NVAs resurser

Skriv svar
Chaos
Medlem

NVAs resurser

Inlägg av Chaos » 19 april 2005, 08:52

Vilka krigs-matreil hade NVA och Vietcong gerillan tillgång till? Alltså vilka flygplan, kanoner, luftvärn och vad var standard utrustningen for en vanlig menig i armén. Han de verkligen använda speciellt mycket tanks? Bombade inte USA sönder och samman näst intill alla deras flygplan, större kanoner och tanks? Jag vet iaf såpass att de tog det sydvietnamesiska president palatset med iaf en tank. (troligen en hel del fler runt om i staden)

Och vilka militära resurser sitter de på idag? De har ju avvecklat armén med ca 500.000 man på nittiotalet pga ekonomin.

Tacksam för svar.

Användarvisningsbild
Kn Korrekt
Medlem

Inlägg av Kn Korrekt » 19 april 2005, 09:14

Jädrans, där satt man och gladdes åt ett inlägg om DDR, men attans vad man bedrog sig.

/P

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: NVAs resurser

Inlägg av Hans » 19 april 2005, 09:43

Chaos skrev:Vilka krigs-matreil hade NVA och Vietcong gerillan tillgång till? Alltså vilka flygplan, kanoner, luftvärn och vad var standard utrustningen for en vanlig menig i armén. Han de verkligen använda speciellt mycket tanks? Bombade inte USA sönder och samman näst intill alla deras flygplan, större kanoner och tanks? Jag vet iaf såpass att de tog det sydvietnamesiska president palatset med iaf en tank. (troligen en hel del fler runt om i staden)

Och vilka militära resurser sitter de på idag? De har ju avvecklat armén med ca 500.000 man på nittiotalet pga ekonomin.

Tacksam för svar.
Oj det var en komplicerad fråga, jag skall försöka.

Det beror på vilken tidsperiod vi pratar om, inledningsvis hade de bl.a. gamla japanska vapen kombinerat med erövrade franska och amerikanska vapen. Tidigt började de få leveranser av sovjetisk och i viss mån kinesisk matriel. Flygplanen var framförallt Mig 17 även om några Mig 21'or letade sig fram. Kanoner var alla upptänkliga ryska varianter - och då mycket luftvärnskanoner. I nord så fanns det ochså luftvärnsrobotbatterier med framför allt Sa2. Mot slutet av kriget letade sig ett antal burna luftvärnsrobotar av typ Sa7 fram. Stridsvagnarna var väl mest PT76 men även T34 och T54/55 fanns. Så länge amerikanarna var med i matchen fick både stridsvagnarna och flygplanen svårt att göra sig gällande men Saigon intogs av NVA pansarförband utrustade med T54/55 - grindarna till presidentpalatset kördes ner av en som du säger. Under den tiden amerikanarna var där misslyckades i princip alla försök till några större samordnade offensiver, efter det att de drog sig ur kunde plötsligt NVA släppa ut sina förband och agera. En typisk vanlig soldat var lätt utrustad med västerländska mått och den beväpningen var nog snarare en SKS än en AK47 eller AKM som vi oftast ser på film.

Jag vet inget om Vietnams krigsmakt idag även om jag vet att de länge använde kvarlämnad amerikansk matriel - dock med stora problem med reservdelar.

MVH

Hans

edit:
Bild

Bok: http://www.crazyhorsebooks.com/si/3155.html
Pansar - http://www.gruntonline.com/Order%20of%2 ... rmour1.htm
Flyg - http://www.danshistory.com/airwar.shtml

Chaos
Medlem

Inlägg av Chaos » 19 april 2005, 10:46

Hans skrev:
Chaos skrev:Vilka krigs-matreil hade NVA och Vietcong gerillan tillgång till? Alltså vilka flygplan, kanoner, luftvärn och vad var standard utrustningen for en vanlig menig i armén. Han de verkligen använda speciellt mycket tanks? Bombade inte USA sönder och samman näst intill alla deras flygplan, större kanoner och tanks? Jag vet iaf såpass att de tog det sydvietnamesiska president palatset med iaf en tank. (troligen en hel del fler runt om i staden)

Tacksam för svar.
Oj det var en komplicerad fråga, jag skall försöka.

Det beror på vilken tidsperiod vi pratar om, inledningsvis hade de bl.a. gamla japanska vapen kombinerat med erövrade franska och amerikanska vapen. Tidigt började de få leveranser av sovjetisk och i viss mån kinesisk matriel. Flygplanen var framförallt Mig 17 även om några Mig 21'or letade sig fram. Kanoner var alla upptänkliga ryska varianter - och då mycket luftvärnskanoner. I nord så fanns det ochså luftvärnsrobotbatterier med framför allt Sa2. Mot slutet av kriget letade sig ett antal burna luftvärnsrobotar av typ Sa7 fram. Stridsvagnarna var väl mest PT76 men även T34 och T54/55 fanns. Så länge amerikanarna var med i matchen fick både stridsvagnarna och flygplanen svårt att göra sig gällande men Saigon intogs av NVA pansarförband utrustade med T54/55 - grindarna till presidentpalatset kördes ner av en som du säger. Under den tiden amerikanarna var där misslyckades i princip alla försök till några större samordnade offensiver, efter det att de drog sig ur kunde plötsligt NVA släppa ut sina förband och agera. En typisk vanlig soldat var lätt utrustad med västerländska mått och den beväpningen var nog snarare en SKS än en AK47 eller AKM som vi oftast ser på film.

