Svenska Robotar och dess namn.

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 20 juli 2005, 12:24

Psilander skrev:NJA, mycket utrymme finns det ju inte. Man byggde ju fartygen först utan att tänka på robot. Men vad man ville ha och vad man kan få är ite alltid samma sak. Det är möjligt att den kan varit för hög också, precis som ESSM.
Det hette ju bara att "plats är reserverat för ett lv-rovotsystem", men om man då inte hade planerat in vilket system så... :-)
Psilander skrev: Jag är lite skeptisk till nuvarande Umkohnto pga av dess korta räckvidd(nästa samma som 57an) Läste nånstans att det är en ny long range UMkohnto på gång.

För övrigt så skall visbys lv-robot heta rb 09.
Beror väl på vilken plats den tar. Det finns väl ett par länder förutom Sydafrika som har valt Umkohnto som lv-system på fartyg?

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Inlägg av Ori » 20 juli 2005, 13:00

Sarvi skrev:Vad hade SS-10 och SS-11 för nuffror? Vågar man gissa på Rb 51 och 52 (eftersom Bantam är 53)?
RB51 - SS-10 pansarvärns- och kustförsvarsrobot, utnyttjad en kort period av armé- och KA-förband, avfördes pga skrymmande och dyrbar markutrustning

RB52 - SS-11 pansarvärns- och kusförsvarsrobot, avförd även denna pga skrymmande och dyrbar markutrustning

Källa: "Svenskt militärflyg" av Bo Widfeldt & Åke Hall

/Jörgen

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5933
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 20 juli 2005, 13:28

Tack Ori! :)

Vet du vad det var för "skrymmande och dyrbar markutrustning" det gällde? Jag tycker mig ha förstått att man hade dem monterade på terrängbilar.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 20 juli 2005, 13:31

Rb23 BAMSDE var den roboten man först hade i åtanke men eftersom den är en ledstråle robot så fölorade man ne LV-kanal om man skulle nytta siktet och en extra belysare var nog inte aktuellt. Dessutom hade en marin konvertering varit dyr.

Umkohnto är smidig, men som saht kort räckvidd - ca 8km. Visby skulle behöva en robot med 20-30lms räckvidd, gärna mer. ESSM är ju tybärr också en robot beroende av belysare, och för lång har det sagts mig också.

Kongsberg har knoverterat AMRAMM till landrobot, det vore en intressant lösning om den fortfarande är FAF. http://www.kongsberg.com/eng/kda/produc ... wk-amraam/

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28617
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 20 juli 2005, 14:05

Sarvi skrev:Tack Ori! :)

Vet du vad det var för "skrymmande och dyrbar markutrustning" det gällde? Jag tycker mig ha förstått att man hade dem monterade på terrängbilar.
Jag undrar också.

http://www.designation-systems.net/dusrm/m-21.html
http://www.designation-systems.net/dusrm/m-22.html
http://ourworld.compuserve.com/homepage ... Ljeep1.htm

Bild

Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Inlägg av Ori » 20 juli 2005, 15:34

Nej, tyvärr står det bara så i boken som är min enda källa :( .

/Jörgen

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3040
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 20 juli 2005, 16:23

Rb 52 var väl ändå i tjänst tills den ersattes av Rb 17? Rb 51 däremot försvann på ett tidigt stadium.

Jag har för övrigt sett bilder på Plejadbåtar med Rb 51/52 (svårt att se skillnad) monterade på kupolerna till 40mm-pjäserna, troligtvis någon form av försöksverksamhet.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 20 juli 2005, 16:44

Har aldrig hörtalas om lätt kustrb på plejaderna. Varskulle den roboten fått plats på kupolen? kopulen är ju av plast. Kan det ha varit lavett för lysraketer?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3040
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 20 juli 2005, 17:01

Psilander skrev:Har aldrig hörtalas om lätt kustrb på plejaderna. Varskulle den roboten fått plats på kupolen? kopulen är ju av plast. Kan det ha varit lavett för lysraketer?
Har heller aldrig hört talas om det, men bilden har jag sett. Det är definitivt en SS-10/11 och inga lysraketer. Kupolen var lite slarvigt uttryckt av mig, de satt precis vid överkanten av lavetten, alltså inte på plastkupolen. Ska se om jag kan hitta bilden hemma och scanna in den.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 20 juli 2005, 17:24

Skulle vara mycket intressant.

