RPG ??
RPG ??
När man ser TV bilder från Irak så viftas det inte bara med AK-47:or utan också med nån form av RPG.
Vilka är dom vanligaste modellerna och är det ett engångsvapen typ pansarskott eller går de att ladda om??
Vilka är dom vanligaste modellerna och är det ett engångsvapen typ pansarskott eller går de att ladda om??
Re: RPG ??
Det vanligaste är raketgeväret RPG-7 som laddas med en överkalibrig raket.......maal skrev:När man ser TV bilder från Irak så viftas det inte bara med AK-47:or utan också med nån form av RPG.
1) RPG 7 går att ladda om. Mer läsning http://www.g2mil.com/RPG.htm

2) Det finns en drös av olika RPG, några redan nämda - 7'an (och kopior) är den mest spridda.
RPG 1
RPG 2
RPG 7
RPG 16
RPG 18
RPG 22
RPG 26
RPG 27
RPG 29
Jag har säkert bommat någon. Och en uppsjö av varianter och kopior.
http://fmso.leavenworth.army.mil/RED-ST ... APR97.HTML
http://www.jerrypournelle.com/alt.mail/ ... l#launcher
MVH
Hans

2) Det finns en drös av olika RPG, några redan nämda - 7'an (och kopior) är den mest spridda.
RPG 1
RPG 2
RPG 7
RPG 16
RPG 18
RPG 22
RPG 26
RPG 27
RPG 29
Jag har säkert bommat någon. Och en uppsjö av varianter och kopior.
http://fmso.leavenworth.army.mil/RED-ST ... APR97.HTML
http://www.jerrypournelle.com/alt.mail/ ... l#launcher
MVH
Hans
Tack återigen för bra info Hans....
Måste ju vara ett drömvapen för strid i bebyggelse, särskilt som de verkar finnas i så stora antal. Verkar relativt liten och smidig, det är ju ett elände att släpa runt på stora granatgevär och pansarskott.
Var det en RPG-7 som träffade den där stridsvagnen igår, såg ut som den träffat tornet? Satt amerikanerna i tornet, verkar klantigt att exponera sig så??
Måste ju vara ett drömvapen för strid i bebyggelse, särskilt som de verkar finnas i så stora antal. Verkar relativt liten och smidig, det är ju ett elände att släpa runt på stora granatgevär och pansarskott.
Var det en RPG-7 som träffade den där stridsvagnen igår, såg ut som den träffat tornet? Satt amerikanerna i tornet, verkar klantigt att exponera sig så??
1) Väl bekomme.maal skrev:Tack återigen för bra info Hans....
2) Drömvapen och drömvapen - den är inte jättesmidig med 7kg plus granaten på 1-2kg och dessutom ganska otymplig. För strid i ort skulle jag hellre välja en AT4CS (Pansarkott 86 som kan skjutas från slutna utrymmen (tyskarna har sin Armburst också)). Förutom att kunna skjutas från slutna utrymmen så är AT4 som andra västliga rsv vapen mer verkansoptimerade - m.a.o en vanlig RPG granat gör ett hål i vagnen men inte mycket mer, en träff i samma vagn med en AT4 leder till att besättningen blir utslagen. Men turligt nog för amerikanarna är det RPG som finns on masse och inte AT4CS.
3) Stridsfordonsbesättningar vill gärna sticka upp för att se vad som händer - hur bra sensorer man än har så slår de inte ett uppstickande huvud i vissa situationer. Så det har nog inte med klantighet utan med en vilja att se vad som händer - men jag har inte sett bilderna.
MVH
hans
- Kapten_Gars
- Medlem
Drömvapen och drömvapen, den gör jobbet men har för och nackdelar precis som andra vapen. Precisionen är inte särskilt bra och siktet är dåligt på många modeller. Sydafrikanska armen erövrade så många RPG-7 att man hade den i egen tjänst fast med ett förbättrat sikte.maal skrev:Tack återigen för bra info Hans....
Vapenverkan verkar variera väldigt mycket beroende på varifrån projektilerna kommer beroeodne på bristande kvalite mm.
Men RPG-7 är ett stryktåligt, soldatsäker och mångsidigt vapen i äkta sovjetstil.
Du har inte tjänst gjort i pansarfordon va?
Det är en svår avvägning om man skall sitt uppluckad eller inte, särskilt under strid i bebyggelse. Grundregeln är att det alltid är bättre att vagnschefen sitter uppluckad eftersom han då får mycket bättre sikt och kontroll på terrängen och striden. Sitter du nedluckad i en stad så kan du inte se vad som händer ovanför dig och blir ett lätt byte för fiender på taken, se hur det gick för sovjetförbanden i Budapest 1956 och för ryssarna i Grozny. Här verkar det som om både vagnschefen och laddaren suttit uppluckade och bemannat M2 och M60 kulsprutorna på tornet antagligen för att kunan beskjuta fiende rpå taken och kunna ge understödseld utan att automatiskt behöva använda 120mm granter mot mål bland civilbefolkningen.
Nope, var vanlig infanterisluskKapten_Gars skrev:Drömvapen och drömvapen, den gör jobbet men har för och nackdelar precis som andra vapen. Precisionen är inte särskilt bra och siktet är dåligt på många modeller. Sydafrikanska armen erövrade så många RPG-7 att man hade den i egen tjänst fast med ett förbättrat sikte.maal skrev:Tack återigen för bra info Hans....
Vapenverkan verkar variera väldigt mycket beroende på varifrån projektilerna kommer beroeodne på bristande kvalite mm.
Men RPG-7 är ett stryktåligt, soldatsäker och mångsidigt vapen i äkta sovjetstil.
Du har inte tjänst gjort i pansarfordon va?
Det är en svår avvägning om man skall sitt uppluckad eller inte, särskilt under strid i bebyggelse. Grundregeln är att det alltid är bättre att vagnschefen sitter uppluckad eftersom han då får mycket bättre sikt och kontroll på terrängen och striden. Sitter du nedluckad i en stad så kan du inte se vad som händer ovanför dig och blir ett lätt byte för fiender på taken, se hur det gick för sovjetförbanden i Budapest 1956 och för ryssarna i Grozny. Här verkar det som om både vagnschefen och laddaren suttit uppluckade och bemannat M2 och M60 kulsprutorna på tornet antagligen för att kunan beskjuta fiende rpå taken och kunna ge understödseld utan att automatiskt behöva använda 120mm granter mot mål bland civilbefolkningen.
Men kan tänka mig att det är lite svårt att se ordentligt från en stridsvagn.
Kapten_Gars skrev:
Drömvapen och drömvapen, den gör jobbet men har för och nackdelar precis som andra vapen. Precisionen är inte särskilt bra och siktet är dåligt på många modeller. Sydafrikanska armen erövrade så många RPG-7 att man hade den i egen tjänst fast med ett förbättrat sikte.
Liten bild.

