volvo 240 i krig.
Re: volvo 240 i krig.
Egilo: Interessant nok å høre men jeg minner om trådtittel og ber deg om å holde deg til topic.
Re: volvo 240 i krig.
Egilo, kan du inte starta en ny tråd om dina intryck på plats. Högaktuellt är det ju.frodeh skrev:Egilo: Interessant nok å høre men jeg minner om trådtittel og ber deg om å holde deg til topic.
MVH
Hans
Re: volvo 240 i krig.
Hoppas det gick bra för Egilo
Re: 800 nya 240-or till nordkorea gratis (taxi)Nordkoreas diktat
Detta är en lustig historia. Och den kan man gott titta på nu när näringslivet vill handla med en annan underlig diktatur, Iran.egilo skrev:Man skulle grunda taxirörelse i Nordkorea (fanns inte) Tog offert på lämpliga bilar - Volvo 24o vann. Specialutrustning installerades (avancerat kommunikationssystem bl.a. och volvo kunde efter extrinsatser med nöd leverera bilarna. Bilarna sklle dock granskas på plats, bl.a. klimatet och infrastrukturen. Dock glömde beställaren en viktig detalj:att betala. Volvo har nu många år senare aldrig fått betalt och lär inte få det heller. Svenska regeringen lär ha ingripit för att rädda Volvo från konkurs. Detta var alltså långt före det senare ägarbytet.
Smart sätt att göra affärer om man är oangripbar av internationell rätt.
egilo
Och en av anledningarna till att Sveriges ambassad har en viktig funktion i Nordkorea.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Relatione ... ch_Sverige
https://sv.wikipedia.org/wiki/Exportkreditn%C3%A4mnden
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19451305.ab
Re: volvo 240 i krig.
Historien var så här enligt vad jag erfarit från de som var inblandade i näringslivet: Vänstersossar i Palmes gäng skulle bedriva industripolitik genom att skaffa nya exportmarknader och då tyckte de att länder som NordKorea var ideologiskt lämpliga. Så politikerna bestämde att ExportKreditNämnden skulle vara särskilt snälla mot NordKorea och ta en hög andel av kreditrisken. Fint sade glada försäljare på Volvo, Atlas Copco, m.fl. och tecknade order med nästan full risktäckning från det snälla EKN. Några pengar blev det aldrig från NK , och en hel del grejor skickades innan bubblan sprack. Svenska skattebetalare fick betala den allra största andelen, och näringslivet bara en liten del (gissningsvis cirka den förväntade vinsten).
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
Re: volvo 240 i krig.
Tagit bort en del av inlägg som handlade om nutida politik.
Hade varit intressant att se om det finns något som styrker ditt påstående. Jag tänker framförallt att det skulle vara politiskt motiverat.
/martin
Hade varit intressant att se om det finns något som styrker ditt påstående. Jag tänker framförallt att det skulle vara politiskt motiverat.
/martin
Re: volvo 240 i krig.
Det finns väl beskrivet i boken "Sändebud till Paradiset" av Erik Cornell. Han var med och upprättade den svenska ambassaden i Nordkorea när det begav sig. Fascinerande bok.
http://www.adlibris.com/se/e-bok/nordko ... 9144100241
Det är många år sedan som jag läste boken, men jag vill minnas att det var en hård satsning från den nordkoreanska regimens sida. Man upplevde att man behandlades rätt styvmoderligt av Östblocket med Sovjet i spetsen, och hoppades kunna börja handla "direkt med väst" i stället, så att säga. En del västländer var väl intresserade av att se om man kunde slå in en kil mellan NK och Sovjet också förstås.
Vill minnas att det i boken sägs att planeringen var usel, man beställde t ex maskiner, men hade inga färdiga fabrikslokaler att installera dem i. Om man ska tro Cornell. Däremot så minns jag inte något från boken om hur den politiska styrningen var från Sverige.
EDIT: det står 2007 som utgivningsår på denna ebok, det kan betyda att det är en mycket uppdaterad version från den som jag läste en gång i tiden.
http://www.adlibris.com/se/e-bok/nordko ... 9144100241
Det är många år sedan som jag läste boken, men jag vill minnas att det var en hård satsning från den nordkoreanska regimens sida. Man upplevde att man behandlades rätt styvmoderligt av Östblocket med Sovjet i spetsen, och hoppades kunna börja handla "direkt med väst" i stället, så att säga. En del västländer var väl intresserade av att se om man kunde slå in en kil mellan NK och Sovjet också förstås.
Vill minnas att det i boken sägs att planeringen var usel, man beställde t ex maskiner, men hade inga färdiga fabrikslokaler att installera dem i. Om man ska tro Cornell. Däremot så minns jag inte något från boken om hur den politiska styrningen var från Sverige.
EDIT: det står 2007 som utgivningsår på denna ebok, det kan betyda att det är en mycket uppdaterad version från den som jag läste en gång i tiden.
Re: volvo 240 i krig.
Att börja yra om ideologisk styrning och vänstersossar angående regeringen 74 är historielöst minst sagt.
