Draken, Viggen & Gripen
-
- Medlem
Re: Draken, Viggen & Gripen
Thunderbolt brukar väll vara den vanliga översättningen.
-
- Medlem
Kan det delvis vara en SAAB-grej? Alltså inte namn i sig, men det här med bestämd form. Svenska Aero (som via ASJA så småningom uppgick i SAAB) byggde t.ex. ”Piraten” och ”Jaktfalken”. De plan vi haft från andra tillverkare har väl i stort sett saknat den namnformen?
Just för Tunnan lades väl ofta ”Den flygande…” till framför, om jag minns rätt. Den första ”Flygande Tunnan” kan ha varit italiensk?https://nationalinterest.org/blog/buzz/ ... jet-149941
”Den flygande…” är väl naturligt att använda om planet ser lustigt ut, typ ”Fliegender Bleistift” eller ”Flying Wing”.
Just för Tunnan lades väl ofta ”Den flygande…” till framför, om jag minns rätt. Den första ”Flygande Tunnan” kan ha varit italiensk?https://nationalinterest.org/blog/buzz/ ... jet-149941
”Den flygande…” är väl naturligt att använda om planet ser lustigt ut, typ ”Fliegender Bleistift” eller ”Flying Wing”.
-
- Stödjande medlem 2023
Jag vet att jag läst i ett reportage att de som jobbade på SAAB läste i tidningen att deras flygetyg kallades Draken. Använde SAAB det först? Eller Corren? Får vi någonsin veta?Herman Hedning skrev: ↑05 jan 2024 21:40Godkväll gott folk, eftersom jag inte har något vettigare att göra en fredagkväll så tänkte jag sparka liv en tråd som är 20 år gammal! Frågan jag handlar om hur 35:an fick sitt namn, som jag har förstått det så har det med formen att göra, alltså en flygande drake och inte ett eldsprutande sagodjur, men finns det någon källa till var namnet kommer ifrån?
Hursomhelst har det inget med eldsprutande sagodjur att göra i den variant jag hört heller.
-
- Medlem
Fpl 39 Gripen är väl genomtänkt. Namnet kommer av SAAB Scanias logga föreställande en Grip som även återkommer i Skånes landskapsvapen.
Grip är ett bevingat sagodjur en korsning av örn och lejon. Heter Griffin på engelska.
Grip är ett bevingat sagodjur en korsning av örn och lejon. Heter Griffin på engelska.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Nu råkar SAABs flygplansbygge ske i Östergötland så att det finns en skånsk grip är i sammanhanget ointressant (du är inte skåning, hoppas jag).
Hur ser SAAB ut idag, flygplansavdelning helt skiljd från bilar sedan 80-talet men hur är det med Scania idag?
MVH
Hans
Hur ser SAAB ut idag, flygplansavdelning helt skiljd från bilar sedan 80-talet men hur är det med Scania idag?
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2023
SAAB-Scanias grip är från Skånes vapen. Scania=Skåne...men fabriken och allt ligger i Södertäljde! Det var viss det som ursprungligen var Skånska Cykelfabriken som slogs ihop med VABIS (Vagnsaktiebolaget i Södertälje).
På SAAB-bilarna stod det på nittitalet "SAAB-Scania" men redan då hade de inget att göra med varken SAAB AB eller Scania och de ägdes av GM.
Scania ägs numer av Volkswagen och bilarna finns inte längre.
Jag tror att man kan stava Griffon också, som Spitfire-motorn.
På SAAB-bilarna stod det på nittitalet "SAAB-Scania" men redan då hade de inget att göra med varken SAAB AB eller Scania och de ägdes av GM.
Scania ägs numer av Volkswagen och bilarna finns inte längre.
Sagodjuret heter så på engelska ja, flygplanet heter Gripen på alla språk
Jag tror att man kan stava Griffon också, som Spitfire-motorn.