Samlare av militära jetplan

Skriv svar
Frogman
Medlem

Samlare av militära jetplan

Inlägg av Frogman » 30 september 2005, 16:11

Vad sägs nån som vill ha en Frog-foot?
http://www.wired.com/wired/archive/13.10/kirlin_pr.html

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 30 september 2005, 17:01

"a Soviet MiG-21 Mongol, the bane of US pilots in Vietnam"

är det bara skrivet så där i hastig mod, eller var de sovjetiska/sovjetiskvietnamesiska/vietnamesiska jaktplanen framgånsrika i Vietnam? För det talades det väl inte om det i så fall??

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 30 september 2005, 17:35

Inte min starka sida men generellt tror jag inte det....

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 30 september 2005, 18:07

Stefan skrev:"a Soviet MiG-21 Mongol, the bane of US pilots in Vietnam"

är det bara skrivet så där i hastig mod, eller var de sovjetiska/sovjetiskvietnamesiska/vietnamesiska jaktplanen framgånsrika i Vietnam? För det talades det väl inte om det i så fall??
Tja, det blev bara två amerikanska flygäss under Vietnam men 16st nordvietnamesiska.
Faktum att det esset med flest nedskjutningar var vietnames.
http://www.acepilots.com/vietnam/viet_aces.html

/CvD

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Inlägg av Flensburg » 3 oktober 2005, 09:37

Mig 21 var i världsklass, defenitivt!

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 3 oktober 2005, 12:55

CvD skrev:
Stefan skrev:"a Soviet MiG-21 Mongol, the bane of US pilots in Vietnam"

Tja, det blev bara två amerikanska flygäss under Vietnam men 16st nordvietnamesiska.
Faktum att det esset med flest nedskjutningar var vietnames.
http://www.acepilots.com/vietnam/viet_aces.html

/CvD
Läser man artikeln ser man att jämföra antalet ess är att jämföra äpplen med päron.

Förutsättningarna och villkoren var helt olika.

EN av dem är givetvis att vietnamesernas mål var främst bombplanen - iofs regelmässtigt eskorterade av jaktplan - medan amerikarnas stridsmotståndare i sammanhanget var taggade jaktplan om de alls fick fatt i dem..

Så mycket är dock klart att ev. amerikanska filmer som skildringar masslakt på vietnamesiskt jakt så snart de visar sig är en myt - väl i klass med dåliga västerns.

Riktigt bra i luftstrider blev dessutom amerikanerna först ca 1972 iom TopGun programmet.

Artikeln påpekar att vietnameserna hade aldrig speciellt många piloter eller plan. Frågan är om leveranserna var dåliga - eller om de oerfarnaste piloterna sköts ner hela tiden. Bägge varianterna är fullt möjliga - och sannolikt ÄR det en blandning.
Det vore nyttigt att få veta statistiken på nedsjutna vietnamesiska plan - framgår inte riktigt - kompletterad med statistiken på levererade plan/ alternativt takt av färdigutbildade piloter - framgår ej heller riktigt.

Intressant artikel!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 4 oktober 2005, 15:40

Förutom vad Stefan redan har sagt kan man tillägga att norvietnameserna aldrig försöke att kämpa om luftherraväldet, det gick bara upp för att göra sina nålstick när de hade en chans att klara sig. Hade de verkligen försökt att försvara Hanoi och Haiphong så hade flyplanen varit slut efter en dag.

Parantes, jag kanske tittar på andra filmer men någon masslakt av norvietnamesiska plan har jag aldrig sett.

Jag vill minnas siffran 1,7 nordvietnamesiskia flygplan på varje amerikanskt - detta att jämföra med i runda slängar 10-1 i Korea - detta bekymrade jänkarna tillräckligt för dem att, som redan sagts, skramla igång Top Gun (Navy) samt även Red Flag (USAF) - tror jag.

Att räkna antal ess och dra slutsatser om förträffligheten på pilotmatrialet är också, såsom under VK II, felaktigt. Att jämföra en tysk eller nordvietnamesisk pilot som slåss hela kriget med en amerikan som är där i några månader innan han roteras hem igen, är inte rättvisande.

MVH

Hans

Skriv svar