uppgraderad Sherman

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 26 december 2003, 12:48

volgar skrev:lite offtopic där va?
det var inte meningen, men jag kan bara mm-systemet så när man börjar snacka pund börjar jag snacka euro, sorry

Användarvisningsbild
Korpen
Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 maj 2002, 21:59
Ort: Stockholm, Sverige

Inlägg av Korpen » 26 december 2003, 12:55

Hans Engström skrev:
QF står för Quick Firing (även 2 pundaren av 40mm kaliber och 6 pundaren, 57mm kaliber), BL står för Brech Loading. Gun och Howitzer är självförklarande men varför inte alla heter Ordnance vet jag ej.
Vill bara tillägga vad skillnaden mellan dem är.
QF är när pjäsen använder enhetspatron, d.v.s. när granat och drivladdning sitter ihop. Vanligast till mindre kanoner.

BL är när skottet är delat och granat och drivladdning laddas separat. Valigast till grövre artilleripjäser.

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Re: uppgraderad Sherman

Inlägg av hans lindquist » 30 december 2003, 12:21

volgar skrev:Hej!

Amerikanarna uppgraderade ju sin sherman till en bättre vagn, kommer inte ihåg namnet på den och undrar därför vad den heter ?

Sedan så undrar jag hur bra den var och om den matchade de tyska tyngre vagnarna?


/Volgar
Svar:
Vill minnas en uppgradering som hette "Supersherman" med grövre pjäs och bredare band. Användes länge av Israelerna som gillade den i ökenterräng. Vagnen skymtade även i kriget på Cypern på 70-talet.
mvh Hasse L

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Re: uppgraderad Sherman

Inlägg av Backis » 30 december 2003, 13:31

hans lindquist skrev: Svar:
Vill minnas en uppgradering som hette "Supersherman" med grövre pjäs och bredare band. Användes länge av Israelerna som gillade den i ökenterräng. Vagnen skymtade även i kriget på Cypern på 70-talet.
mvh Hasse L
M51 "Super-Sherman" använde en 10.5cm lågtryckskanon, och sköt spräng och pansarspräng.

Bild

Länk till bild som visar bössans storlek bättre;

http://hjem.get2net.dk/t_anton/pix/m51_03.jpg

Skriv svar