Bradley VS T-55
Bradley VS T-55
Jag fick höra av en kamrat ett under Irak kriget slog en Bradley ut tre stycken T-55 med hjälp av sin 25mm Akan.
En ska ha blivit utslagen genom träff i fronten.
Så min fråga kan det va möjligt att en 25mm kan slå igenom fronten på en T-55?
en T-55 har väll ändå nästan 100mm pansar?
En ska ha blivit utslagen genom träff i fronten.
Så min fråga kan det va möjligt att en 25mm kan slå igenom fronten på en T-55?
en T-55 har väll ändå nästan 100mm pansar?
- Kapten_Gars
- Medlem
Ja det ska va i fronten, Det ska va minst tre genom slag i fronten från Bradleyns 25mm Akan från sidan borde det inte va några problem men i fronten jag är lite misstänksam mott att det är möjligt .
Dom tre vagnarna som blev utslagna ska två ha varit vanliga T-55 men en ska va en uppgraderad T-55 en s.k. enigma .
men det kan inte ha varit enigman som fick genomslag i fronten
För er som inte vet hur en Enigma ser ut
länk
http://tanxheaven.com/t55enigma/t55enigmapic.htm
Dom tre vagnarna som blev utslagna ska två ha varit vanliga T-55 men en ska va en uppgraderad T-55 en s.k. enigma .
men det kan inte ha varit enigman som fick genomslag i fronten
För er som inte vet hur en Enigma ser ut
länk
http://tanxheaven.com/t55enigma/t55enigmapic.htm
Jag skulle nog säga NEJ, M919 APDS-T som är primär ammunition den penetrerar 75mm vid 0 grader på 1km. (Enl Janes Ammunition Handbook 2002-2003).
Sen kan man ju alltid fråga sig vad "slå ut" är det bränna ut totalt eller bara försätta vagnen i sådant skick att den inte är stridsduglig.
Satsar 100 spänn på att om vahnen slagit ut dom 3 t-55 ink enigma vagnarna var det med sina TOW robotar. TOW är ett mer en dugligt vapen mot dessa vagnar.
Sen kan man ju alltid fråga sig vad "slå ut" är det bränna ut totalt eller bara försätta vagnen i sådant skick att den inte är stridsduglig.
Satsar 100 spänn på att om vahnen slagit ut dom 3 t-55 ink enigma vagnarna var det med sina TOW robotar. TOW är ett mer en dugligt vapen mot dessa vagnar.
Det roliga är att det är inte med Tow som Bradley slog ut dom .Ddriod skrev:Jag skulle nog säga NEJ, M919 APDS-T som är primär ammunition den penetrerar 75mm vid 0 grader på 1km. (Enl Janes Ammunition Handbook 2002-2003).
utan med sin M242 Bushmaster 25mm Akan men jag tror det är genom träff i sidan eller bak på vagnarna .
I boken Tank various Tanks står det att Bradley inte ska ha några problem att slå ut en T-54/55 från sidan på kort avstånd
Utan att veta kan vi endast spekulera, men som någon sade det beror på hur man menar "slog ut". Brann vagnen eller var det besättningen som fick kalla fötter och sprang iväg när de träffades av eld? Kan torner varit svängt, ex riktat bakåt, så att ev träffar från "fronten" gick igenom tornets bakpansar? Kan några skott ha träffat ett av drivbanden så att besättningen hoppade ur för att fordonet inte längre gick att styra rätt? Kan en annan Bradley ha sett situationen och skjutit på T55an från sidan men "alla" "tror" att det var Bradleyn som sköt framifrån som slog ut den?
Som sagt så gott som omöjligt att veta. Min GISSNING är dock att deras akan är lite för klen för att få genomslag i en T55 frontpansar, men jag var inte där så det är bara en gissning
Som sagt så gott som omöjligt att veta. Min GISSNING är dock att deras akan är lite för klen för att få genomslag i en T55 frontpansar, men jag var inte där så det är bara en gissning
- hoffe_salem
- Medlem
- hoffe_salem
- Medlem
Hmmm...lite missförstånd där uppe med TOW:en men iaf
Enl samma källa som förut kan en 40mm Bofors APFSDS 135mm penetrera 135 mm på 1km om pansaret lutar 0 grader.
En warrior har en 30 mm Rarden kanon och den påstår att den endast penetrerar 50mm på 1 km om pansaret lutar 0 grader. Dock är det en APHE - projektil.....
Enl http://www.FAS.org är standard tjockleken på en T55:as tornpansar 200mm, dock har jag även sett 170 mm från andra källor så det ser lite klent ut.
Sen vill jag även lägga till att ovanstående penetreringssiffror är vid en anslagsvinkel på 0 grader, så effekten är mycket mindre med ett sluttande pansar.
Men att "slå ut" dom i sidan är nog inget problem.
Enl samma källa som förut kan en 40mm Bofors APFSDS 135mm penetrera 135 mm på 1km om pansaret lutar 0 grader.
En warrior har en 30 mm Rarden kanon och den påstår att den endast penetrerar 50mm på 1 km om pansaret lutar 0 grader. Dock är det en APHE - projektil.....
Enl http://www.FAS.org är standard tjockleken på en T55:as tornpansar 200mm, dock har jag även sett 170 mm från andra källor så det ser lite klent ut.
Sen vill jag även lägga till att ovanstående penetreringssiffror är vid en anslagsvinkel på 0 grader, så effekten är mycket mindre med ett sluttande pansar.
Men att "slå ut" dom i sidan är nog inget problem.