Här illustrerat av Göran P
Uniformssystemet m/59
Uniformssystemet m/59
Vad tycker ni om uniformssystemet m/59? Vad var tankegångarna bakom det?
Senast redigerad av 1 Henrik, redigerad totalt 22 gånger.
De senare modellerna av fältbyxa m/59 med bälgficka och dragkedja i gylfen var bra.Dalmas skrev:Hade de sista årgångarna av m/59 och de var riktigt bra. Något slags impregnering som inte gjorde den så fuktkänslig. Tycker dock att kängorna faktiskt var bättre än de som kom senare. Åtminstone efter 12 månader i dem.
Dalmas
Själv fick jag 27 år gamla stenhårda kängor som gav mig skoskav fösrta dagen och som vägrade läka , fick mig iofs att bli vän med sjuksystern som till slut fixade mig frisedel så det var egentligen positivt.Hade de sista årgångarna av m/59 och de var riktigt bra. Något slags impregnering som inte gjorde den så fuktkänslig. Tycker dock att kängorna faktiskt var bättre än de som kom senare. Åtminstone efter 12 månader i dem.
Mina satt perfekt. De måste ha varit använda av GU året innan jag låg inne.Själv fick jag 27 år gamla stenhårda kängor som gav mig skoskav fösrta dagen och som vägrade läka , fick mig iofs att bli vän med sjuksystern som till slut fixade mig frisedel så det var egentligen positivt.
88-89 då jag gjorde lumpen och försvaret prövade olika modeller inför m/90. (Den kom till några utvalda officerare på regementet strax innan jag muckade). Var och varannan officerare tog chansen och köpte gröna gore-tex jackor i militärt stuk och påstod att det var experimentvarianter.
Jag måste säga att jag sakar m/59..
Men man kanske minns saker som bättre än de egentligen var.
Två olika ledare:
Men man kanske minns saker som bättre än de egentligen var.
Två olika ledare:
Senast redigerad av 5 Henrik, redigerad totalt 15 gång.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Jag hade ett par väl ingångna kängor som gav minimala besvär. Själva m/59-uniformen har jag inga direkta minnen av (gjorde lumpen 86-87), förutom att jackan var rätt OK (problemen med ärmarna fanns dock), och att byxorna visserligen var bekväma, men att knapparna i gylfen var jobbiga. Dessutom var remmarna vid fotlederna (med tillhörande känghakar) något man svor över ibland. Det var inte ovanligt att en del officerare sydde in benenpå uniformen för att få ett mer ridbyx-liknande utseende.
Mössan var det ingen vidare snits på; ville man ha stil på den, så satte man en säkerhetsnål mellan svettbandet och sömmen till kullen, så att man drog ned främre delen av mössan och därmed uppnådde ett mer militäriskt stuk. Detta kompletterades givetvis med att man vek in kullen så att mössans sidor blev rakare. Mössan var dessutom skön att ha under hjälmen. Hjälmen var ju ett kapitel för sig. Vi fick bära den ofta för att bygga upp nackmusklerna, så att man slapp huvudvärk efter en dag med den på. Hjälmdoket såg hopplöst ut om man bar det enligt reglementet; det var vanligt hos oss att vika/rulla själva doket rätt hårt, och stoppa in skärmen innanför dokrullen, alternativt vika in skärmen i själva hjälmen, innanför svettbandet.
Den bästa persedeln var nog ändå skjortan. Fick man en som tvättats 100 gånger, var den mjuk och skön. Ett annat bra plagg var vindrocken. Den var visserligen bylsig och tung, men ack så skön vintern 86-87, då kvicksilvret kröp ner mot -28' på småländska höglandet. Slutligen så var det det här med färgen. Man kunde se de flesta nyanser mellan mörkgrönt och mossgrönt, beroende på slitage och blekning. Knappast "uniformt"...
Slutligen så kan det konstateras att m/59 kunde se extremt sjavig ut, om soldaten (inte) ansträngde sig, men att den med lite jobb kunde se rätt hyfsad ut. Det var nästan så att man kände sig som en militär...
