Rehnberg-Engeström svenska automatgevär

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28594
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 25 januari 2006, 10:08

Och så texten.

MVH

Hans
Bilagor
S&W1940Text.JPG
S&W1940Text.JPG (198.07 KiB) Visad 814 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 25 januari 2006, 10:48

Ah, Hans - tack för att du blåser i glöden och för bild och artikel om S & W Light Rifle
M.1940. Jag skrev i en tidigare post - att detta vapen förtjänar en egen tråd. Ehuru jag
egentligen vet för lite om turerna runt det - för att starta en. Den svenska kopplingen
är att under 'desperationsköpen' i USA 1939/40 beställdes av svenskarna ett stort antal
av dessa vapen som kulsprutepistoler och i 9 mm Parabellum kalibern. Det förefaller
som om Smith & Wesson vid den tiden sålde något de inte hade :roll: - inte ovanligt i
sådana sammanhang! Britterna - som också SKREK efter eldhandvapen - hade tydligen
betalat ett förskott till S&W - och stod därför på högtörn, även om de bara fick några få
som f.ö. befanns 'olämpliga'. Som bekant fick vi i Sverige inte en enda....vilket kanske
var tur. Vi hade redan två k-pistar med '39' i beteckningen - men det kunde lätt ha blivit
en tredje.....även tack för bilden ur Hogg/Weeks..hade aldrig sett DET utförandet tidigare!
Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Automatgevär fm/Rehnberg-Engeström

Inlägg av varjag » 22 oktober 2007, 04:09

Varjag, var hittar du alla obskyra svenska eldhandvapen?
Nu har jag i alla fall lyckats scanna en bild av vapnet så alla kan få se hur det ser ut..... :)
Ett par stycken skymtar (maskerade) i detta gevärsställ i Eskilstuna,
Varjag
Bilagor
enigmatique.jpg
enigmatique.jpg (28.73 KiB) Visad 637 gånger
Vapenmuséet, E-tuna.jpg
Vapenmuséet, E-tuna.jpg (25.94 KiB) Visad 637 gånger

Skriv svar