volvo 240 i krig.

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Inlägg av macken » 18 december 2005, 23:40

Om PB 4 PASS är Volvo 245. Vad är då PB 3pass och PB 6pass?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 19 december 2005, 07:44

macken skrev:Om PB 4 PASS är Volvo 245. Vad är då PB 3pass och PB 6pass?
Utan att vara säker och spekulativ så torde Pb 3 pass var motsv Volvo 140/240 eller Saab 96.


Pb 6 Pass är VW-buss (motsv.).
:)

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 19 december 2005, 09:24

MD650 skrev:Utan att vara säker och spekulativ så torde Pb 3 pass var motsv Volvo 140/240 eller Saab 96.


Pb 6 Pass är VW-buss (motsv.).
:)
I min 96:a finns det plats för två personer där bak, plus kanske ett barn. Men om man skall vara storväxta herrar (eller småväxta herrar med stridsutrustning) i bilen får inte de i baksätet inneha ben, så tre blir nog rimligt antal personer. :)

Skulle vilja lägga till VW-bubbla till Pb 3 och kanske Saab 95 till Pb 4/6 (tar 7 pers med extrasätet, men oklart om det kan användas pga all packning).

Mvh Petter

Otto Gaz
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 16 augusti 2005, 08:34
Ort: Sverige

240 som krigsmateriel.

Inlägg av Otto Gaz » 19 december 2005, 09:40

Jag ber om ursäkt om jag är för OT...

När schaen av Iran störtades uppdagades det att säkerhetspolisen kört Volvo 240. Jag minns fortfarande ett nyhetsreportage på Rapport (eller var det "tv-nytt"). Antagligen var vinkeln att Wallenberg och Kapitalet stött förtrycket i Iran.

Man filmade rader av orangea ocn gröna 240, och en numera frigiven fånge berättade att säkerhetspolisen gillade Volvo för att "de var snabba, och hade bra vägegenskaper". :o

Det är alltså inte bara i Sverige man betraktat "tvåfötti" som stridsfordon. :)


/Otto

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 19 december 2005, 09:52

Eftersom Volvo är ett av de få företag Wallenbergs inte är de huvudsakliga styrande i tror jag inte att det var "vinkeln". Och Volvo har inte gjort skillnad på diktaturer, Nordkorea och DDR uppskattade också vår kära 240 (i DDR-fallet lyxade man till det med 264). Det måste vara något med det lyckade samarbetet mellan yxa och vinkelhake i designprocessen som tilltalat monumentalarkitektoniskt lagda diktaturer...

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 19 december 2005, 10:20

Gutekrigaren skrev:Eftersom Volvo är ett av de få företag Wallenbergs inte är de huvudsakliga styrande i tror jag inte att det var "vinkeln". Och Volvo har inte gjort skillnad på diktaturer, Nordkorea och DDR uppskattade också vår kära 240 (i DDR-fallet lyxade man till det med 264). Det måste vara något med det lyckade samarbetet mellan yxa och vinkelhake i designprocessen som tilltalat monumentalarkitektoniskt lagda diktaturer...

Mvh Petter
:D

Det, och det faktum att underhåll på drivlina kan genomföras medelst slägga och bräckjärn...

Otto Gaz
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 16 augusti 2005, 08:34
Ort: Sverige

Inlägg av Otto Gaz » 19 december 2005, 10:21

Gutekrigaren skrev: Det måste vara något med det lyckade samarbetet mellan yxa och vinkelhake i designprocessen som tilltalat monumentalarkitektoniskt lagda diktaturer...

Mvh Petter
I DDRfallet kanske det rörde sig om spioneri mot ett av Sveriges viktigaste vapensystem? :lol:
Ifall "stormakt Röd" ockuperat Sverige, skulle man redan haft erfarenhet av landets viktigaste
transportsystem inom Warzawapakten.

/Otto

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 19 december 2005, 10:52

Gutekrigaren skrev: I min 96:a finns det plats för två personer där bak, plus kanske ett barn. Men om man skall vara storväxta herrar (eller småväxta herrar med stridsutrustning) i bilen får inte de i baksätet inneha ben, så tre blir nog rimligt antal personer. :)

Skulle vilja lägga till VW-bubbla till Pb 3 och kanske Saab 95 till Pb 4/6 (tar 7 pers med extrasätet, men oklart om det kan användas pga all packning).

Mvh Petter
Har säkert blandad ihop begreppen :oops: men jag avsåg Saab Kombi.
:)

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 19 december 2005, 17:23

95 är kombi, 96 sedan.

Mvh Petter

Otto Gaz
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 16 augusti 2005, 08:34
Ort: Sverige

Inlägg av Otto Gaz » 19 december 2005, 19:50

Gutekrigaren skrev:
I min 96:a finns det plats för två personer där bak, plus kanske ett barn. Men om man skall vara storväxta herrar (eller småväxta herrar med stridsutrustning) i bilen får inte de i baksätet inneha ben, så tre blir nog rimligt antal personer. :)
Man kunde säkert få in fyra, eftersom människor var betydligt mindre till växten förr i tiden. Ta den här
Morris Marinan tex:

Bild

Idag skulle max två-tre personer kunna färdas i samma bil...

(Bild från: http://mooneyes66.tripod.com/)


/Otto

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 19 december 2005, 21:46

Otto Gaz skrev:Man kunde säkert få in fyra, eftersom människor var betydligt mindre till växten förr i tiden. Ta den här
Morris Marinan tex:

Bild

Idag skulle max två-tre personer kunna färdas i samma bil...

(Bild från: http://mooneyes66.tripod.com/)


/Otto
Jag skojade lite, framför allt tror jag att det beror på att man accepterade att sitta med pannan i vindrutan på mindre bilar förr, därmed gick fem pers in. På äldre, tecknade reklambilder för bilar är dessutom människorna tecknade mindre i proportionerna än bilen. :) Angående kroppslängd och "folk var kortare förr": viewtopic.php?t=13896 och viewtopic.php?t=8367

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Inlägg av Hans Engström » 1 januari 2006, 23:26

Hemvärnet sjvgruper förlitar sig fortfarande på mobiliserbara fordon.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 2 januari 2006, 10:01

Hans Engström skrev:Hemvärnet sjvgruper förlitar sig fortfarande på mobiliserbara fordon.
Det låter märkligt.
Det borde ju finnas mängder med "överblivna fordon" från nedlagda förband. Nackdelen är ju att de kostar pengar att ha dom igång så det blir nog billigare att istället ha civila fordon krigsplacerade.
Det är det enda skälet jag kan hitta att man skulle ha kvar krigsplacerade fordon inom hv.

:)

Eggmond
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 januari 2006, 23:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Eggmond » 11 januari 2006, 00:00

I det kompani som jag tillhörde under början på nittiotalet hade vi glassbilen i Råneå krigsplacerad i trosstroppen. Man får bara hoppas att ringsignalen monterades bort vid mobilisering...

/E

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Inlägg av Hans Engström » 17 januari 2006, 11:30

Kollade, står FRAPL efter sjvgruppens fordon, en förkortning jag förbannat under KFÖer under 90 talet (man måste sno ihop ngt ersättningsfordon på övning)

Skriv svar