Spanska ryttare och fotanglar
-
- Saknad medlem †
-
- Saknad medlem †
Alltid intressant att kolla sidor som länkar till mina sidor, ibland lönar det sig dessutom i form av hårda fakta. Citerar vad som verkar vara en mycket insatt herre från en diskussion om spanska ryttare och relaterat på SoldF.com:
Spärrspretor! Det vet inte ens Google vad det är, än.
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=18547Rune Frunkh skrev:De tingestar, liknande Tjeckiska Igelkottar, som nämns i FältArbR Fördröj från 1980 heter "Spärrspretor" och placeras på rullbanor(motsv.) för att blockera och hindra främmande/fientliga flygplan att landa. Dessa är gjorda av 2-3 meter långa stålrör och således enkla att flytta på (om blockeringen skall brytas).
Sålunda:
* Spärrspretor är stora (2-3 meter) och används för att blockera rullbanor (motsv.)
* Tjeckiska igelkottar är gjorda av järnvägsräls och mindre (ca 1.5 meter) och används framförallt för att hindra fordon.
* Fotanglar är små (<decimeter) och primärt avsedda att hindra ryttare och trupp. Fungerar även på poliser och polisbilar.
Spärrspretor! Det vet inte ens Google vad det är, än.
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Jag tror han förstod det, han skojade bara - och det ganska roligtleo2 skrev:Jag menar iska igelkottar och inte djuren , Ska man behöva förklara allt nu för tiden ?

De skulle nog bara irritera föraren en aning. Det var konstruerade mot stridvagnar som väger betydligt mindre än hälften av vad en Strv 122 gör.
MVH
Hans
-
- Medlem
-
-
-
Eftersom jag var i Bryssel i förra veckan och såg några poliser som monterade ihop spanska ryttare så kunde jag inte låta bli att verifiera -
jo, de kallas fortfarande chevaux de frise på franska - i alla fall av den belgiska polisen.

Den gamla bilden
De transporteras ihopfällda och fälls ut till X-formen först på plats. De kedjas ihop och har taggtråd på "fiendesidan"
och ståltråd på "baksidan"
MVH
Hans
jo, de kallas fortfarande chevaux de frise på franska - i alla fall av den belgiska polisen.

Den gamla bilden
De transporteras ihopfällda och fälls ut till X-formen först på plats. De kedjas ihop och har taggtråd på "fiendesidan"
och ståltråd på "baksidan"
MVH
Hans
-
- Saknad medlem †
-
Korrektion, efter ett besök i Verdun hittade jag fyra olika typer i en monter och en större variant i diaoramat. Naturligtvis hade jag ingen kamera med mig och konstaterar att det inte finns en fransos som vet vad de egentligen heter på franska.Hans skrev:Björn E skrev:
80-tals ninjafilmer är det första jag tänker på när jag ser fotanglar, men jag trodde inte att de hade någon betydande militär funktion. När slutade de användas?![]()
Slutade? Skämt åsido, militärt sett, tror jag på 1800 talet.
MVH
Hans
De var alltså i bruk under första världskriget.
Jag skall se om jag lyckas få fram något mer.
MVH
Hans
-
- Medlem
-
- Saknad medlem †
Det här har hänt några gånger: Folk har bild-googlat "spanska ryttare" - pröva själv - och därefter illustrerat begreppet med en i högen, utan att ens kolla filnamnet:
http://www.faktoider.nu/img/fotangel.jpg
Har f.ö. noterat att Google lärt sig vad "spärrspretor" är sen sist...
http://www.faktoider.nu/img/fotangel.jpg
Har f.ö. noterat att Google lärt sig vad "spärrspretor" är sen sist...