Det finns riktigt bra granater till RPG-7 (och Kinesernas kopia, Type-69 RL) idag, bl a dubbelladdningar som motstår reaktivt pansar och FAE.
De senaste granaterna penetrerar upp till 420mm RHA, medan dom gamla PG-7 ligger omkring 300mm (båda fortfarande ett hot mot topp, flank och arsle på det mesta om inte allt).
Jag måste nog med mina blå-gula ögon säga att jag föredrar grg dock.
Hoppas vi skaffar in lite mer nya ammunitionsorter (beehive m m).

Det här ser ut som en splitterspränggranat, inte pansarspräng förresten.
Några artiklar om RPG-7;
http://www.freerepublic.com/forum/a374316d54c19.htm
http://www.d-n-i.net/fcs/iraq_and_the_RPG-7.htm
http://www.defense-update.com/products/r/rpg.htm
http://www.teamhouse.tni.net/Info/RPG/rpg_tactics.htm
Det finns flera moderna granater till GRG:t men inte i Sverige.....relativt små summor påverkar därmed hela grundtaktiken....FFV tillverkar bla granater med raketassistans, Tandemladdning, Dualladdningar mm det är bara pengar som sätter gränserna....
När jag gjorde GU 1991-92 så var GRG-gruppen tvugna att "förblinda" pansarfordon med rök om de befann sig på för stort avstånd.....Samtidigt fanns det Granater med raketassistans från FFV som istället skulle slå ut målet.
Hade vi istället "endast" beställt 202 Gripen istället för 204 skulle det finnas pengar till många nya moderna granater.....Nu behöver vi bara drygt 100 stridsflygplan
.
När jag gjorde GU 1991-92 så var GRG-gruppen tvugna att "förblinda" pansarfordon med rök om de befann sig på för stort avstånd.....Samtidigt fanns det Granater med raketassistans från FFV som istället skulle slå ut målet.
Hade vi istället "endast" beställt 202 Gripen istället för 204 skulle det finnas pengar till många nya moderna granater.....Nu behöver vi bara drygt 100 stridsflygplan
Jag kommenterade om nya granater till RPG-7, inte om grg. Jag avsåg bara att säga att jag föredrar grg som system, mestadels pga sin betydligt bättre precision.KA skrev:Det finns flera moderna granater till GRG:t men inte i Sverige.....relativt små summor påverkar därmed hela grundtaktiken....FFV tillverkar bla granater med raketassistans, Tandemladdning, Dualladdningar mm det är bara pengar som sätter gränserna....
Hade vi istället "endast" beställt 202 Gripen istället för 204 skulle det finnas pengar till många nya moderna granater.....Nu behöver vi bara drygt 100 stridsflygplan.
751 är väl inte så tokig? Själv anser jag att grg ska idag mer ses som ett mångsidigt infanteriunderstödsvapen än pv (kalibern på 84mm är begränsande för rsv-effekt)... pv kort om pvrb i framtiden får vi nog räkna/hoppas på MBT-LAW/NLAW på för.
Sen, får MP som dom vill får vi väl snart vara glada om vi får möta lede fi med kastträskor i nävarna...
Gripenprojektet behöver/behövde 300 enheter för att vara ekonomiskt gångbart, och siffran verkade logisk ~1980 när beslutet fattades...
Synd att vi inte "direktutvecklade" C-varianten... A är i stort sett oanvändbar i vårt framtida försvar utan (relevant) NATO-kompatibilitet för utlandstjänstgöring.
fy fan vad förbannad jag är över allt Svarte Petter som spelats med försvarsbudgetarna de senaste 10-15 åren... osthyvel-regionspolitik-planlöshetseran fortgår tydligen...
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
RPG7 är kanske inte världens bästa vapen men den är ack så ball att skjuta. 
Läs mer här: http://www.shellkonto.nu/bluenine/soldf ... 85&hl=rpg7
/Thord
Läs mer här: http://www.shellkonto.nu/bluenine/soldf ... 85&hl=rpg7
/Thord
- Bilagor
-
- Rpg7_001a.jpg (16.35 KiB) Visad 3811 gånger