Bjernevik skrev:Det kan nog vara jag som skrev i en annan tråd på detta forum att infkan användes fordonsmonterad i Latinamerika. Detta har jag läst någonstans, vart kommer jag självklart inte ihåg. Kontentan var dock att infkan aldrig var omtyckt här hemma eftersom den var för tung och otymplig på sin lavett varför den tidigt utgick och såldes till något land i Latinamerika (troligen Dominikanska republiken då de köpte en hel av oss) som prompt satte den på jeepar och var jättenöjda med den...
Det är möjligt - minnet i fråga är fortfarande helt ogripbart.
På tal om Dominikanska republiken så träffade jag några gånger en gammal man som hade följt med de svenska stridsvagnarna dit ner. Det var på 50-talet han var där, tror jag, och han hade en del intressanta historier om hur vagnarna användes både till att driva in skatt från civilbefolkningen och till att terrorisera Haitierna. Vid ett tillfälle körde man iväg med stridsvagnar och följebilar på en lång kolonn på smala vägar genom vegetationen. Målet var en liten by där invånarna helt fräckt vägrat att betala skatt. Någon km innan byn stannade följebilarna och vagnarna körde vidare. Sedan hördes ett fruktansvärt skjutande. Efter en stund kom vagnarna tillbaks och man åkte hem. Någon skatt fick man givetvis inte in, men andra byar tänkte sig nog för både en och tre gånger innan de började bråka med skattmasen. Vid ett par tillfällen körde man fram till någon km före gränsen till Haiti och började skjuta indirekt eld med stridsvagnskanonerna mot något okänt mål inne i grannlandet. Uppgiftslämnaren trodde inte att man siktade på något särskilt utan att man gjorde det mest för att djävlas med haitierna.
Bjernevik skrev:Har för övrigt för mig att någon här på Skalman hävdade att de såldes tillbaka till Bofors som använde delar av dem vid nytillverkning av 57mm pjäser för fartygsbruk.
Det stämmer nog att den idén ventillerdes här, men den gången ringde jag en kontakt på Bofors som fnös åt blotta tanken. Han avfärdade direkt att man skulle ha använt någon del av själva kanonen. Att man skulle ha kunnat återanvända något av riktmaskineriet höll han för ytterst osannolikt, eftersom de nyare pjäserna hade bättre prestanda med högre rikthastigheter.