejadserien T 101 Perseus; min anm.)

"70-tons projektet" till motortorpedbåt från 1952 (70 ton, 40 kn, 2-40, 4-533 TT) (tur att det inte blev ngt av detta; min anm.)


/Per

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 25 december 2005, 21:22

Förslag till pansarjagare/torpedkryssar ... min anm.)

Personligen tycker jag också detta hör till ett av de mset intressanta förslagen, istället för kryssarna vilket tyvärr var för dyra och stora för vår flotta. Med dessa hade kanske flottan fått ha kvar sina stora båtar lite längre. Kryssareskadern hade kompletterat E1.

Kryssarna skulle jag velat bygga om till LVrb kryssare på 60-talet och inlemma dem i STRIL 60, som en första länk i luftförsvaret. Största hotet är tyvärr ubåtar men det får vi råda bot på med fregatter och egna ubåtar som eskort.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Fartyg som aldrig blev av

Inlägg av kblomster » 28 mars 2015, 14:31

Nu väcker jag en hiskeligt gammal tråd till liv men här har ni att roa er med så här på lördageftermiddagen: http://imgur.com/a/Qjex8

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Fartyg som aldrig blev av

Inlägg av CvD » 28 mars 2015, 16:19

kblomster skrev:Nu väcker jag en hiskeligt gammal tråd till liv men här har ni att roa er med så här på lördageftermiddagen: http://imgur.com/a/Qjex8
Hmm, intressant. :)
Har hört om en tänkt hangarkryssare från 30-talet men ingen från så sent som 1946. 8O
Mycket intressant måste jag säga. :)

/CvD

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Fartyg som aldrig blev av

Inlägg av kblomster » 28 mars 2015, 17:00

Jag vet verkligen inte vad som var tanken med skeppet eftersom jag bara hittat ritningarna och ingen annan dokumentation. Ungefär så stort som ett eskorthangarfartyg i stormakternas flottor men med betydligt mindre deplacement och bär nätt och jämt en division jaktplan. Vad i hela fridens namn ska man med detta till i Östersjön 1946?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Fartyg som aldrig blev av

Inlägg av CvD » 28 mars 2015, 17:08

Kan det inte ha varit en tankeövning av marinförvaltningen för att se vad som krävs för att slå en eventuell motståndare.
Har också lite svårt att se användningsområdet i Östersjön, möjligen ska det ha varit för att ge ett jaktskydd till kryssareskadern under dess operationer, det är det enda jag kan tänka mig.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Fartyg som aldrig blev av

Inlägg av gunship » 29 mars 2015, 04:16

hemlighetsstämpeln är väl från 1938? Verkar ju lite mer rimligt?

Skriv svar