Jag vet inget om Vietnams krigsmakt idag även om jag vet att de länge använde kvarlämnad amerikansk matriel - dock med stora problem med reservdelar.

MVH

Hans

edit:
Bild

Bok: http://www.crazyhorsebooks.com/si/3155.html
Pansar - http://www.gruntonline.com/Order%20of%2 ... rmour1.htm
Flyg - http://www.danshistory.com/airwar.shtml

tack.

finns det ngn bra sida eller någon som vet på ett ungefär hur många det var som dog under kriget? för vart jag än vänder mig så får jag olika siffror över allt och ingen av dem nämner någon av parterna förutom USA och Nordvietnam. skulle vilja ha reda på ungefär hur många civila offer, NVA och vietcongs förluster. Samt förlusterna för Australien, Nya Zeeland, USA, thailand och sydkorea? väldigt tacksam för svar på detta.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 19 april 2005, 10:56

Chaos skrev: finns det ngn bra sida eller någon som vet på ett ungefär hur många det var som dog under kriget? för vart jag än vänder mig så får jag olika siffror över allt och ingen av dem nämner någon av parterna förutom USA och Nordvietnam. skulle vilja ha reda på ungefär hur många civila offer, NVA och vietcongs förluster. Samt förlusterna för Australien, Nya Zeeland, USA, thailand och sydkorea? väldigt tacksam för svar på detta.
Att få fram exakta siffror på framförallt de vietnamesiska förlusterna är nog nästan omöjligt. Här är i alla fall lite läsning:

http://www.rjsmith.com/kia_tbl.html
http://www.vietnam-war.info/casualties/
http://www.archives.gov/research_room/r ... stics.html bara USA

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 19 april 2005, 10:58

Saxat från http://www.yourencyclopedia.net/Vietnam ... Casualties:
The lowest casualty estimates, based on North Vietnamese statements which are now discounted by Vietnam, are around 1.5 million Vietnamese killed. Vietnam released figures on April 3, 1995 that a total of one million Vietnamese combatants and four million civilians were killed in the war. The accuracy of these figures has generally not been challenged. It is unclear how many Vietnamese were wounded in the war.
Of the Americans, 58,226 were killed in action or classified as missing in action. A further 153,303 Americans were wounded to give total casualties of 211,529. The United States Army took the majority of the casualties with 38,179 killed and 96,802 wounded; the Marine Corps lost 14,836 killed and 51,392 wounded; the Navy 2,556 and 4,178; with the Air Force suffering the lowest casualties both in numbers and percentage terms with 2,580 killed and 931 wounded.
American allies took casualties as well. Australia lost 501 dead and 3,131 wounded out of the 47,000 troops they had deployed to Vietnam. New Zealand had 38 dead and 187 wounded. Thailand had 351 casualties. South Korean casualties were also at least in the hundreds but, like the Philippines, it is difficult to locate accurate figures for their losses. Although Canada was not involved in the war, tens of thousands of Canadians joined the American armed forces and served in Vietnam. The American fatal casualties include at least 56 Canadian citizens.
In the aftermath of the war many Americans came to believe that some of the 2,300 American soldiers listed as "Missing in Action" had in fact been taken prisoner by the DRV and held indefinitely. "Missing in Action" is a term applied to missing soldiers whose status cannot be determined through eyewitness accounts of their death, or a body. While little credible evidence has been shown for this, fictional images of tortured, emaciated prisoners of war (notably in the sequel to Rambo) continue to evoke anger among many Americans. The Vietnamese list over 200,000 of their own soldiers Missing in Action, and MIA soldiers from World War I and II continue to be unearthed in Europe.
Both during and after the war, significant human rights violations occurred. Both North and South Vietnamese had large numbers of political prisoners, many of whom were killed or tortured. In 1970, two American congressmen visiting South Vietnam discovered the existence of "tiger cages", which were small prison cells used for torturing South Vietnamese political prisoners. After the war, actions taken by the victors in Vietnam, including firing squads, torture, concentration camps and "re-education," led to the exodus of hundreds of thousands of Vietnamese. Many of these refugees fled by boat and thus gave rise to the phrase "boat people." They emigrated to Hong Kong, France, the United States, Canada, Australia, and other countries, creating sizable expatriate communities, notably in the United States.
Among the many casualties of the war were the people of the neighboring state of Cambodia. Approximately 600,000 died as a result of US bombing campaigns. The bombing campaigns also drove many Cambodians into the arms of the nationalist and communist Khmer Rouge who took power and continued the slaughter of opponents or suspected opponents. About 1.7 million Cambodians were murdered or fell victim to starvation and disease before the regime was overthrown by Vietnamese forces in 1979.
På andra hemsidor finns något avvikande uppgifter, dock inga stora skillnader.

/ Probstner

Edit: Hans var kvickare

Chaos
Medlem

Inlägg av Chaos » 19 april 2005, 11:10

tack allihopa för mycket bra läsning. :D

Skriv svar