Stålhjälm mod 46

Skriv svar
Prinz Eugen
Medlem

Stålhjälm mod 46

Inlägg av Prinz Eugen » 9 december 2003, 10:09

Har läst i en bok för några år sedan, tyvärr kommer jag inte ihåg titeln på den, om tyskarnas hjälmar. Där stod det om att tyskarna skulle ta fram en ny model av sin hjälm, kallad model 46, i slutskedet av kriget.
Nu tyckte inte Hitler om den hjälmen. Han lär ha förbjudit att tillverka den.

När så DDR skulle ta fram en hjälm till sin armé, så dammade man av detta projekt och började tillverka denna hjälm, mod 46.
Finns det någon som kan dementera eller bekräfta detta.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Stålhjälm mod 46

Inlägg av Hans » 9 december 2003, 11:32

Prinz Eugen skrev:Har läst i en bok för några år sedan, tyvärr kommer jag inte ihåg titeln på den, om tyskarnas hjälmar. Där stod det om att tyskarna skulle ta fram en ny model av sin hjälm, kallad model 46, i slutskedet av kriget.
Nu tyckte inte Hitler om den hjälmen. Han lär ha förbjudit att tillverka den.

När så DDR skulle ta fram en hjälm till sin armé, så dammade man av detta projekt och började tillverka denna hjälm, mod 46.
Finns det någon som kan dementera eller bekräfta detta.
Om man nu kan bekräfta med en internetkälla ;)

The DDR obtained the dies, etc. for the helmet you mention, as the factory was in Soviet-occupied Germany. The Nazis designated it the B-II, & i've read that it saw limited field trials in 1944; if adopted it would have been designated the M-45, but it seems Hitler preferred the traditional silhouette even tho the the new helmet was ballistically superior. I've also read that there is, or was, a B-II on display in the old DDR army museum in Berlin. See Casques de Combat du Monde.
http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... hlight=ddr

Om jag förstod det hela rätt så hette DDR hjälmen m/56, men det kanske fanns en föregångare?

MVH

Hans

hans lindquist
Medlem

Inlägg av hans lindquist » 9 december 2003, 11:54

[quote="Hans"]
Om jag förstod det hela rätt så hette DDR hjälmen m/56, men det kanske fanns en föregångare?

MVH

Kan det inte vara så att man valde en ny årtalsbeteckning, då man av politiska skäl ogärna ville bli ihopkopplad med wehrmacht och tredje riket? Jag vill minnas att östtysk trupp i DDR-uniform för första gången uppträdde i mitten av 50-talet. 1956 kanske var det år den nya DDR-armén officiellt antog den hjälm, som tidigare betecknats som m/46?
Jag minns från ett tidningsreferat att Chrusjtjov på besök i Östtyskland i mitten av 50-talet stelnade till och plötsligt såg bister ut, när DDR-trupp i en mundering, som mycket påminde om wehrmachts - inklusive "hjälm och läderstövlar" - paraderade på Östberlins gator till tonerna av marschen "Preussens Gloria".
Med spekulativ hälsning
Hasse L

hans lindquist
Medlem

Inlägg av hans lindquist » 9 december 2003, 11:57

xyz
Senast redigerad av 2 hans lindquist, redigerad totalt 9 gång.

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 9 december 2003, 11:59

bild?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 9 december 2003, 12:07

Leprazy skrev:bild?
På mig, på Hans Lindquist eller.... ;)
http://www.nva.de/

MVH

Hans
Bilagor
nva.gif
nva.gif (81.83 KiB) Visad 6099 gånger
hjälm.jpeg
hjälm.jpeg (5.82 KiB) Visad 6100 gånger

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 9 december 2003, 13:02

Lite tysk läsövning:

Die offizielle Gründung der NVA erfolgte am 18. Januar 1956 durch die Volkskammer: Sie verabschiedete das "Gesetz über die Schaffung der Nationalen Volksarmee und des Ministeriums für Nationale Verteidigung".
http://www.meine-notizen.de/wiki/ddr.pl?Chronik_1956

01. Juli 1952
Aus der "Hauptverwaltung für Ausbildung (HVA)" wird die "Kasernierte Volkspolizei "(KVP)"gebildet. Die Einheiten erhalten militärische Bewaffnung und Ausrüstung.

