Inlägg
av strv » 05 sep 2005 08:17
25 st strv m/40L utskeppades från Halmstad 25 nov 1956 till Dom republiken. 13 st pansarbil m/39 skickades dit under 1958. Tidigare har sålts J 26 Mustang ochJ 28 Vampire dit.
Huvuddelen av infkan m/45 säljs också dit, den var inte bra, kort skottvidd och kraftiga skottlossningsfenomen som gjorde att den var lätt att upptäcka. Vidare var den otymplig och svår att manövrera för handkraft i eldställning, för den var huvudsakligen ett vapen för direktriktad eld.
Jag har sett bilder på den monterad på Dodge jeep, Weapons Carrier, samma bil som fanns i Sverige som tgbil m/46. Det är troligen att den är så svårhanterlig som gör detta montage.Det såg ut ungf som pvjeepen 9031 med pjäsen monterad umitt på flaket. Troligen kunde inte förare sitta kvar vid skottlossning, eldröret är ganska kort.
Senare offererades ikv 102-103 nytillverkade att säljas till Dom Rep men det blev inget av den affären. Se nedan kontraktsförslag
KONTRAKT
Mellan el Ejercito Nacional de la Republica Dominicana, representerad i denna handling av ………………..
som i detta kontrakt kallas Regeringen, å ena sidan, och ……………… å andra sidan Aktiebolaget Bofors, Bofors, Sverige, representerat av …………..vilken representation baserar sina på en fullmakt utfärdad av herr …………….., verkställande direktör, som i detta kontrakt kallas Fabriken, har följande överenskommelse träffats.
§ 1
Regeringen köper och fabriken säljer:
A. 8 st kanonvagnar /mobila kanoner/ Bofors-Landsverk, 105 mm M/53 enligt beskrivning Reg. 62 52-12el och Reg. 62 52-JJsp med motor Ford V 8 och utrustad med radio, avsedd att användas i tropiskt klimat. Verktyg, tillbehör och reservdelar i den utsträckning som kan anses normalt
till ett pris av US Dollar 58.000:- pr styck
B. 16.000 kompletta granater, 105 mm, enligt ritning KKZ-PR-4-591, med högkänsliga tändrör enligt beskrivning Reg. 68 11-28sp och ritning KKZ-5058555
till ett pris av US $ 45.- pr styck
Det totala, kontrakterade beloppet uppgår till en millionetthundraåttiofyratusen US $ /US $ 1.184.000.-/
§ 2
Priset för här ovan specificerad materiel FOB svensk hamn, inkl. exportförpackning för sjötransport, är US $ 1.884.000.-.
§ 3
Regeringen skall betala till fabriken genom Skandinaviska Banken AB i Stockholm följande belopp:
l. 35% av totalvärdet, eller US $ 414.400.- inom 30 dagar från undertecknandet av kontraktet
2. 25% av totalvärdet, eller US $ 296.000.- inom 12 månader räknat från kontraktets undertecknande
3 Slutbetalning av 40% eller US $ 473.600.-, av varje leverans mot uppvisandet av skeppningsdokumenten i nämnda bank.
4. För verkställandet av de båda sistnämnda betalningarna, enligt punkterna 2 och 3, d.v.s. 25% och 400%, skall Regeringen öppna oåterkallelig rembours, bekräftad av Skandinaviska Banken AB i Stockholm, på US $ 769.660.- inom 6 månader efter undertecknandet av kontraktet.
Betalningen skall anses verkställd den dag, då ifrågavarande belopp blivit gottskrivet fabrikens konto i banken.
§ 4
Materielen enligt detta kontrakt skall vara av högsta kvalitet och skall ha alla de egenskaper som angivas i villkorsbestämmelserna vilka utgöra en väsentlig del av detta kontrakt.
§ 5
Fabriken utfäster sig att leverera den materiel, som angives i § 1, enligt följande:
Den kontrakterade materielen skall vara färdig för slutgiltigt övertagande i leverantörens verkstäder inom 18 månader, räknat från det datum, då han får förskottsbetalningen enligt punkt 1i § 3.
För att rättfärdiga en eventuellt utebliven leverans av materielen inom fastställda tider, skall fabriken kunna åberopa force majeure ävensom omständigheter som ligga utanför hans kontroll särskilt då: internationellt krig i Sverige eller i ett annat land vilket som helst, från vilket fabriken får råmaterial eller annat material, epidemier eller dödlighet, strejker, eldsvådor, översvämningar, som hindra eller försena leveransen av råmaterial, halvfabrikat eller den färdiga produkten, utebliven betalning från kvoterna eller försenat öppnande av remburs, som Regeringen åtagit sig att öppna och varje annan orsak, som fabriken icke kan förutse eller anses vara skuld till men som kan paralysera, göra omöjlig eller försena fabrikationen av materielen.
§ 6
Mottagandet av materielen skall ske, enligt Pliego de Condiciones för detta kontrakt, i fabrikens verkstäder av en kommission, som Regeringen utväljer för ändamålet, och som skall vederbörligen styrka sin behörighet. Om ingen kommission anlänt till Bofors inom 60 dagar efter meddelande från fabriken beträffande iordningställandet av materielen för dess övertagande skall det vara underförstått, utan att det är nödvändigt med något meddelande eller någon formalitet, att Regeringen avstår ifrån det formella godkännandet och förlitar sig i det fallet på Ejercito Sueco:s kompetenta avgörande. Kostnaderna för övertagandet skall Regeringen betala.
§ 7
Skatter, av vilket slag det vara må, som fabriken har att betala i Sverige för att få de olika kvotor som fastställts i detta kontrakt, bli helt och hållet fabrikens sak. Dominikanska skatter skola däremot betalas av Regeringen.
§ 8
Tvivelaktigheter och stridigheter, som kunna uppstå vid fullgörandet av skyldigheterna enligt detta kontrakt, skola hänskjutas till Internationella Handelskammarens skiljedom, enligt vad som brukas i sådana fall d.v.s. av tekniska specialister på området, utsedda enligt denna handelskammares bestämmelser, vars beslut skall anses som bevis av eminent värde ifråga om sakkunskap.
Detta kontrakt har utfärdats i två exemplar i Ciudad Trujillo i Dominikanska republiken , varav båda parterna fått var sitt exemplar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.