Kikarfråga

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Kikarfråga

Inlägg av Dalmas » 22 januari 2005, 23:11

Har kommit över en kikare - Zeiss Jena Deltrintem 8x30 från 1939 (av numret att döma). Nu är jag nyfiken på denna kikares historia. Den har också en krona och ett nummer som är ganska klunpigt graverade på framsidan av den. Är det någon som vet om det är en modell inköpt av det svenska försvaret från Tyskland.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Kikarfråga

Inlägg av MD650 » 22 januari 2005, 23:13

Dalmas skrev:Har kommit över en kikare - Zeiss Jena Deltrintem 8x30 från 1939 (av numret att döma). Nu är jag nyfiken på denna kikares historia. Den har också en krona och ett nummer som är ganska klunpigt graverade på framsidan av den. Är det någon som vet om det är en modell inköpt av det svenska försvaret från Tyskland.
Det torde vara det.
Har du nån bild på kronan?
:)

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Kikarfråga

Inlägg av Dalmas » 22 januari 2005, 23:20

MD650 skrev:
Dalmas skrev:Har kommit över en kikare - Zeiss Jena Deltrintem 8x30 från 1939 (av numret att döma). Nu är jag nyfiken på denna kikares historia. Den har också en krona och ett nummer som är ganska klunpigt graverade på framsidan av den. Är det någon som vet om det är en modell inköpt av det svenska försvaret från Tyskland.
Det torde vara det.
Har du nån bild på kronan?
:)
Det är en "svensk krona". Funderade ett tag på om det kunde vara en dansk. men jämförde med mynt. Och den är svensk.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 23 januari 2005, 14:46

Jag vet att flottan andvände sig av tysk optik bla sextanter, vilka fortfarande är i brukm dock med bordskrapade och översuddade tyska örnar.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 23 januari 2005, 17:07

I grunden var det väl Tyskarna, som var duktigast på optik av olika slag (kikare, kameror och olika instrument) ända fram till den Japanska industrin växte sig stor på 1960- och 70-talen.

arctos
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 januari 2005, 00:28
Ort: Dalarna

Inlägg av arctos » 23 januari 2005, 19:11

Nog skulle jag vilja påstå att den tyska optiken fortfarande vida övertäffar den japanska, iallafall mellan de märken jag testat (vilket är ganska många). Skulle även tro att din zeiss fortfarande står sig ganska bra mot de japanska förutsatt att den är i gott skick.

Vet tyvär inte så mycket om svenska försvarets optik men de har ju köpt tyskt i omgångar iallafall. Du kan ju kolla på den här sidan kanske du kan få nått svar http://www.technika.nu

vänliga hälsningar

Erik

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 23 januari 2005, 19:28

Swarovski 7x 42 kör FM med nu i huvudsak.
:)

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 23 januari 2005, 19:34

arctos skrev:Nog skulle jag vilja påstå att den tyska optiken fortfarande vida övertäffar den japanska, iallafall mellan de märken jag testat (vilket är ganska många). Skulle även tro att din zeiss fortfarande står sig ganska bra mot de japanska förutsatt att den är i gott skick.

Vet tyvär inte så mycket om svenska försvarets optik men de har ju köpt tyskt i omgångar iallafall. Du kan ju kolla på den här sidan kanske du kan få nått svar http://www.technika.nu

vänliga hälsningar

Erik
Jo jag har varit in där och kikat. Gjorde det en gång till och såg den svenska märkningen på en annan modell Zeiss-kikare. Så nu är jag helt säker på att den är svensk.

Det är en helt grym optik på kikaren, trots att jag prövat ganska dyra moderna kikare så är de inte i närheten av den här. Mycket bra skick. Dessutom komplett med fodral och linsskydd. Ibland är det bra att man ställer upp och hjälper ens föräldrar. Har hittat en hel del intressanta kartor, ska ta upp det i en annan tråd.

Användarvisningsbild
Thullan
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 10 juli 2003, 21:22
Ort: Storstan

Inlägg av Thullan » 24 januari 2005, 15:47

På vedettbåtsdivisionen i Öresund där jag låg så hade vi, utöver Zeiss 7x50B, även någon form av självbalanserande kikare. De var lite större än de vanliga kikarna och hade en knapp på ovansidan. När man "siktat in sig" på det man skulle spana på så tryckte man in knappen och bilden stabiliserades. På så sätt minskades problemet med att bilden i kikaren hoppar omkring när fartyget gungar.

Vi kallade dom "Hästen" men jag vet inte hur den officiella benämningen lyder, det kanske inte ens är något som är inköpt centralt? Enligt vad jag fick höra så kostade dom ca 100.000 och dom var ofta på lagning, men när dom fungerade så var dom rätt användbara när man skulle identifiera fartyg okulärt på väldigt långa avstånd. Någon som vet vad det är för kikare jag pratar om? Den finns inte med på technika.nu och jag tror den krävde batterier.

Skriv svar