Psilander skrev:Tack för svaren, uppdaterade min lista.
Blir fortfarande inte klok på numreringen trots vissa klarlägganden var passar
Rb06 Seacat in i sjö eller Lv facket?
Rb04 sjö eller luft facket?
varför fortsätter man inte att ge Sidewinder Rb24b -Rb24J och Rb24L istället för nytt nummer?
Rb15 har också en massa extra namn som mk1, mk2, mkII, Ka, och F för sina olika användiningsområden och exportvarianter.
Finns det nån officell förklaring
Kan bara uttala mig om det senaste: Rb15 var en rejäl utveckling av Rb04, och man bestämde sig för att ge den ett nytt nummer för att markera detta. (Utvecklingen jämförbar med Spica I - Kv typ Sto, som ju endast farbröder kallar för Spica III..)
I korthet: MkI, MkII o MkIII (mk2 är MkII) är modifieringsstadier: MkI naturligtvis den första, II med förbättringar av bl.a. bränslet, III ännu ej operativ vad jag vet men den ska bl.a. ha markmålskapacitet och GPS, vilket I o II inte har.
F resp. KA är helt enkelt flyg- resp. kustrb-varianterna (som i sin tur naturligtvis kan vara av Mk xx).
Hur numreringen av militär materiel går till är omöjligt att förstå. För vissa grejer passar anskaffningsåret hyggligt men detta är ändå inte konsekvent (sonarer t.ex.).
(Håller med om Sidewinder, f.ö. Knasigt.)