Draken, Viggen & Gripen
-
- Medlem
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 28 mar 2002 15:09
- Ort: Stockholm
Draken, Viggen & Gripen
Vad låg bakom namngivningen av de nya svenska stridsflygplanen?
/Forsberg
/Forsberg
-
- Medlem
- Inlägg: 1064
- Blev medlem: 23 mar 2002 22:53
- Ort: Hbg/Maria Park
Glöm inte Lansen !
Jag skulle vilja komplettera frågan med det ofta bortglömda flygplan 32: Lansen !
Jag har hittat en uppgift om att Gripen fick sitt namn genom en tävling som avgjordes i september 1982, källa: "Första boken om Gripen" av Sven-Olof Carlsson.
/Jörgen
Jag har hittat en uppgift om att Gripen fick sitt namn genom en tävling som avgjordes i september 1982, källa: "Första boken om Gripen" av Sven-Olof Carlsson.
/Jörgen
-
- Medlem
- Inlägg: 487
- Blev medlem: 18 sep 2003 22:12
- Ort: Kopparbergs län
-
- Medlem
- Inlägg: 452
- Blev medlem: 28 mar 2003 09:03
- Ort: Göteborg (MHS)
-
- Medlem
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: 18 aug 2003 13:52
- Ort: Stockholm
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
- Ort: Rom
-
- Medlem
- Inlägg: 663
- Blev medlem: 01 jan 2003 18:16
-
- Medlem
- Inlägg: 1201
- Blev medlem: 10 jul 2003 16:24
- Ort: Göteborg
-
- Medlem
- Inlägg: 663
- Blev medlem: 01 jan 2003 18:16
-
- Medlem
- Inlägg: 6498
- Blev medlem: 02 jul 2003 16:19
- Ort: Mölndal
-
- Medlem
- Inlägg: 5955
- Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
- Ort: Sverige
Den moderna traditionen att namnge svenska stridsflygplan kan sägas börja med J-29 "Tunnan". Tidigare plan under kriget hade inte sådana namn, utan endast numreringen användes. Ofta hade ju dock de utländska planen redan namn från sina hemländer, som då följde med eller förvanskades. Ex J-8 Gladiator, P-1 Sparmannjagaren och B-16 Caproni (Macaroni).
Tunnan var ju ett namn som så att säga gav sig självt. Från början var det heller aldrig officiellt, utan ett folkligt smeknamn som spred sig ordentligt. Kanske för att så många andra flygplan i flygvapnet var välkända genom sina utländska namn genom kriget, som Spitfire och Mustang.
Hursomhelst, till nästa flygplan; A-32 och J-35, tyckte man på SAAB och försvaret att "den flygande tunnan" klingade lite falskt. Kanske hade man även exportmarknaden i sikte... "the Flying Barrel" har måhända inte riktigt samma glöd som Vampire, Shooting Star och Mystery.
Attackflyget hade ett inofficiellt "smeknamn" eller kanske lätt propagandabetonad benämnning, nämligen "ÖB:s klubba". Det var ju de som skulle krossa de ryska, förlåt, fientliga transportfartygen och brohuvudena. Men "Club" låter inte heller så bra, inte ens "Hammer". SAABs ingenjörer och arbetare hade redan, okänt hur eller varför, börjat tala om Lansen, och så blev det till slut.
Drakens form gav antagligen uppslaget till namnet, och "Dragon" kan man ju säga utan att rodna.
Då Viggen planerades var namngivandet redan en fast tradition, och jag vet ingen särskild historia bakom det.
Ovanstuvade är ett hopkok ur minnet av artiklar som jag läst och samtal med guider på Flygvapenmuseum och andra gamla uvar på flygeriet. Felaktigheter kan därför förekomma, men jag tror jag har fått det hela i stort sett rätt.
Tunnan var ju ett namn som så att säga gav sig självt. Från början var det heller aldrig officiellt, utan ett folkligt smeknamn som spred sig ordentligt. Kanske för att så många andra flygplan i flygvapnet var välkända genom sina utländska namn genom kriget, som Spitfire och Mustang.
Hursomhelst, till nästa flygplan; A-32 och J-35, tyckte man på SAAB och försvaret att "den flygande tunnan" klingade lite falskt. Kanske hade man även exportmarknaden i sikte... "the Flying Barrel" har måhända inte riktigt samma glöd som Vampire, Shooting Star och Mystery.
Attackflyget hade ett inofficiellt "smeknamn" eller kanske lätt propagandabetonad benämnning, nämligen "ÖB:s klubba". Det var ju de som skulle krossa de ryska, förlåt, fientliga transportfartygen och brohuvudena. Men "Club" låter inte heller så bra, inte ens "Hammer". SAABs ingenjörer och arbetare hade redan, okänt hur eller varför, börjat tala om Lansen, och så blev det till slut.
Drakens form gav antagligen uppslaget till namnet, och "Dragon" kan man ju säga utan att rodna.
Då Viggen planerades var namngivandet redan en fast tradition, och jag vet ingen särskild historia bakom det.
Ovanstuvade är ett hopkok ur minnet av artiklar som jag läst och samtal med guider på Flygvapenmuseum och andra gamla uvar på flygeriet. Felaktigheter kan därför förekomma, men jag tror jag har fått det hela i stort sett rätt.
-
- Medlem
- Inlägg: 1971
- Blev medlem: 19 mar 2003 08:03
- Ort: Skåne
-
- Medlem
- Inlägg: 5955
- Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
- Ort: Sverige
-
- Medlem
- Inlägg: 1971
- Blev medlem: 19 mar 2003 08:03
- Ort: Skåne
-
- Medlem
- Inlägg: 1291
- Blev medlem: 02 sep 2003 19:48
- Ort: Sviþjoð
Sarvi skrev:Den moderna traditionen att namnge svenska stridsflygplan kan sägas börja med J-29 "Tunnan".
Hmm...
Ö-1 "Tummelisa"...
http://www.modellflygplan.nu/tummelisa.htm
och...
J5/J6 "Jaktfalken"
http://www.avrosys.nu/aircraft/Jakt/106J6.htm
http://www.sunnersberg.com/flygplan/j-5.htm
Och nu skjuter jag bara från höften...