Bästa tunga kulsprutan under 2:a världskriget
Bästa tunga kulsprutan under 2:a världskriget
Dels sex i serien. Den sista?
Hm, nu är jag mest van vid engelsk terminologi, och där är Mg42 INTE en tung kulspruta, utan en GPMG, dvs en kombination av en medeltung och en lätt. Medeltung blir den i tripod lavett, andra medeltunga vore t.ex Maxim eller Vickers.Mako skrev:Det blir MG42 här också. Hög eldhastighet och inte minst en redig psykologisk effekt på fienden när de hör pruttkudde-ljudet.
En tung ksp har en kalbier som är större än gevärskalibern.
Jamen Korpen, 'tung kulspruta' (HMG) betyder inte ens på engelska alltid ett grovkalibrigt vapen - ända sen 1:a VK har engelskan diffrerentierat mellan ksp som kan avge 'fast och rörlig eld' och de som bara är inrättade för rörlig. Kalibergrejen blev omkring 1940 - lite hi-jacked av flygarna som kallade allting över gevärskaliber för 'heavy' - det lät bättre för moralen. I Sveriges Flygvapen - spände man bröstet lite extra och kallade våra 13,2mm och senare 12,7 mm flygplankulsprutor for Automatkanoner (akan)- då det antagligen 'kändes lite bättre' och att vi var med i svängen.
Vad beträffar 'tunga' kulsprutor, håller jag fortfarande på de lavetterade och vattenkylda pjäserna som var med redan i 1:a VK, som Vickers, Maxim och vår svenska Browning m/36 - som FASTA, dvs försvarsvapen - är överlägsna lättare grejor...så länge man har ammuntion och vatten att hälla i - är det bara att skjuta - och eldhastigheten gör dem inte 'övernervösa'.
Om man nu skall prata om den amerikanska M2 - så var/är ju den, i luftkyld variant ett synnerligen 'livligt' vapen. Så inte fallet med dess vattenkylda bror, M. 1921 - fast denna mest användes i Lv-lavettage i USN.
Så min röst - går till vår svenska Carl Gustaf (Browning) m/1936 - med vår svenska 8 x 63mm patron i banden, en av de bästa ksp-patronerna någonsin.
Varjag
Vad beträffar 'tunga' kulsprutor, håller jag fortfarande på de lavetterade och vattenkylda pjäserna som var med redan i 1:a VK, som Vickers, Maxim och vår svenska Browning m/36 - som FASTA, dvs försvarsvapen - är överlägsna lättare grejor...så länge man har ammuntion och vatten att hälla i - är det bara att skjuta - och eldhastigheten gör dem inte 'övernervösa'.
Om man nu skall prata om den amerikanska M2 - så var/är ju den, i luftkyld variant ett synnerligen 'livligt' vapen. Så inte fallet med dess vattenkylda bror, M. 1921 - fast denna mest användes i Lv-lavettage i USN.
Så min röst - går till vår svenska Carl Gustaf (Browning) m/1936 - med vår svenska 8 x 63mm patron i banden, en av de bästa ksp-patronerna någonsin.
Varjag
Nu har jag inte Vapenlära för armén framför mig men jag kan se tre typer av tunga kulsprutor framför mig.
1) De hederliga gamla vattenkylda som varjag beskrev i normal gevärskaliber.
2) General Purpose Machine Gun, en lätt kulspruta som monterad i sitt trebensställ får större stabilitet och längre räckvidd. Också i gevärskaliber.
3) De tunga kulsprutorna, typ M2, som har en större kaliber än gevärskaliber men mindre än en akan.
De tre är inte riktigt jämförbara så för att inte prata förbi varandra får man nog berätta om man avser klassen 1, 2 eller 3.
MVH
Hans
2) General Purpose Machine Gun, en lätt kulspruta som monterad i sitt trebensställ får större stabilitet och längre räckvidd. Också i gevärskaliber.
3) De tunga kulsprutorna, typ M2, som har en större kaliber än gevärskaliber men mindre än en akan.
De tre är inte riktigt jämförbara så för att inte prata förbi varandra får man nog berätta om man avser klassen 1, 2 eller 3.
MVH
Hans
Lite OT: Hur kom det sig egentligen att vi inte skaffade trebenslavett till ksp 58 likt britterna?Hans skrev:Nu har jag inte Vapenlära för armén framför mig men jag kan se tre typer av tunga kulsprutor framför mig.
MVH
Hans
Mja..Hans, en GPMG i trebensställ måste också en stabilitet som ofta det lättare vapnet saknar. Den 'tunga kulsprutan' har fin mekanik där man fixerar dess eldgivning i både höjd och sidriktning. Så att när framryckning befalles,
'spring i riktning HÖGER OM HÖGA GRANEN...'för inget som sticker opp en fot över marken till VÄNSTER om den riktningen - lever.....ej heller till höger om riktning Röda Ladan...där ges ingen eld....
Räckvidden....med gevärs- eller .50-caliber - spelar i praktiken liten roll.
mvh, Varjag
'spring i riktning HÖGER OM HÖGA GRANEN...'för inget som sticker opp en fot över marken till VÄNSTER om den riktningen - lever.....ej heller till höger om riktning Röda Ladan...där ges ingen eld....
Räckvidden....med gevärs- eller .50-caliber - spelar i praktiken liten roll.
mvh, Varjag
Jodå varjag, jag delar din uppfattning att om man inte behöver flytta på den så slår nog inget en gammal 36'a. Men det är den enda vattenkylda ksp jag skjutit. Funktionen som du beskrev, att kunna låsa ksp'n i höjdled och sedan sätta en höger och en vänstergräns för eldområdet var en sak som jag faktiskt glömt bort - men min kontakt med 36'an var inte långvarig.
MVH
Hans
MVH
Hans
- Andreas #1
- Medlem
Ja tung var den, men fin att ha i lägerområdet. + Känslan från det stora kriget, kan inte vara så roligt att springa framför den.Hans skrev:Jodå varjag, jag delar din uppfattning att om man inte behöver flytta på den så slår nog inget en gammal 36'a. Men det är den enda vattenkylda ksp jag skjutit. Funktionen som du beskrev, att kunna låsa ksp'n i höjdled och sedan sätta en höger och en vänstergräns för eldområdet var en sak som jag faktiskt glömt bort - men min kontakt med 36'an var inte långvarig.
MVH
Hans
- Panzerschreck
- Medlem