Nordkorea hade en rätt bra tillväxt osv då. Och detta med att handla med diktaturer är nåt som näringslivet aldrig haft problem med, speciellt inte om dom slipper ta riskerna. Sydkorea och Taiwan var vid samma tidpunkt militärdiktaturer.
Spanien fascistdiktatur, hela östblocket enpartistater, Sydafrika hade en apartheidregim osv.
Nordkorea stod nog inte ut speciellt mycket 1974.
Dom är väl mer de mest suspekta som överlevt.
Nordkorea hade en rätt bra tillväxt osv då. Och detta med att handla med diktaturer är nåt som näringslivet aldrig haft problem med, speciellt inte om dom slipper ta riskerna. Sydkorea och Taiwan var vid samma tidpunkt militärdiktaturer.
Spanien fascistdiktatur, hela östblocket enpartistater, Sydafrika hade en apartheidregim osv.
Nordkorea stod nog inte ut speciellt mycket 1974.
Dom är väl mer de mest suspekta som överlevt.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
Re: volvo 240 i krig.
Jag har läst boken för länge sen och minns att den var mycket bra. Själva sakfrågan är rätt enkel.däremot så tycker jag det hade varit intressant att höra om det finns någon substans i påståendet om det politiska spelet.tryggve skrev:Det finns väl beskrivet i boken "Sändebud till Paradiset" av Erik Cornell. Han var med och upprättade den svenska ambassaden i Nordkorea när det begav sig. .
/martin
Re: volvo 240 i krig.
Intressant ämne.
Denna bil ägde jag några år, innan den gick till skrotning. Det var inte värt att laga den tyvärr. Det var en ”PLB Volvo 245” med militär reg nummer 13295. Årsmodell 1989. Från början hade den varit mörkblå, men jag upptäckte att vänster hjulhus och dörr var bytta. I repertinsjournalen står ”030319 Rep. skada vä. sida.” så jag gissar att i samband med detta målades bilen militärgrön.
Den kom från 2 kompaniet Ing 2 Göta ingenjörsregemente i Eksjö. Jag var den första civila ägaren. Inköpt på auktion där försvaret sålde ut fordon. Den kostade mig 5000:-.
Den fick det civila reg numret som började med bokstäverna WXZ. Vid första bilbesiktningen frågade besiktningskillen mig om jag hade importerat bilen. Om första siffran var W, betydde det att bilen var import. Han tyckte det var underligt att importera en Volvo 245. så jag fick förklara hur jag hade fått tag på bilen.
Det som jag har kvar är alla militära handlingar + de militära bilnycklarna.
/ currahee
Denna bil ägde jag några år, innan den gick till skrotning. Det var inte värt att laga den tyvärr. Det var en ”PLB Volvo 245” med militär reg nummer 13295. Årsmodell 1989. Från början hade den varit mörkblå, men jag upptäckte att vänster hjulhus och dörr var bytta. I repertinsjournalen står ”030319 Rep. skada vä. sida.” så jag gissar att i samband med detta målades bilen militärgrön.
Den kom från 2 kompaniet Ing 2 Göta ingenjörsregemente i Eksjö. Jag var den första civila ägaren. Inköpt på auktion där försvaret sålde ut fordon. Den kostade mig 5000:-.
Den fick det civila reg numret som började med bokstäverna WXZ. Vid första bilbesiktningen frågade besiktningskillen mig om jag hade importerat bilen. Om första siffran var W, betydde det att bilen var import. Han tyckte det var underligt att importera en Volvo 245. så jag fick förklara hur jag hade fått tag på bilen.
Det som jag har kvar är alla militära handlingar + de militära bilnycklarna.
/ currahee
Re: volvo 240 i krig.
En detaljfråga: Hur ser "militära bilnycklar" ut? Jag har bara sett vanliga, i fält tillämpas möjligen enklare doningar...
Re: volvo 240 i krig.
Dags plocka bort tärningarna i backspegeln, kjolarna och återställa fjädringen.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6848159
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6848159
Re: volvo 240 i krig.
Eller andra åkdon som anses vara viktiga för rikets försvar
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuel ... e-forsvar/
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuel ... e-forsvar/
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Re: volvo 240 i krig.
Det bor en Volvo 240 på granngatan här i Amsterdam. Intressant nog hittar man många Saab 900 och Volvo 240 i mer välbärgade områden.
Antingen Tesla, Porsche eller Volvo 240 verkar vara mönstret.
Antingen Tesla, Porsche eller Volvo 240 verkar vara mönstret.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 7140
- Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
- Ort: Oxelösund
Re: volvo 240 i krig.
Men vilka bilar är de intresserade av, bara Volvo eller SUV:ar i allmänhet?myom skrev:Dags plocka bort tärningarna i backspegeln, kjolarna och återställa fjädringen.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6848159
När jag gjorde lumpen vill jag minnas att de Volvo bilar som befälen kom i hade civila färger men militära skyltar. Inte så snyggt målade som Currahee's kärra.
Minns också att jag blev förvånad att man skulle ha med sig ett rekvisitions kvitto om det blev krig och om man behövde rekvirera ett fordon. Ja i teorin skulle civilisten få tillbaka bilen eller värdet efter åt. Jo tjena tänkte jag.
Sonderling