Sveriges försvarsmakt efter nytt försvarsbeslut
Sveriges försvarsmakt efter nytt försvarsbeslut
Vi närmar oss ett nytt försvarsbeslut - av allt att döma kommer detta att innebära nya nedskärningar. Bl a torde antalet Militärdistriktgrupper att minska . D:o antalet flygflottiljer -.
Vårt försvar skall förnyas och effektiviseras. Innebörd?
Är det ingen som funderat på den allmänna värnpliktens betydelse i en fostran av det uppväxande släktet? Båda könen?
Sven
Vårt försvar skall förnyas och effektiviseras. Innebörd?
Är det ingen som funderat på den allmänna värnpliktens betydelse i en fostran av det uppväxande släktet? Båda könen?
Sven
-
Ebbe_lille
- Medlem
Värnplikt
Vi kan konstatera att ungdomen av idag har för lite av fysisk fostran - borde inte ngn ta sig an en utredning- avhandling om värnpliktens värde?
-
Ebbe_lille
- Medlem
Förvisso, men i allmänhet så är det ju det som värnplikten syftar till. Tilläggas skall att jag inte är emot värnplikten (rycker in i januari) men jag har svårt att se att det kommer att förändra min personlighet till det bättre. Om det endast är fysisk träning vi är ute efter så kan man inrätta obligatoriska statliga gymnastikprogram eller liknande.
- Kapitän zur See
- Medlem
Jag skulle nog vilja påstå att man lättare hanterar alla "små problem" i vardagen, blir bättre på att samarbeta samt får en ökad förståelse för andra människor, även om de är olika oss själva. Det är utvecklande att leva och arbeta i grupp under svårare förhållanden än vi är vana vid ifrån hemmet/skolan. Man får acceptera att man måste följa regler och beslut som andra människor tar, det är inte som hemma då man kan säga emot mor och far och göra som man vill.Ebbe_lille skrev:Jag är tveksam till "den allmänna värnpliktens betydelse i en fostran av det uppväxande släktet". Varför skulle vi bli bättre människor bara för att vi får privilegiet att träna upp vår kondition och öva oss i hur man enklast dödar människor?
Man hanterar i många fall dyr, och oftast farlig, utrustning vilket gör att man får ta ett stort ansvar, både för sig själv och sina kamrater.
Kort sagt: "den allmänna värnpliktens betydelse i en fostran av det uppväxande släktet" är betydande.
Ska tillägga att jag själv var skeptisk till lumpen innan, men med facit i hand så är det utvecklande. Man är inte samma person när man rycker in som vid M.U.C.K.
-
Ebbe_lille
- Medlem
Du har säkert rätt, men jag kan inte undgå att tro att det måste finnas någon enklare sätt att lära ut alla dessa goda egenskaper på. Måste karaktärsdaning vara lika med orderrytande? Och hur kommer framtiden att se ut, om det är som du säger? Kommer vi som har fullgjort värnplikten utvecklas till någon slags samhällelig elit som har bättre ansvarskänsla och har nått en högre grad av mognad än det resterande samhället? Lite förenklat: hur i hela friden klarar sig de som inte gör värnplikten?
Ett utmärkt och uttömmande svar - tack!Heroes In The Snow skrev:Jag skulle nog vilja påstå att man lättare hanterar alla "små problem" i vardagen, blir bättre på att samarbeta samt får en ökad förståelse för andra människor, även om de är olika oss själva. Det är utvecklande att leva och arbeta i grupp under svårare förhållanden än vi är vana vid ifrån hemmet/skolan. Man får acceptera att man måste följa regler och beslut som andra människor tar, det är inte som hemma då man kan säga emot mor och far och göra som man vill.Ebbe_lille skrev:Jag är tveksam till "den allmänna värnpliktens betydelse i en fostran av det uppväxande släktet". Varför skulle vi bli bättre människor bara för att vi får privilegiet att träna upp vår kondition och öva oss i hur man enklast dödar människor?
Man hanterar i många fall dyr, och oftast farlig, utrustning vilket gör att man får ta ett stort ansvar, både för sig själv och sina kamrater.
Kort sagt: "den allmänna värnpliktens betydelse i en fostran av det uppväxande släktet" är betydande.
Ska tillägga att jag själv var skeptisk till lumpen innan, men med facit i hand så är det utvecklande. Man är inte samma person när man rycker in som vid M.U.C.K.
//sven
De klarar sig säkert - frågan var om inte de skulle klara sig bättre. Om inte värnplikten vore en egennytta för Sverige?Ebbe_lille skrev:Du har säkert rätt, men jag kan inte undgå att tro att det måste finnas någon enklare sätt att lära ut alla dessa goda egenskaper på. Måste karaktärsdaning vara lika med orderrytande? Och hur kommer framtiden att se ut, om det är som du säger? Kommer vi som har fullgjort värnplikten utvecklas till någon slags samhällelig elit som har bättre ansvarskänsla och har nått en högre grad av mognad än det resterande samhället? Lite förenklat: hur i hela friden klarar sig de som inte gör värnplikten?
Var finner man så omfattande "mingling" mellan individer från olika samhällsklasser?
-
Ebbe_lille
- Medlem
Du behöver inte uttrycka Dig så - kom igen då Du gjort värnplikten (motsv) - otroligt nog så har de flesta grabbar/karlar jag mött sedan de för flera/några/något år sedan legat inne i de flesta fall framfört positiva åsikter.Ebbe_lille skrev:Jag får nog erkänna mig besegrad i den här diskussionen. Det är nog bara min motvilja mot att spendera 15 månader med att bli skriken på som lyser igenom.
Ja, det är just det som är frågan -- har dessa tre-tio-femton månmader något värde i sig!! Tjänar moder Svea på detta!`?Ressel skrev:Görs män av pojkar, mycket möjligt men väldigt få pojkar får chansen.NIBBE skrev:militären är någonting som behövs, i armen görs det män av pojkar. jag ser åtminståne fram emot att få rycka in om några år
Ja, moder Svea tjänar på detta!
Värnplikten har ett värde inte bara för individen, utan även för samhället. Det kan låta kallt, men människor får lära sig arbeta och stöpas in i en form. Men man lär sig även värdet av detta, samt att man kan få en viss arbetsmoral och då känna den där sköna känslan som man har när ett väl utfört arbete är gjort. Det gynnar samhället i form av effektivitet.
Dessutom...Dom flesta av oss har väl nån polare eller polares polare som har styrt upp sina liv tack vare värnplikten? Människor som knappast hade genererat skattepengar om de inte en gång i livet hade fått vara med och lära sig vad laganda kan betyda? Jag känner då flera personer som "rättade till sig" efter lumpen...
Värnplikten har ett värde inte bara för individen, utan även för samhället. Det kan låta kallt, men människor får lära sig arbeta och stöpas in i en form. Men man lär sig även värdet av detta, samt att man kan få en viss arbetsmoral och då känna den där sköna känslan som man har när ett väl utfört arbete är gjort. Det gynnar samhället i form av effektivitet.
Dessutom...Dom flesta av oss har väl nån polare eller polares polare som har styrt upp sina liv tack vare värnplikten? Människor som knappast hade genererat skattepengar om de inte en gång i livet hade fått vara med och lära sig vad laganda kan betyda? Jag känner då flera personer som "rättade till sig" efter lumpen...