Bästa prickskyttegeväret under 2:a världskriget

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Bästa prickskyttegeväret under 2:a världskriget

Inlägg av Mako » 25 augusti 2005, 20:32

Del fyra i serien. Vilket gevär skulle just DU välja om du fick ett valfritt. Nu är jag lite osäker på om vi bara ska räkna rena prickskyttegevär eller även sharpshooter-/marksman-bössor (t.ex. G43 och M1 Garand med kikarsikte)?

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 25 augusti 2005, 20:39

Själv så väljer jag nog faktiskt Lee-Enfield No. 4 Mk 1(T). I och för sig så för den snabba repetermekanismen med sig att vapnet, teoretiskt sätt, inte är lika pricksäkert som t.ex. en Mauser. Jag har dock läst att detta i praktiken var knappt märkbart, så jag tar vapnet ändå. Nu är det väl i och för sig pricksäkerheten som är viktigast, men 10 kulor och dubbelt så snabb omladdning får mig ända att ta vapnet. Det kan ju hända att man har multipla mål att skjuta på. :)

map358
Medlem

Inlägg av map358 » 25 augusti 2005, 21:26

Mako skrev:Själv så väljer jag nog faktiskt Lee-Enfield No. 4 Mk 1(T). I och för sig så för den snabba repetermekanismen med sig att vapnet, teoretiskt sätt, inte är lika pricksäkert som t.ex. en Mauser. Jag har dock läst att detta i praktiken var knappt märkbart, så jag tar vapnet ändå.
Men nu är det så att vid prickskytte så är det "det där lilla extra" som fäller utslaget.
Mako skrev:Nu är det väl i och för sig pricksäkerheten som är viktigast, men 10 kulor och dubbelt så snabb omladdning får mig ända att ta vapnet. Det kan ju hända att man har multipla mål att skjuta på.
Enligt mig så är ditt tankesätt helt fel för att du skall kunna bli en framgångsrik prickskytt!
Det som det handlar om är att ta sig tillräckligt nära för att träffa med första skottet, välja sitt offer noga, döda offret med ett skott och sedan dra sig ur eller ligga still.

Mitt val blir det svenska gevär m/41 - helt enkelt för att det är välskjutande och att ammunitionen har en trevlig ytterballistik.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 25 augusti 2005, 22:07

map358 skrev: Enligt mig så är ditt tankesätt helt fel för att du skall kunna bli en framgångsrik prickskytt!
Det som det handlar om är att ta sig tillräckligt nära för att träffa med första skottet, välja sitt offer noga, döda offret med ett skott och sedan dra sig ur eller ligga still.
Fast man kan ju aldrig veta om det dyker upp ett gäng fiender när man håller på med sitt smygande. Då kan det vara bra lite extra kulor i bössan. :wink:

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Re: Bästa prickskyttegeväret under 2:a världskriget

Inlägg av Backis » 25 augusti 2005, 22:12

Senast redigerad av 1 Backis, redigerad totalt 25 gånger.

map358
Medlem

Inlägg av map358 » 25 augusti 2005, 22:19

Mako skrev:Fast man kan ju aldrig veta om det dyker upp ett gäng fiender när man håller på med sitt smygande. Då kan det vara bra lite extra kulor i bössan.
Vist - men då är det bättre att ha en pistol och en handgranat i fickan än att ge avkall på huvudbeväpningens prestanda.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 25 augusti 2005, 22:27

map358 skrev:
Mako skrev:Fast man kan ju aldrig veta om det dyker upp ett gäng fiender när man håller på med sitt smygande. Då kan det vara bra lite extra kulor i bössan.
Vist - men då är det bättre att ha en pistol och en handgranat i fickan än att ge avkall på huvudbeväpningens prestanda.
Jo, men i fallet med Lee-Enfild så ska ju prestandan vara sämre mest i terin och att det i praktiken inte har någon betydelse.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 25 augusti 2005, 22:28

Ska jag släpa runt på den där ska jag fan ha en butler som tar den. :)

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 25 augusti 2005, 22:45

Hur var det med kikarsikten under kriget. Jag är rätt säker på att alla hade en icke justerbar zoomning (på runt 3,5-4x), eller har jag fel?

