Modernt torpedskydd.

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 7 september 2004, 12:14

Mrkos skrev:Var det under tankerkiget som Seawise Giant a.k.a Jahre Viking sänktes?
Nästan sänktes;

Finally, in 1981, she put to sea under the name the Sea Wise Giant. During the Iran-Iraq war, T.T. Jahre Viking was hit by the Iraqis on 14 May 1988 while transiting the Hormuz Straits. She was declared a total constructive loss and laid up in Brunei Bay. At the end of the war, she was bought by a Norwegian company, re-floated, and towed to the Keppel shipyard in Singapore. After major repairs, in October 1991, she was sailing again, under her new name "Happy Giant".

Later she was sold to Jorden Jahre for the sum of $39 Million. It was at this stage that the ship was renamed Jahre Viking.

http://www.globalsecurity.org/military/ ... viking.htm
http://supertankers.topcities.com/id112.htm

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 7 september 2004, 12:44

Hans skrev:
tryggve skrev:Nå, om du har tid kan du väl kolla upp detta med första insats av Exocet. Tror att det var redan 1981, men jag kan ha fel.
19 oktober 1981 (sidan 128) - jag saknar ett index :lol:

MVH

Hans
Tackar!
Jo, boken äre svår att slå i, det får man säga. Faktaspäckad till tusen. Enligt Tom så finns det med kommentarer om insats av RBS-70 på den iranska sidan, men jag måste erkänna att jag aldig hittade det.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 7 september 2004, 12:47

Det rådde väl överskott på tankertonnage under denna period, så det var ganska populärt blad redare att låta fartyg segla på denna rutt. Försäkringspengarna var eftertraktade, och eftersom i alla fall iranierna erbjöd höga lönder och liknande så fattades det (efter vad jag har förstått) aldrig filk på båtarna...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 7 september 2004, 15:02

tryggve skrev: Tackar!
Jo, boken äre svår att slå i, det får man säga. Faktaspäckad till tusen. Enligt Tom så finns det med kommentarer om insats av RBS-70 på den iranska sidan, men jag måste erkänna att jag aldig hittade det.
Om jag hittar det skall jag säga till - vilket år som helst :lol:

Faktaspäckad är rätt ord, dyr men mycket läsning.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 7 september 2004, 15:03

Hans skrev:
tryggve skrev: Tackar!
Om jag hittar det skall jag säga till - vilket år som helst :lol:

Faktaspäckad är rätt ord, dyr men mycket läsning.

MVH

Hans
Jag frågade Tom om det, och han gav en sidreferens. Men jag hittade det aldrig... :oops:

Skriv svar