Volvo aeros jetmotor R102

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 490
Blev medlem: 24 aug 2005 08:08
Ort: Stockholm

Volvo aeros jetmotor R102

Inlägg av S.Jonsson » 30 nov 2005 13:16

I Bjerneviks wikipedialänk (Ram-jet motor tråden nedan) nämns detta:
I Sverige tillverkade Bofors, enligt anvisningar från professor Alf Lysholm, en fungerade jetmotor men på grund av de höga temperaturerna blev tillförlitligheten så låg att man lade ner projektet.
Gjorde Bofors jetmotorer?

Visste inte att Sverige försökt att tillverka en egen jetmotor, Frank Whittles och Tysklands dito känner man ju däremot till.
Blev nyfiken och fann denna bild:
Bild
Jetmotor R102 och MX (trämodell)
http://www.flygtekniskaforeningen.org/t ... storia.pdf
Samarbetade man med någon utländsk partner?

Hade dom fortsatt försöka utveckla en egen motor hade exporten av militära flygplan sett annorlunda ut då? (Indien nekad pga US motor)
Men det var kanske för dyrt och man nöjde sig med att importera?

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4348
Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 30 nov 2005 13:31

ABB Stal i Finspång är nog annars det företag som kom längst med en svensk jetmotor. Dovern flög 125 timmar under Tp 80 Lancaster och var påtänkt för Lansen, Glan-projektet var påtänkt för Draken.

Mvh Petter

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 490
Blev medlem: 24 aug 2005 08:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 30 nov 2005 16:48

Gutekrigaren skrev:ABB Stal i Finspång är nog annars det företag som kom längst med en svensk jetmotor.
Stal och Flygmotor samarbetade efter 1949 (med Stals motorvariant, så den var som du säger tydligen ett strå vassare).
Från att ha drivit parallella projekt, kom påbud uppifrån för att koncentrera landets resurser.
Finns en del roliga berättelser här:
http://www.finspong.se/1900/ind_hand/07Stal75.htm

Glan lever tydligen än idag i gasturbinen GT 35. Att projektet las ned sägs bero på nedskjutningarna av Dc 3:an och Catalinan.
Försvaret behövde snabbt en jetmotor och valde R&R.
Hade vi haft en svensk (inte licenstillverkad) RM12 i Gripen idag om inte detta hänt?

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4348
Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 30 nov 2005 17:55

Intressant länk!

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4670
Blev medlem: 12 jul 2004 12:28
Ort: Sverige

Inlägg av Psilander » 02 dec 2005 20:20

Enl. Guiden på FV-museum så avslutades projektet etfter CFV Bengt Nordenskiölds besök i England då han fixade Avon motorn till sverige, vilken kom att sittta bla Lansen och Draken (+ungefär alla brittiska plan från 1950-talet.)