V 4

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

V 4

Inlägg av Olov » 14 juli 2002, 00:06

Är det någon som vet någon litteratur eller dylikt som beskriver V 4 raketen?

Med vänliga hälsningar

Olov

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 14 juli 2002, 13:33

Du menar V-2! V-2:ans andra benämning är A4! annars finns det A9/A10
Bilagor
a910.jpg
a910.jpg (24.74 KiB) Visad 3929 gånger
v-2.jpg
v-2.jpg (15.97 KiB) Visad 3927 gånger

Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Olov » 14 juli 2002, 16:42

Anno skrev:Du menar V-2! V-2:ans andra benämning är A4! annars finns det A9/A10
Nej, jag menar den pilliknande V 1 som sköts ur en V 3 för precisa bombningar på svårintagna ställen.

Vad är förresten en A9/A10?

Hälsningar
Olov

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 15 juli 2002, 00:38

"Pilliknade V1 som sköts ur V3"?

Var inte V3 den sk. 'högtryckspumpen', en superartelleripjäs avsedd för bombardemang av London från franskt territorium? I så fall så sköts inga V1 ur denna pjäs, oaktat pilvingen.

Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Olov » 15 juli 2002, 03:19

Per Andersson skrev:"Pilliknade V1 som sköts ur V3"?

Var inte V3 den sk. 'högtryckspumpen', en superartelleripjäs avsedd för bombardemang av London från franskt territorium? I så fall så sköts inga V1 ur denna pjäs, oaktat pilvingen.
Jo, du har rätt om V 3 och ur denna skulle V 4 skjutas ut. Jag vet tyvärr inget mer än det jag tidigare skrivit om V 4. Tyvärr.

Olov

Pumpkin
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2002, 01:13
Ort: Sverige

Inlägg av Pumpkin » 15 juli 2002, 16:24

Sök helt enkelt på "braun a9" eller liknande på google.com så får du en massa träffar.

Rakettyperna betecknades A1, A2 osv där A kanske står för "Aggregat". V-beteckningen infördes av Goebbels och endast V2:an var en raket. V1 var det obemannade miniflygplanet.

A9/A10 var en planerad interkontinental tvåstegsraket som skulle nå USA från Europa. A9 var en bemannad A4 med vingar och skulle utgöra andra steget med bomblasten. Den skulle glidflyga genom atmosfärens högre skikt för utökad räckvidd och var bemannad för att öka träffsäkerheten. Piloten skulle naturligtvis lämna raketen före nedslaget. A4:or med vingar provsköts, delvis i detta syfte. Någon A10 byggdes aldrig.

Se bl.a. http://www.friends-partners.org/mwade/lvs/a9a10.htm

Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

Re: V 4

Inlägg av Olov » 16 juli 2002, 15:48

Pumpkin skrev:Rakettyperna betecknades A1, A2 osv där A kanske står för "Aggregat". V-beteckningen infördes av Goebbels och endast V2:an var en raket. V1 var det obemannade miniflygplanet.
A står för aggregat.

Hm, jag borde vetat att A9/A10 var den så kallade amerikaraketen...

Nåväl, åter till den så kallade V 4: Sommaren 2000 var jag nere i Heidelberg och såg då ritningar på något som skulle bli vedergällningsvapen 4 (V 4). Var inte så värst intresserade då, men när jag förra veckan läste en bok, så nämndes detta V 4 vapen flyktigt varpå jag sökte lite på nätet om V 4. Nada funnet.

Kanske har jag och författaren varit på samma antikvariat?

Olov

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 5 augusti 2002, 16:50

Justo Miranda och Paula Mercado har gett ut en svit om tyska (och allioerade i mindre mängd) experimentvapen i samkoppling med Ted Nomuras serie "WW2 1946" (tidigare "Luftwaffe 1946").
Dessa fina små verk kommer i seretidningsstorlek (!!) men är mycket innehållsrika och vissa av de tyska grunkorna är så spejsade att tillochmed jag finner dem svåra att tro på.
Samlingsnamnet på dessa tidningar är Luftwaffe 1946 Technical manual.
De respketive numren heter

Triebflügel Special (detta nummer av T.Nomura och B.Dunn)
Project Saucer. (Avlivar snyggt alla töntiga påståenden om att nazis var allierade med rymdisargenom att visa en massa bizarra flygmaskiner...)
Rocket Fighters
Hitler's Kamikazes
Amerkia Bombers
Wonder Weapons.

Alla dessa överlappar ibland med den rent fiktiva serien och då och då finns det med påhittade maskiner, men detta sägs isåfall i texten. Finner detta irriterande dock och hade helst sett att man seprarerat påhitt och riktiga projekt/experiment mer tydligt.

Allt finns utgivet på Antarctic Press.
Antarctic Press,7272 Wurzbach,Suite #204,San Antonio,Texas 78240

Där kanske man kan hitta den svårfångade V4?
Om inte annat så hittar man en massa kul prylar.
Mindre varning. Omslagen på dessa tidningar har en stor fet svastika på så folk kan nog stirra misstänksamt på en om man ses läsa dem offentligt.
Politiskt oklokt drag av förläggaren vill jag påstå...

Skriv svar