Schürzen

Skriv svar
Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Schürzen

Inlägg av Björn E » 7 februari 2005, 19:54

Jag har läst många diskussioner på olika forum om schürzen, sidokjolarna på de tyska stridsvagnarna. Det verkar som att det finns två olika teorier om vad de var bra för. Vissa säger att de skulle detonera RSV-laddningar i förtid, andra säger att de skulle skydda mot de sovjetiska pansarvärnsgevären och ytterligare andra säger att de i början var tänkt som skydd mot RSV men visade sig vara mer effektiva mot pansarvärnsgevär, eller tvärtom.

Hur var det egentligen?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Schürzen

Inlägg av MD650 » 7 februari 2005, 20:02

Björn E skrev:Jag har läst många diskussioner på olika forum om schürzen, sidokjolarna på de tyska stridsvagnarna. Det verkar som att det finns två olika teorier om vad de var bra för. Vissa säger att de skulle detonera RSV-laddningar i förtid, andra säger att de skulle skydda mot de sovjetiska pansarvärnsgevären och ytterligare andra säger att de i början var tänkt som skydd mot RSV men visade sig vara mer effektiva mot pansarvärnsgevär, eller tvärtom.

Hur var det egentligen?
Att få RSV:n att detonera så långt från "huvudpansaret" är alltid bra (jmf konstruktionen av strf 90).
Kan dessutom tänka mig att extra pansar skyddar mot kinetisk ammunition som projektiler från pvgevär.
:)

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 7 februari 2005, 20:08

Hur effektiv skulle de vara mot "fullstor" kinetisk ammunition, exempelvis avfyrad från pvkanon? Var de tillräckligt tjocka för att få projektilen att deformeras eller att börja tumla?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 7 februari 2005, 20:25

Björn E skrev:Hur effektiv skulle de vara mot "fullstor" kinetisk ammunition, exempelvis avfyrad från pvkanon? Var de tillräckligt tjocka för att få projektilen att deformeras eller att börja tumla?
Jag bedömer inte att de var tillräckligt tjocka. De skulle gå rakt igenom. Möjligtvis att de vid en liten anslagsvinkel kunde få en avglidare.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 7 februari 2005, 22:19

Björn E skrev:Hur effektiv skulle de vara mot "fullstor" kinetisk ammunition, exempelvis avfyrad från pvkanon? Var de tillräckligt tjocka för att få projektilen att deformeras eller att börja tumla?
De kan slå bort eller skada kappen på granaten,
vilker ökar risken för att spetsen på granaten skadas
och att granaten glider av eller t.o.m. spricker.

Decapping Revisited

Det kan också minska eller helt ta bort granatens tendens att normalisera,
d.v.s. att granaten vid träff på vinklat pansar tenderar att vinkla av
mot pansarplåtens normal.

Bild

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 7 februari 2005, 22:21

Olof Larsson skrev: De kan slå bort eller skada kappen på granaten,
vilker ökar risken för att spetsen på granaten skadas
och att granaten glider av eller t.o.m. spricker.

[
En s.k. avglidare...

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 7 februari 2005, 23:29

De var 5mm tjocka, för övrigt.

Det råder lite delade meningar om orsaken till Schürzen... att de skulle skydda mot RSV är väl den förklaringen jag sett mest, men andra hävdar att fabriksmodifikationerna dök upp långt före Wehrmacht mötte fientliga RSV, vilket skulle stödja teorin för skydd mot pansarvärnsgevär.

Det som ytterligare stöder det senare är att Schürzen användes först på Östfronten, där Röda Arméns infanteri var helt beroende av gevären för PV-värn. De hade inget organiskt PV förutom gevären. PzIII och PzIV och motsvarande StuG med sitt tunna sidoskydd var förmodligen ganska väl betjänta av lite extra hud.

Vad som stöder RSV-varianten är förstås att de faktiskt hänger på avstånd för avsiktligt fördetonera riktade sprängladdningar. Hade skyddet varit enbart för PVG hade det ju räckt att bulta fast extra pansar direkt på skrovet, som man gjorde på PzIII-ornas frontglacis senare i kriget. Ett annat stöd för RSV-skydd är att ibland gjordes "fält-Schürzen" av hönsnät och annat, vilket naturligtvis ger ganska kasst skydd mot solid ammunition. Nätskydd användes ju f.ö. även som skydd mot molotovcocktails.

