Svenska försvaret.

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Svenska försvaret.

Inlägg av hoffe_salem » 12 maj 2004, 21:20

Tjenare jag skulle vilja veta vad ni tycker allmänt om det Svenska försvaret dvs utrustningen..

:)
/Hoffe

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Inlägg av Hans Engström » 12 maj 2004, 23:19

En snabb koll i vissa kataloger och dylikt ger att det finns över 37 000 olika saker med M-nummer i det svenska försvaret, plus anläggningar, byggnader och sådant.

Sedan finns det taktik/doktrin, operativ konst/doktrin, traditioner och lite sånt också.

Även om jag inte tror att du vill ha en jämförelse bälten inom FM och utomlands tror jag at du inte kan få ett vettigt svar utan att precisera dig lite grann.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 13 maj 2004, 01:09

Jag tycker att Fältmössa m/59 är en utmärkt grej, liksom konservöppnaren och vikmuggen. Dessutom gillar jag Mammadräkt m/87, dock inte på mig själv.

Sådär, bara drygt 36 996 grejer kvar med M-nummer. :D Glöm inte att blanketter och sånt också har M-nummer, ska vi recensera dem också? :lol:

Mvh Petter

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 13 maj 2004, 15:54

nej det behöver ni inte men om vi bara tar vapnen och inte alla vikmuggar och sånt :D

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 13 maj 2004, 15:59

Nuförtiden så tycker jag att vi har ganska bra modern mtl men vi fick det försent efter kalla kriget.
Ta bara leoparden vi kan inte haft en bättre sen centurion.

Användarvisningsbild
Kahalani
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 april 2004, 22:56
Ort: Väst

Inlägg av Kahalani » 13 maj 2004, 16:31

Svenska försvarsmakten har överlag väldigt bra och modernt mtrl. Vi har troligtvis världens modernaste Mek.bataljon i 122/90 bataljonen, ett av världens modernaste flygplan och några världens modernaste korvetter. Vårt uniformssystem med kringutrustning är också det ett av världens bästa.

De brister vi har är att vi saknar splitterskydd på våra underhållsdelar.

Detta gäller det mtrl vi har sedan är det ju vissa mtrl system som vi saknar helt och hållet t ex attackhelikoptersystem.

Med vänlig hälsning

K

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 13 maj 2004, 17:14

Kahalani skrev:Svenska försvarsmakten har överlag väldigt bra och modernt mtrl. Vi har troligtvis världens modernaste Mek.bataljon i 122/90 bataljonen, ett av världens modernaste flygplan och några världens modernaste korvetter. Vårt uniformssystem med kringutrustning är också det ett av världens bästa.
Å andra sidan har vi inget modernt artilleri att understödja våra 122/90-bataljoner med,
luftvärnet är ett skämt, vi har bara några fåtaliga moderna vapen till våra Gripen
och våra korvetter har inga luftvärnsrobotar och som bäst (Visby)
begränsad förmåga att använda helikoptrar.

Jag skulle vilja påstå att våran utrustning bitvis är förstklassig,
bitvis adekvat, bitvis undermålig och bitvis ickeexisterande.

Användarvisningsbild
Kahalani
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 april 2004, 22:56
Ort: Väst

Inlägg av Kahalani » 13 maj 2004, 17:33

Larsson skrev:
Kahalani skrev:Svenska försvarsmakten har överlag väldigt bra och modernt mtrl. Vi har troligtvis världens modernaste Mek.bataljon i 122/90 bataljonen, ett av världens modernaste flygplan och några världens modernaste korvetter. Vårt uniformssystem med kringutrustning är också det ett av världens bästa.
Å andra sidan har vi inget modernt artilleri att understödja våra 122/90-bataljoner med,
luftvärnet är ett skämt, vi har bara några fåtaliga moderna vapen till våra Gripen
och våra korvetter har inga luftvärnsrobotar och som bäst (Visby)
begränsad förmåga att använda helikoptrar.