Jag skulle inte vilija eldleda en sådan rb från ett gungande fartyg i 35knop!!

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3040
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 20 juli 2005, 23:27

Bild

Bilden hämtad ur Flottan, en liten trevlig reklambroschyr från slutet av 60-talet.

Passade även på att titta i Kustförsvar. Enligt denna så gjordes prov med både SS-10 (Rb 51), SS-11 (Rb 52) och SS-12 (Rb 54). Av ekonomiska skäl anskaffades bara Rb 52. Från början av 60-talet så sattes ett 30-tal lätta kustrobotbatterier upp som sedermera började ersättas av Rb 17-förband från 1990 och framåt. Rb 52 var alltså i bruk i över 30 år.

Kommentaren ovan om "skrymmande och dyrbar markutrustning" kan kanske syfta på armén?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 21 juli 2005, 02:12

Tack, intressant foto.

Undrar vad det sysftade till att montera robotarna på Plejaderna, de borde kommit för nära om de kommit inom porté för rb. Att komplementera verkan av artilleriet med rb52 känns lustigt. Varför inte byta ut lysrakterna mot rb69 istället, de skulle varit nåt.

Användarvisningsbild
Serd
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 21 juli 2005, 21:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Serd » 23 juli 2005, 12:12

Psilander skrev:Tack för svaren, uppdaterade min lista.

Blir fortfarande inte klok på numreringen trots vissa klarlägganden var passar
Rb06 Seacat in i sjö eller Lv facket?
Rb04 sjö eller luft facket?
varför fortsätter man inte att ge Sidewinder Rb24b -Rb24J och Rb24L istället för nytt nummer?

Rb15 har också en massa extra namn som mk1, mk2, mkII, Ka, och F för sina olika användiningsområden och exportvarianter.

Finns det nån officell förklaring
Kan bara uttala mig om det senaste: Rb15 var en rejäl utveckling av Rb04, och man bestämde sig för att ge den ett nytt nummer för att markera detta. (Utvecklingen jämförbar med Spica I - Kv typ Sto, som ju endast farbröder kallar för Spica III..)


I korthet: MkI, MkII o MkIII (mk2 är MkII) är modifieringsstadier: MkI naturligtvis den första, II med förbättringar av bl.a. bränslet, III ännu ej operativ vad jag vet men den ska bl.a. ha markmålskapacitet och GPS, vilket I o II inte har.
F resp. KA är helt enkelt flyg- resp. kustrb-varianterna (som i sin tur naturligtvis kan vara av Mk xx).


Hur numreringen av militär materiel går till är omöjligt att förstå. För vissa grejer passar anskaffningsåret hyggligt men detta är ändå inte konsekvent (sonarer t.ex.).


(Håller med om Sidewinder, f.ö. Knasigt.)

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Inlägg av JohnT » 24 juli 2005, 23:20

Psilander skrev:Tack, intressant foto.

Undrar vad det sysftade till att montera robotarna på Plejaderna, de borde kommit för nära om de kommit inom porté för rb. Att komplementera verkan av artilleriet med rb52 känns lustigt. Varför inte byta ut lysrakterna mot rb69 istället, de skulle varit nåt.
Råbotten penetrerar ju Swerdlov, vilket inte 40'ian gör :idea: :P :lol:

Dessutom så har vi skapat begreppet robotbåt vilket i sig har ett egenvärde i försvarsgrensstrider.

[Råbott ska vara korrekt Svenskt uttal enligt en äldre sjöofficer]

/John T.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 24 juli 2005, 23:30

Ja men det stavas robot.

Tror du inte Sverlovs 12 14,2cm kanoner gjort slarvsylta av Plejaden på så kort håll?

Robot 52 gör mer nytta bland kobbar och skär i händerna på en skickligt rb-pluton än på ett gungande hav.

Skriv svar