Användarvisningsbild
Tacitus
Medlem

Inlägg av Tacitus » 20 februari 2005, 17:57

Belisarius skrev:De var 5mm tjocka, för övrigt.

Det råder lite delade meningar om orsaken till Schürzen... att de skulle skydda mot RSV är väl den förklaringen jag sett mest, men andra hävdar att fabriksmodifikationerna dök upp långt före Wehrmacht mötte fientliga RSV, vilket skulle stödja teorin för skydd mot pansarvärnsgevär.

Det som ytterligare stöder det senare är att Schürzen användes först på Östfronten, där Röda Arméns infanteri var helt beroende av gevären för PV-värn. De hade inget organiskt PV förutom gevären. PzIII och PzIV och motsvarande StuG med sitt tunna sidoskydd var förmodligen ganska väl betjänta av lite extra hud.
Jag antar att dessa "Schürzen" skapades främst som skydd mot AT-gevär, bazookas och egna panzerfaust som kommit i orätta händer.
Har letat lite på nätet efter bättre källor om dessa men än så länge inte hittat något ordentligt.
En fråga från en okunnig till dig: vad står RSV för?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 20 februari 2005, 18:18

Tacitus skrev:En fråga från en okunnig till dig: vad står RSV för?
Riktad sprängverkan.

Användarvisningsbild
Tacitus
Medlem

Inlägg av Tacitus » 20 februari 2005, 20:20

MD650 skrev:
Tacitus skrev:En fråga från en okunnig till dig: vad står RSV för?
Riktad sprängverkan.
Tack....inte Riksskatteverket alltså...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 20 februari 2005, 20:48

Tacitus skrev:Tack....inte Riksskatteverket alltså...
I andra sammanhang.. ja.

strv
Medlem

Inlägg av strv » 26 februari 2005, 20:05

Vid klenare kalibrar kan det nog räcka med dessa Schuerze för att skydda bakomvarande pansar. I början på 70-talet hade jag tillfälle att beskjuta pbv 301 som då utgått med pbv 302. Am var 20 mm pprj, härdat helstål. Anslagshastighet på ca 500 m avstånd kan beräknas till 5-600 m/sek. Vid träff i de stora bärhjulen på 301 krossades projektilen och det gick inte att komma genom huvudpansaret. Hjulsköldarna var ca 8 mm tjocka. Förloppet blev så att vid passagen komprimerades projen och när den kommit igenom ville den återta tidigare form och då splittrades den. Om riktning högre upp eller mellan hjulen skedde blev genomslag i det ca 20 mm pansaret och splittring skedde av projen inne i vagnen. Stor verkan inne av alla metallsplitter som for omkring. Av de 6 dockor som fanns inne var alla genomborrade av splitter på 20 träff.

Vid skjutning med RSV-laddning, pskott 68 Miniman blev endast skador i den figur som satt mitt för sprängstrålen. Inga skador kunde upptäckas på någon annan. Sprängstrålen var sammanhållen och gick ut på andra sidan, så ca 1,5 m höll strålen samman. VK II laddningar var inte så bra som denna utan på 50 cm var det bästa förbrukat.

Så definitivt var det ett skydd mot klena kalibrar av härdat stål. Var gränsen går har jag svårt att säga, men jag tvivlar på att 37-57 mm kommer att splittras. Huvudsyftet torde nog ha varit skydd mot RSV och ev mot magnetminor som modiga sovjetiska soldet sprang fram med. Zimmeriten var avsedd för samma sak men det påstås att ryssarna kom på att minorna inte fäste och försåg dem med dobbar som slog sönder Zimmeriten.

Man får inte heller glömma de RSV-handgranater som faktiskt fanns och användes i närstrid. Då blev utlösningsavståndet så stort att verkan uteblev eller blev kraftigt försvagad.

Motsvarande skärmar fanns ochså på Centurionstrv och de kallades alltid Bazookaplåtar, Bazooka är ett raketgevär för RSV-laddningar

Skriv svar