Svensk beväpning i Kongo
Svensk beväpning i Kongo
Vad hadesvenskarna för beväpning i Kongo? Jag tänker främst på infanterivapnen, de flesta bilder och berättelser jag sett och läst pratar mest om att de hade kpist m45, borde de inte ha haft AG42?
- Kapten_Gars
- Medlem
Som jag har förstått det så beväpandes åtminstonne de tidiga bataljonerna helt och hållet med kpist m/45 som handeldvapen, dessutom så hade man ksp m/42 och grg som förstärkningsvapen samt fordonsmonderade dubbla ksp m/36.
Kpistens brist på räckvid gjorde att man använde erövrade FN Fal för att kompensera den svagheten.
Kpistens brist på räckvid gjorde att man använde erövrade FN Fal för att kompensera den svagheten.
- Kapten_Gars
- Medlem
FN Fal
http://www.falfiles.com/
http://www.falfiles.com/
jofredes skrev:Det verkar ju vansinigt idiotiskt att de bara hadeK-pistar till en början. Var det av logististiska skäl eller att ville vara politiskt korrekta genom att inte ha allt för välbeväpnade soldater, för hemma i sverige skulle ju hälften av soldaterna ha haft AG42.
Fanns gott om mauser gevär med i tjänst i sluter av 50 talet
FAL'en användes av Kustjägarna som alternativt till G3 (AK4) ochmaal skrev:En arbetskamrat till mig var i Kongo och han sa att de hade automatkarbiner som de lånat eller köpt av belgiska armén. Vad kan det ha varit för nån modell??
fick ett ett officielt AK- "nummer". Jag tror att det var AK3.
(det står i kustjägarnas minnesbok, vilken jag inte minns vad den heter)
Så möjligtvis var det "Svenska" vapen.
Mer vet jag inte
/John T.
Betänk att FN,s uppgift var till att övervaka å endast försvara sig om dom blev anfallna. Det var tanken i början men det gick lite snett i Kongo.jofredes skrev:Det verkar ju vansinigt idiotiskt att de bara hadeK-pistar till en början. Var det av logististiska skäl eller att ville vara politiskt korrekta genom att inte ha allt för välbeväpnade soldater, för hemma i sverige skulle ju hälften av soldaterna ha haft AG42.
Då man inte var riktigt säkra hur dom skulle slutföra sin uppgift.