Det finns också spikmattor som påminner om fotanglar, helt enkelt fotanglar som kedjas samman. Mattorna används som förstärkning av vägspärrar, snarare än för att "slå ut" fordon (till skillnad från "vanliga" spikmattor som kastas ut framför en bil). Finns bland annat på illustration i boken "Combat" av Len Cacutt.
De fotanglar som de senaste åren använts vid rån och liknande har överlag varit mindre än de som tidigare användes militärt. Poängen får antas vara att de skall fastna i bildäck och att stillastående bilar som måste bärgas innebär ett större hinder än fotanglar som bara kan samlas ihop, varför det är en fördel att förarna inte ser anglarna.
Spanska ryttare och fotanglar
-
- Medlem
Så har jag uppfattat det. Anglarna är i enklaste utformning bara två bockade spikar, ihopsvetsade i böjen. Enkla att göra, svåra att se, svåra att undvika. Ledsna däck som resultat.Wooster skrev:De fotanglar som de senaste åren använts vid rån och liknande har överlag varit mindre än de som tidigare användes militärt. Poängen får antas vara att de skall fastna i bildäck och att stillastående bilar som måste bärgas innebär ett större hinder än fotanglar som bara kan samlas ihop, varför det är en fördel att förarna inte ser anglarna.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
-
- Redaktör emeritus
-
-
Re: Spanska ryttare och fotanglar
Mitt uppe i Sovereign of the seas av David Howart. F.ö. en utmärkt bok. Han berättar att man slängde typ såpa och fotanglar på fiendens skepp under medeltiden. Och han använder ordet triboli.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Saknad medlem †
Re: Spanska ryttare och fotanglar
Det - kallar jag ''närstrid'' !!
Triboli - kommer av latinets tribulus och har numera ersatts av engelskans - caltrop
https://en.wikipedia.org/wiki/Caltrop
- men tar lika djävligt ont än idag….
Varjag