Vad kom först - pansar- eller jägarbasker?
- Johan Elisson
- Medlem
Vad kom först - pansar- eller jägarbasker?
En enkel fråga, vilka var först med att använda basker, i världen, respektive i Sverige? Pansartrupperna, fallskärmsjägarna?
/Johan
/Johan
- Panzerschreck
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Olof Larsson
- Medlem
Re: Vad kom först - pansar- eller jägarbasker?
De brittiska pansartrupperna införde svart basker under VkI.Johan Elisson skrev:En enkel fråga, vilka var först med att använda basker, i världen, respektive i Sverige? Pansartrupperna, fallskärmsjägarna?
/Johan
Syftet var som Gutekrigaren skrev att skydda mot slag och stötar.
Den svarta färgen var för att oljefläckar inte skulle synas.
Brittiska fallskärmsjägare fick vinröd basker under VkII,
men andra färger ska tydligen ha förekommit initialt*.
I Sverige var pansartrupperna först med basker.
Dessa infördes under mellankrigstiden.
P.g.a. ett fel i beställningen så blev de dock mörkblå.
Detta misstag rättades dock till...1999-2000 ungefär.
Så numer är det svart basker som gäller.
Stuket åt höger sägs f.ö. bero på utseendet på de tidiga radioapparaternas hörlurar,
med hörlur på ett öra, företrädesvis vänster öra och därifrån
en båge över skallen till höger sida.
Man var då tvungen att stuka baskern åt höger.
Sedan har resterande baskertilldelade förband
apat efter.
Fallskärmsjägarna har nog haft basker sedan starten.
I vilket fall som helst så fick de det innan jägarna fick sina
gröna baskrar.
Jägarna fick sina gröna baskrar i samma veva som de
fördrevs från Skövde till Karlsborg, m.a.o. runt 1980.
MvH / Olof Larsson - Vars morfar tjänstgjorde på K3 medans de fortfarande var riktiga kavallerister
och detta utan att behöva bära något grönt sadelskydd på huvudet.
(*) Eller var det SAS som hade flera olika baskrar?
- Panzerschreck
- Medlem
Gutekrigaren skrev:Pansartrupperna. Syftet var huvudskydd på den tiden det enbart fanns hjälmar av stål och det skulle bli väl mycket klongande när man slog i skallen i vagnen hela tiden. Gamla baskrar är vadderade och mjuka, bäraren ser ut som en svamp.
Mvh Petter, med snygg pansarbasker
Det finns väl så på vissa sjömans mössor också? Att man hade en "muff" på huvet så man inte slog huvet i skotten.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Ja sir du Panzerschreck, fråga mig inte om de som åker båt... 
Jag tjänstgjorde 99/00, vi hade blå baskrar hela gänget. Någon löjtnant eller två hade lyckats hitta en svart basker ur en "feltryckt" produktionsomgång från gudarna vet vilket år. Men det är alltså svart som gäller nu, då vet man det...
Min är i alla fall mörkblå och utan det foder som var gängse, dessutom privatimporterad (inte av mig) från Italien.
Mvh Petter
Jag tjänstgjorde 99/00, vi hade blå baskrar hela gänget. Någon löjtnant eller två hade lyckats hitta en svart basker ur en "feltryckt" produktionsomgång från gudarna vet vilket år. Men det är alltså svart som gäller nu, då vet man det...
Min är i alla fall mörkblå och utan det foder som var gängse, dessutom privatimporterad (inte av mig) från Italien.
Mvh Petter
Re: Vad kom först - pansar- eller jägarbasker?
Tror nog att Arméns jägarskola (sedermera Lapplands jägarregemente) införde grön basker under 1970-talet eller tidigare.Larsson skrev:Fallskärmsjägarna har nog haft basker sedan starten.Johan Elisson skrev:En enkel fråga, vilka var först med att använda basker, i världen, respektive i Sverige? Pansartrupperna, fallskärmsjägarna?
/Johan
I vilket fall som helst så fick de det innan jägarna fick sina
gröna baskrar.
Jägarna fick sina gröna baskrar i samma veva som de
fördrevs från Skövde till Karlsborg, m.a.o. runt 1980.
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Enligt Soldatinstruktion för armén Materiel (SoldI Mtrl) 1955, bilaga 1 Uniformen så anlägger fallskärmsjägare baskermössa m/52 till fältdräkt, daglig dräkt och permissionsdräkt.
Någon annan baskermössa nämns inte.
Den vadderade pansarbaskern nämns inte heller i reglementet.
Den "moderna" pansarbaskern har benämning M/60 och om vi då istället tittar i SoldI Mtrl 1969 så ser vi att Pansartrupperna (utom P1), K4 och Jägarskolan (Sedermera I22) samt FJS bär basker.
Pansartruppernas basker benämns redan här som mörkblå.
Om vi fortsätter upptäckarfärden med att titta i Svensk soldat från 1971 så står det där att pansartrupperna bär svart basker medans den i 1975 års upplaga åter är mörkblå.
I Svensk soldat 1971 har även KJ fått basker men exakt när dom fick den kan jag inte svara på.
/Thord
Den "moderna" pansarbaskern har benämning M/60 och om vi då istället tittar i SoldI Mtrl 1969 så ser vi att Pansartrupperna (utom P1), K4 och Jägarskolan (Sedermera I22) samt FJS bär basker.
Om vi fortsätter upptäckarfärden med att titta i Svensk soldat från 1971 så står det där att pansartrupperna bär svart basker medans den i 1975 års upplaga åter är mörkblå.
I Svensk soldat 1971 har även KJ fått basker men exakt när dom fick den kan jag inte svara på.
/Thord
Men den vadderade pansarbaskern fanns ju redan på 40-talet!Thord Wedman skrev:Enligt Soldatinstruktion för armén Materiel (SoldI Mtrl) 1955, bilaga 1 Uniformen så anlägger fallskärmsjägare baskermössa m/52 till fältdräkt, daglig dräkt och permissionsdräkt.
/Thord
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Det är jag mycket medveten om men, den nämns inte i några av de reglementen jag nämnt.
Dock vet jag att min svärfar hade basker 1957 då han tjänstgjorde som stridsvagnsförare på Strv 81.
Jag ska gräva lite mer i mina reglementen (c:a 500 st) och se vad jag kan hitta.
Den "moderna" pansarbaskern kom dock med modellår 1960.
/Thord
Dock vet jag att min svärfar hade basker 1957 då han tjänstgjorde som stridsvagnsförare på Strv 81.
Jag ska gräva lite mer i mina reglementen (c:a 500 st) och se vad jag kan hitta.
/Thord
Det finns ju fler reglementen förvisso än de ovannämnda....Thord Wedman skrev:Det är jag mycket medveten om men, den nämns inte i några av de reglementen jag nämnt.
/Thord
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt: