Fem stridsflygplanstillverkarländer
- Johan Elisson
- Medlem
Fem stridsflygplanstillverkarländer
I samband med filmen Hotet som ju är aktuell, läste jag att Sverige var ett av enbart fem länder i världen som tillverkar stridsflygplan. Stämmer detta, i så fall, vilka är de övriga fyra? USA är ju ganska enkelt, och Ryssland, men även några av Frankrike, Tyskland, Storbritannien och Italien borde det vara?
/Johan
/Johan
Re: Fem stridsflygplanstillverkarländer
Handlar filmen om idag?Johan Elisson skrev:I samband med filmen Hotet som ju är aktuell, läste jag att Sverige var ett av enbart fem länder i världen som tillverkar stridsflygplan. Stämmer detta, i så fall, vilka är de övriga fyra? USA är ju ganska enkelt, och Ryssland, men även några av Frankrike, Tyskland, Storbritannien och Italien borde det vara?
/Johan
Eurofighter är ju gemensamt för Tyskland, UK, Italien och Spanien men om det tillverkas i alla länder vet jag inte. USA, Sverige, Ryssland, Frankrike, Kina och Indien är de jag på rak arm kommer att tänka på - fast Indien kanske bara gör prototyper?
MVH
Hans
Kina (mycket Ryska kopior, men även inhemska fåglar som J-7 och J-10 nuförtiden)Johan Elisson skrev:I samband med filmen Hotet som ju är aktuell, läste jag att Sverige var ett av enbart fem länder i världen som tillverkar stridsflygplan. Stämmer detta, i så fall, vilka är de övriga fyra? USA är ju ganska enkelt, och Ryssland, men även några av Frankrike, Tyskland, Storbritannien och Italien borde det vara?
/Johan
Taiwan (Ching-Kuo, projektet kanske blir nerlagt om USA bestämmer sig för att sälja F16? Man kanske också köper fler Mirage 2000 istället)
Frankrike (Mirage/Rafale)
Sydafrika producerade länge egna varianter av Mirage III (Cheetah), men det har förmodligen slutat med nu.
Indien (håller på och utvecklar sin LCA)
England/Tyskland/Italien samarbetar ju om Eurofighter (Italien kanske lämnar samarbetet till förmån för F35 då England och Tyskland har problem att samsas om specifikationer), men producerar inget "eget".
Senast redigerad av 1 Backis, redigerad totalt 3 gånger.
- Johan Elisson
- Medlem
Israels sista projekt, Lavi, lades ner, och det startades Senatsförhör (som snabbt tystades ner) i USA då man ansåg att de pengar man bidragit med försnillats...Hans skrev:Gör israelerna något idag? Och hur är det med Sydkorea, hade de inte något på gång också?
MVH
Hans
Innan dess var dom väl mest berömda för Kfir C7, som väl var en något uppgraderad markanfallsversion av äldre Mirage III/V? Sydafrikanerna var väl också inblandade på nåt hörn där, men om Israel eller Sydafrika var drivande vet jag inte.
- Johan Elisson
- Medlem
Det är väl "bara" ombyggda Mirage III, d v s de har byggt om och moderiserat dem, men inte byggt dem från "scratch".Backis skrev:Sydafrika producerade länge egna varianter av Mirage III (Cheetah), men det har förmodligen slutat med nu.