Det konstigaste en stridsvagn har beskjutit

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 22 november 2005, 20:01

leo2 skrev:
Perman skrev:leo 2 skrev:
Kolla på en dokomentär om M Wittman. Där säjer dom att han va i strid med en ubåt och en kanonbåt.
Discoverykanalen förmodar jag? Eldstriden mellan en tysk stridsvagn (om det var M Wittman's tank eller ej framgick ej av det avsnitt jag såg) och en rysk ubåt ska ha utspelats i hamnen i Kherson i nuvarande Ukraina (jag var förresten där i september). Den tyska stridsvagnen ska i varje fall ha avgått med segern. Möjligen så var en kanonbåt också inblandad.

/Per
Jo då de stämmer . Pansar Ess tror jag den hette. Hade inte han sin storm kanon då ?

Dom säjer ju att alla sätt är bra utom dom dåliga. Fast jag tycker de är mer en mirit att klara att skjuta ner ett plan med sin skrov kulspruta som är inte är byggd för att jag plan än en kanon som är.
Vill också minnas att Wittmann inte hade någon Tiger på östfronten, "bara" stormkanonerna.

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Andreas #1 » 22 november 2005, 20:32

Belisarius skrev:
Vill också minnas att Wittmann inte hade någon Tiger på östfronten, "bara" stormkanonerna.
Då minns du nog tokigt, han körde även Tiger på östfronten.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 22 november 2005, 20:33

Belisarius skrev:

Vill också minnas att Wittmann inte hade någon Tiger på östfronten, "bara" stormkanonerna.
Wittman övergick från vagnchef på StuG till vagnchef på Pzkw VI Tiger där han stred med bägge typerna på östfronten.
:)

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 22 november 2005, 22:23

Jo de låter riktit han va ju men i slaget om kursk och då hade han en liten tiger att leka med.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28598
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 22 november 2005, 23:18

leo2 skrev:Jo, det låter riktigt. Han var ju med i slaget om Kursk och då hade han en liten Tiger att leka med.
Stämmer - jag har sett en målning som jag måste lägga in här.

Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Andreas #1 » 22 november 2005, 23:35

Hans skrev:
leo2 skrev:Jo, det låter riktigt. Han var ju med i slaget om Kursk och då hade han en liten Tiger att leka med.
Stämmer - jag har sett en målning som jag måste lägga in här.

Bild

MVH

Hans
Man undrar ju vem som skulle smälla upp en sån tavla på väggen

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 23 november 2005, 10:29

Snygg va den i alla fall- Fast man måste en väldigt stor skrivare för att kunna göra den till en talva.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 23 november 2005, 12:32

Ja varför inte! Man ser ju i alla fall vad det föreställer - i motsats till 'hann Pikaso' där alla fortfarande gissar. I 'olja' och sådär 150 x 300 Cm på väggen vore det ett superbt konversationsobjekt när 'killarna' rullar upp med några 'slabs of tubes' till lunch! :wink: Men tillbaka till ämnet.....var där inte ngn Panzerdivision, när dom äntligen kom fram till stranden vid Dünkirchen - som hävdade att de skjutit en jagare i sank? Otroligt - att ärtbössorna på en stridsvagn skulle kunna sänka en jagare - men saken rapporterades helt allvarligt av tyska media vid den tiden....Varjag

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 23 november 2005, 12:35

Med lite tur så kan man nog sänke en eller om den va dåligt bepansrad. De sa dom ju med Bismarck med att en liten flygburen torpet inte kunde skada henne . Men ak va dom hade fel.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 23 november 2005, 13:00

leo2 skrev:Med lite tur så kan man nog sänke en eller om den va dåligt bepansrad. De sa dom ju med Bismarck med att en liten flygburen torpet inte kunde skada henne . Men ak va dom hade fel.
Behövs nog MYCKET tur. Stridsvagnsgranater har inte mycken verkan mot en jagare - om, dom inte träffar ett ammunitionsmagasin, vilka ligger under vattenlinjen - och i stort är oåtkomliga för 'ärtbössor' - mvh, Varjag

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 23 november 2005, 13:55

Varför inte? Jagarna var väl inte SÅ väl bepansrade? slår vad om att en 76mm pansarbrytande projektil slog utan vidare igenom skrovet. Och även vanliga explosiva borde gjort en del skada. Om inte annat så slagit ut besättningen ovan däck.

Och om en jagare fastnat under ebb, eller ville rädda så många flyende den kunde in i det sista och därför inte stack iväg på en gång, så var den just då sittande anka och de flesta skott kunde träffa.

Har ett vagt men bestämt minne att ha sett just antingen en stridsvagnskanon eller 76mm pv skjuta pansarbrytande mot jagare med god verkan. Det slog hål in tvärsigenom pansarplåten, sedan hade de lite tur resp otur att träffa på ångledningar i pannrummet.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 23 november 2005, 15:35

Hade jagare ÖVERHUVUDTAGET pansrat skrov?

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 23 november 2005, 15:44

Det varierar väl från klass till klass en del kanske hade 3-4 cm pansar medans andra hade 7-8 så man kan säkert "sänka" en jagare med en stridsvagn men det skulle nog krävas rätt många granter skulle jag tro....

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 23 november 2005, 15:49

Säker? I fail to see the point... med sånt pansar går det inte ens att skydda sig för andra jagare, än mindre större fartyg. Och det innebär att du ger upp jagarens ess - hastigheten - för ett skydd som är obefintligt?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 23 november 2005, 15:51

De svenska Hallandjagarna hade 15-20mm pansar runt maskineriet. Mycket mer än så hade knappast någon jagare under vk2. Så en stridsvagnsgranat kunde utan större problem penetrera. Men jämfört med en stridsvagn är en jagare ganska stor, så det lär krävas ett hyfsat stort antal träffar för att få effekt.

Sedan är frågan vilka vagnar som tyskarna hade vid Dunkerque. Pz IV var inte så vanlig då och även Pz III hade nog mest 37mm kanoner fortfarande, och deras spränggranater störde nog inte en jagare särskilt mycket.

Skriv svar