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 25 augusti 2005, 22:46

Mako skrev: Ska jag släpa runt på den där ska jag fan ha en butler som tar den. :)
Malajer ska väl också ha nåt att göra? ;)

19 kilo för PTRD + 40 plugg a la 10 kilo + personlig utrustning.

Görbart, om än inte särskilt kul, och som prickskytt brukar man ju ha "spotter", så...

Solothurnalternativet var faktiskt mest ett skämt. 8)

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Inlägg av Ori » 25 augusti 2005, 22:54

Ja, det lär väl räcka med 1 träff i båda fallen... 8O 1,5 resp 2 cm kaliber, det kan inte vara kul att ha dej som fiende :( :lol: !

--
Jörgen

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Klassiker

Inlägg av Ori » 25 augusti 2005, 23:03

Mauser G98 är väl ett säkert och klassiskt val, kapacitet i magasin och omladdningstid kan väl vara en nackdel i teorin,
men behöver man skjuta om eller överraskas av patruller så är nog inte prickskytt rätt "yrkesval". Är man inte skicklig
och/eller har tur, så lär man inte klara sig så länge oavsett vapen när man är prickskytt...

--
Jörgen

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 25 augusti 2005, 23:50

Mako skrev:Hur var det med kikarsikten under kriget. Jag är rätt säker på att alla hade en icke justerbar zoomning (på runt 3,5-4x), eller har jag fel?
Det stämmer nog. Hittade en liten artikel om en snubbe som jämfört 3 olika sikten;

http://www.snipercountry.com/Articles/H ... Scopes.asp

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Re: Klassiker

Inlägg av Mako » 26 augusti 2005, 00:17

Ori skrev:Mauser G98 är väl ett säkert och klassiskt val, kapacitet i magasin och omladdningstid kan väl vara en nackdel i teorin,
men behöver man skjuta om eller överraskas av patruller så är nog inte prickskytt rätt "yrkesval". Är man inte skicklig
och/eller har tur, så lär man inte klara sig så länge oavsett vapen när man är prickskytt...

--
Jörgen
Menar du verkligen G98? Räcker det inte med Kar98k? Hmm, får väl kapitulera då och ta... tja, Kar98k duger nog fint. Som skarpskyttsgevär får det nog bli G43 med kikarsikte.

Adde M
Medlem

Inlägg av Adde M » 26 augusti 2005, 16:59

map358 skrev:
Mako skrev:Själv så väljer jag nog faktiskt Lee-Enfield No. 4 Mk 1(T). I och för sig så för den snabba repetermekanismen med sig att vapnet, teoretiskt sätt, inte är lika pricksäkert som t.ex. en Mauser. Jag har dock läst att detta i praktiken var knappt märkbart, så jag tar vapnet ändå.
Men nu är det så att vid prickskytte så är det "det där lilla extra" som fäller utslaget.
Mako skrev:Nu är det väl i och för sig pricksäkerheten som är viktigast, men 10 kulor och dubbelt så snabb omladdning får mig ända att ta vapnet. Det kan ju hända att man har multipla mål att skjuta på.
Enligt mig så är ditt tankesätt helt fel för att du skall kunna bli en framgångsrik prickskytt!
Håller med map358, Makos resonemang låter lite skumt. Som prickskytt är inte det centrala att kunna skjuta flera skott snabbt. Utan som map358 mycket riktigt säger är det att ha precision så man kan ta ut på avstånd med det första skottet. Att behöva skjuta flera skott är något som en prickskytt vill undvika då han i och med det löper en flerfaldigt större risk att röja sig och bli upptäckt. Det är väldigt svårt att upptäcka varifrån beskjutningen kommer när bara ett skott plötsligt avfyrats, men när flera skott kommer ifrån samma position går det betydligt enklare.

Lite trivia: En prickskytt ("sniper") i dagens Amerikanska armé behöver i genomsnitt 1,3 skott för att nedlägga en fiende. Att jämföra med att det gick åt 50 000 skott från en M16 på varje fiendeelimenering (läs "kill") under Vietnamkriget.

källa: http://usmilitary.about.com/b/a/168255.htm

//Adde

Skriv svar