07. Oktober 1952
Die KVP trägt erstmals bei einer Parade neue Uniformen und Rangabzeichen nach sowjetischem Vorbild.

18. Januar 1956
In der DDR-Volkskammer wird das Gesetz zur Schaffung einer "Nationalen Volksarmee (NVA)" sowie des Ministeriums für Nationale Verteidigung, beschlossen.

http://www.comrades.de/rhoenkaserne/nva ... hichte.htm

MVH

Hans
Bilagor
nva_uffz.jpeg
nva_uffz.jpeg (27.12 KiB) Visad 6088 gånger
mer hjälmar.gif
mer hjälmar.gif (53.29 KiB) Visad 6089 gånger

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 9 december 2003, 13:41

Den var oerhört ful, men som sagt, den kanske var mer praktisk.

Prinz Eugen
Medlem

Inlägg av Prinz Eugen » 9 december 2003, 14:54

Hade inte DDRs Volksarmee ryska hjälmar i början?

Prinz Eugen
Medlem

Inlägg av Prinz Eugen » 9 december 2003, 15:00

Den traditionella tyska hjälmen fanns väl efter kriget bara i Finland och Chile?
Sedan var väl USA intresserad av den. Men den väkte starka känslor, så dom lade ner projektet att införskaffa den till sin arme.
Däremot kan man se viss likhet med dagens hjälmar. Även Hjälm m/90 som svenska armen har nu.

Användarvisningsbild
Dietrich
Medlem

Inlägg av Dietrich » 9 december 2003, 15:23

Tyska WWII hjälmar användes som skyddshjälmar i många länder.
Dom bytte ju till sig matrial som gick till uppbyggnaden av Tyskland,
med vad dom hade
Ang tyska efterkrigshjälmar användes dom av gränstrupper. samt denna DDR hjälm som är en M42 som ej är invalsad och utan ventilationshål.
Den användes även Under WWII slutskede när produktionen var ansträngd har sett bilder från slutstriden i berlin då denna hjälm fanns med.
M34 har ju många brandkårer använt.

hans lindquist
Medlem

Inlägg av hans lindquist » 10 december 2003, 12:04

[quote="Prinz Eugen"]Den traditionella tyska hjälmen fanns väl efter kriget bara i Finland och Chile?
Sedan var väl USA intresserad av den. Men den väkte starka känslor, så dom lade ner projektet att införskaffa den till sin arme.
Däremot kan man se viss likhet med dagens hjälmar. Även Hjälm m/90 som svenska armen har nu.[/quote]

Liten komplettering:
Hjälmen fanns länge kvar i Spanien samt i ytterligare en latinamerikansk stat än Chile, jag vill minnas Bolivia.
Vidare fanns/finns den i sovjetiska/ryska reservförråd och delades ut till den regimtrogna, Afghanska armén som slogs på sovjetisk sida mot gerillan på 80-talet.

mvh
Hasse L

Användarvisningsbild
Hans

Band kontra hjul (från quizen)

Inlägg av Hans » 10 december 2003, 16:18

hans lindquist skrev:Vidare fanns/finns den i sovjetiska/ryska reservförråd och delades ut till den regimtrogna, Afghanska armén som slogs på sovjetisk sida mot gerillan på 80-talet.

mvh
Hasse L

Jag har något vagt minne att jag har läst/sett en bild på afganska styrkor med hjälmen innan den sovjetiska invasionen - de kan ju mycket väl ha kommit från Röda Arméns förråd ändå - men jag undrar om någon vet mer.

MVH

Hans

Skriv svar