Jag skulle vilja påstå att våran utrustning bitvis är förstklassig,
bitvis adekvat, bitvis undermålig och bitvis ickeexisterande.
På vilket sätt menar du att luftvärnet är ett skämt?

Rbs 70 är ett av världens för tillfället mest säljande vapen och anses som mycket bra, bör dock kompletteras med mörkersikte.
Rbs 90 tror jag inte att det finns så mycket att klaga på. (utom bristen på splitterskydd)
Rbs 23 är i sin klass oöverträffat (är under införsel i FM)
Rbs 97 är inte heller det dåligt.

Samtliga dessa systems Und enheter håller hög klass.

Det vi saknar är ett riktigt höghöjdsverkande luftvärn t ex sa 20 eller patriot men ingenting av det vi har kan nog kalla för ett skämt.

Vilket land anser du inte har ett luftvärn som är ett skämt om det svenska är det? (kom inte med USA för det är knappast en relevant jämförelse)

Sveriges Artilleri är under utveckling, men idag är det inte till fylles. Det finns inte så mycket moderna vapen att hänga på JAS men det finns har moderna vapen och rätt metodik tränas in. Korvetterna har jag inte så mycket att säga om men du har säkert rätt.

Däremot är frågan om utrustningen är adekvat både till kvantitet, kvallitet och modernitet.

Med vänlig hälsning

K

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 13 maj 2004, 17:44

Den svenska stoltheten, Visby klassen, är enligt mig ett fiasko. OK att den har världens modernaste stealth förmåga och moderna RBS15. Men saken är den att man bekämpar inte terrorister med stealth och sjömålsrobotar. Vad vi behöver är stora oceangående fartyg med hyfsad eldkraft, som kan leda och understöda markoperationer ute i världen.

Nu blir jag väl lynchad här på skalman ;)

Användarvisningsbild
Kahalani
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 april 2004, 22:56
Ort: Väst

Inlägg av Kahalani » 13 maj 2004, 17:50

Jag håller med dig till del i det du säger. Vi kanske inte behöver så många korvetter. Men anser du att vi skulle ha stora osceangående fartyg i Sverige? Kanske är det så att Sverige skulle ha en annan roll än stå för fartygen i en sådan insats.

Dessutom är Sveriges krigsmakt inte till för att bekämpa terrorister. Det är faktiskt så att Sveriges försvarsmakt inte får bekämpa terrorister. Enligt svensk lag är terrorister en polisiär angelägenhet och efter 1931 är militären bannlyst från sådana.

Med vänlig hälsning

K

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 13 maj 2004, 18:15

Terrorister i sverige är en polisiär angelägenhet, men inte utomlands. Svensk militär får sättas in mot civilia demonstranter i Kosovo men inte i t.ex. Göteborg.
Kanske är det så att Sverige skulle ha en annan roll än stå för fartygen i en sådan insats.
Vad ska vi ha dom till då? Stoppa Ryssen från att landstiga på möja?

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 13 maj 2004, 19:06

Sverige skulle behöva lite nya bandkanoner (dom 5 st 15.5 cm som FM har har just skrotats),,,håller inte Försvarsmakten på att testa panzerhaubitz 2000 och braveheart från Tyskland och England ???????



/Hoffe :|

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 13 maj 2004, 19:17

Tror inte försvaret får pengar att köpa något sådant offensivt som en ny haubits, de får nog nöja sig med granat kastar variant av sf 90.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 13 maj 2004, 19:19

Tror inte försvaret får pengar att köpa något sådant offensivt som en ny haubits, de får nog nöja sig med granat kastar variant av sf 90 och på vilket sätt skulle tunga kanoner passa in i det nya intionationela försvaret. Upretad folkmassa gör klart de tunga arteleriet.......

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 13 maj 2004, 20:09

Försvaret är som Larsson säger bitvis väldigt effektivt .
Men vissa saker är under all kritik som att hemvärnet fortfarande knappas har några egna fordon utan allt måste lånas eller hyras av civila företag .

Skriv svar