Lancaster som störtade i Domsten (norr om Helsingborg)

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Lancaster som störtade i Domsten (norr om Helsingborg)

Inlägg av Simon_HBG » 18 september 2003, 11:49

Någon gång under kriget så störtade en Lancaster i vattnet utanför Domsten (norr om Helsingborg).

Jag letar efter ett datum för när detta hände. Någon som vet något ?

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 18 september 2003, 21:39

Enligt "Nödlandning Sverige!" av Wegmann-Widfeldt sid. 42-43 och 153 var det den 4 september 1943 omkring 01.30 på natten. Några andra uppgifter som kan passa in har jag inte hittat, frånsett att en Lancaster havererade på land ungefär 7 km norröver vid Lerberget den 4 juli 1942.

Flygplanet som störtade i Domsten, en Lancaster III, hamnade dock inte i havet utan på land, ungefär 100 meter från några villor. Det finns ett foto i boken som illustrerar detta (dock anges där felaktigt datum till 3 sept.) och där ligger planet som en skrothög. Planet var på återväg efter att ha bombat Berlin, men skadorna gjorde att en man hoppade i fallskärm över Tyskland och 3 över Danmark, av vilka en lyckades fly över till Sverige. 3 man hoppade över Öresund och 2 av dem blev införda till Ven och senare tillsammans med den som flytt från Danmark återsända till England. En man saknas.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Inlägg av Simon_HBG » 18 september 2003, 22:18

Stilleben skrev:Några andra uppgifter som kan passa in har jag inte hittat, frånsett att en Lancaster havererade på land ungefär 7 km norröver vid Lerberget den 4 juli 1942.
Kan ha förväxlat Domsten och Lerberget. Finns det några övriga uppgifter om planet som störtade vid Lerberget ? Störtade den i vattnet ?

Planet jag är ute efter störtade i vatten och skadade fördes till Helsingborgs sjukhus, några/någon ska ha dött.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 19 september 2003, 07:31

Vad jag kan se, sid. 32-33 i nämnda bok, störtade Lancastern i Lerberget den 4 juli 1942 också på land.

Flygföraren räddades ur eldhavet av tillskyndande personer och fördes till lasarettet i Helsingborg, medan den övriga besättningen om sex man omkom. Planet hade lagt ut minor i Sundet mellan Helsingör och Helsingborg, då den träffades av luftvärnseld, troligen från danska sidan.

Sedan har vi en Hampden Mk 1 som störtade vid Kopparverkshamnen vid Helsingborg ungefär vid midnatt den 27 september 1940 och där alla de fyra besättningsmedlemmarna omkom. Planet hade bombat Kiel.

Samt den bekanta störtningen vid Filborna strax utanför Helsingborg den 8 febr. 1945 av en Lancaster där 6 man omkom, piloten räddades sig i fallskärm. Planet sköts troligen ned av svenskt luftvärn, vilket ledde till en upprörd debatt i riksdagen. F.ö.antas fyra 250 kg bomber ha exploderat (kan kanske tillföras tråden "Bomber över Sverige"!), samt hade militären stora svårigheter med att desarmera en obriserad kvartersbomb. Planet hade bombat mål utanför Stettin.

Kan planet som störtade vid Domsten, möjligen ha störtat strax vid strandkanten och en del av vrakspillrorna kastats upp på land, det är uppenbart bara en del av spillrorna som syns på det omnämnda fotot?

Användarvisningsbild
affe
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:38
Ort: Stockholm

Inlägg av affe » 19 september 2003, 11:28

Domsten är fel det med - Planet damp ner i Laröd/Hittarp, norr om HBg, söder om Domsten, 100 meter från min fars släktgård. Han har berättat om natten då planet rasade ner i byn och han lyckades även sno åt sig lite prylar från planet. Om du vill veta mer så ta kontakt med en grupp som heter "Vårt Laröd" som ger ut en kvartalsskrift, för något år sedan skrev dom en artikel om just natten då planet kraschade.

/a

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Inlägg av Simon_HBG » 21 september 2003, 15:24

Tackar för alla svar..

Mitt intresse är grundat på en historia från min morfar som satt i den ambulans som körde in till Helsingborgs lasarett. Det är troligen den Lancaster som störtade 4 juli 1942. Har ett metalstycke någonstanns som ska komma från det planet.

Skulle vara intressant att få reda på vem den person som räddades var. Ska kolla Helsingborgs Dagblad för tiden kring det aktuella datumet.

Skriv svar