Mössan var det ingen vidare snits på; ville man ha stil på den, så satte man en säkerhetsnål mellan svettbandet och sömmen till kullen, så att man drog ned främre delen av mössan och därmed uppnådde ett mer militäriskt stuk. Detta kompletterades givetvis med att man vek in kullen så att mössans sidor blev rakare. Mössan var dessutom skön att ha under hjälmen. Hjälmen var ju ett kapitel för sig. Vi fick bära den ofta för att bygga upp nackmusklerna, så att man slapp huvudvärk efter en dag med den på. Hjälmdoket såg hopplöst ut om man bar det enligt reglementet; det var vanligt hos oss att vika/rulla själva doket rätt hårt, och stoppa in skärmen innanför dokrullen, alternativt vika in skärmen i själva hjälmen, innanför svettbandet.
Den bästa persedeln var nog ändå skjortan. Fick man en som tvättats 100 gånger, var den mjuk och skön. Ett annat bra plagg var vindrocken. Den var visserligen bylsig och tung, men ack så skön vintern 86-87, då kvicksilvret kröp ner mot -28' på småländska höglandet. Slutligen så var det det här med färgen. Man kunde se de flesta nyanser mellan mörkgrönt och mossgrönt, beroende på slitage och blekning. Knappast "uniformt"...
Slutligen så kan det konstateras att m/59 kunde se extremt sjavig ut, om soldaten (inte) ansträngde sig, men att den med lite jobb kunde se rätt hyfsad ut. Det var nästan så att man kände sig som en militär...
Hua, väcker en del minnen...M/59, den gamla stridsselen (den brittiskliknande) Kpist m/45 eller AK4 med hylsfångare dessutom hjälmen på trekvart...och sen att försöka kriga
Med risk att repetera vissa saker som redan har sagts.
M59 var nog hyfsad för sin tid, i alla fall ett trevande försök att vara fältmässig men definitivt passe när M/90 kom. Personligen tyckte jag att byxorna var helt ok, inklusive remmarna - på många andra unformer stoppar man bara ner byxorna i kängskaftet och det är inte funktionellt. Vapenrocken var inte gjord för fältbruk, felaktigt skuren, korkad krage och för få fickor. Matrialet utvecklades under 59'ans livstid - mot slutet var det något konstfiber och bomull blandat - i början bara bomull - tror jag. Hur många gånger den hade gått genom tvätten styrde om den var vattenavisande eller inte.
Under mitten/slutet av 80 talet prövades nya uniformer av InfSS (Infanteriets Krigskola för Riktiga Män). Man prövade olika modeller och olika matrial för hela system 90. En försöksmodell var ungefär skuren som M/90 men i samma matrial som m/59. De tidiga (nya) vidrockarna hade en fifinurlig sak, en dragkedja under armarna som man kunde öppna om det blev för varmt.
Att få sin M/90 var i alla fall för mig ett riktigt lyft!
Mina 2 cent (€)
MVH
Hans
edit - bilder

Med risk att repetera vissa saker som redan har sagts.
M59 var nog hyfsad för sin tid, i alla fall ett trevande försök att vara fältmässig men definitivt passe när M/90 kom. Personligen tyckte jag att byxorna var helt ok, inklusive remmarna - på många andra unformer stoppar man bara ner byxorna i kängskaftet och det är inte funktionellt. Vapenrocken var inte gjord för fältbruk, felaktigt skuren, korkad krage och för få fickor. Matrialet utvecklades under 59'ans livstid - mot slutet var det något konstfiber och bomull blandat - i början bara bomull - tror jag. Hur många gånger den hade gått genom tvätten styrde om den var vattenavisande eller inte.
Under mitten/slutet av 80 talet prövades nya uniformer av InfSS (Infanteriets Krigskola för Riktiga Män). Man prövade olika modeller och olika matrial för hela system 90. En försöksmodell var ungefär skuren som M/90 men i samma matrial som m/59. De tidiga (nya) vidrockarna hade en fifinurlig sak, en dragkedja under armarna som man kunde öppna om det blev för varmt.
Att få sin M/90 var i alla fall för mig ett riktigt lyft!
Mina 2 cent (€)
MVH
Hans
edit - bilder

Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 26 gånger.
Hmmm...joo InfSS har man upplevt ett antal gånger.Hans skrev:
MVH
Hans
Dragkedjan på försöksvärmejackan var både bra och dålig. Avsikten med värmejackan är ju att behålla värmen, inte släppa ut den. Bl.a. därför togs den dragkedjan bort.
Dock har jag kvar en sådan som jag använder i fält för att inte slita på den "riktiga" värmejackan.