Finska regementens segertecken

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Finska regementens segertecken

Inlägg av Psilander » 15 februari 2005, 09:36

Bär finska regementen segertecken från slag då de utmärkte sig under svensk eller rysk period som tex finska rytteriets bravader i 30åriga kriget eller Björneborgarna under Döbeln.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Inlägg av Göstring » 15 februari 2005, 11:40

Den finska örlogsflottan högtidlighåller åtminstone Svensksund som sin seger

Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

Inlägg av Jonas S » 18 februari 2005, 08:41

Psilander skrev:Bär finska regementen segertecken från slag då de utmärkte sig under svensk eller rysk period som tex finska rytteriets bravader i 30åriga kriget eller Björneborgarna under Döbeln.
Man bär segertecken från den svenska tiden, ja. Från ryska tiden existerar så vitt jag vet inga dylika.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5942
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 18 februari 2005, 12:13

Hur pass mycket fanns kvar av den finska armén och flottan under tiden som storfurstendöme? Jag vill minnas att de finska styrkorna upplöstes någon gång i början av 1900-talet, så de fanns inte till hands vid vare sig Rysk-Japanska kriget eller VK1. De finska truppstyrkor som fanns sattes väl inte ens in i något krig - den enda kandidat jag möjligen kan komma på är Krimkriget? Då blir det svårt att skaffa sig segertecken...

Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

Inlägg av Jonas S » 22 februari 2005, 23:40

Finska soldater deltog i det Första Världskriget och var de facto värnpliktiga, men på grund av den utbredda värnpligsvägran så var antalet knappast stort. Den enda som jag kan nämna är C.G.E. Mannerheim.
Finska styrkor under Krim-kriget har jag inga uppgifter om, kanske någon annan vet mera?

Skriv svar