Nope..Bjernevik skrev:1 Ra 135 och 1 Ra 145/146.
Quiz: Militär utrustning
Med riktig avser nu Hans förmodligen en skynkabilspluton dvs en brigadskyttepluton. Men frågan avsåg inte en sådan...Hans skrev:På en riktig skyttepluton fanns det en (1) Ra 135 - punkt slut.Bjernevik skrev:1 Ra 135 och 1 Ra 145/146.
MVH
Hans
Nu hade han faktiskt rätt.
Det fanns bara en Ra 135 på plutonen. Pvplutonen hade några fler (har för mig att det var en Ra 146 och tre Ra 135.
Det är mer än en gång man lindat antennen kring skidstaven för att öka räckvidden.
Som kompch hade man två ra 146 (en för kompstri och en för batstri).
Frågan fri.
Huuuur kunde du gissa det? Självfallet, ryggraden i den svenska Krigsmakten - med kevlarskynken på TGB 20 - inteMD650 skrev:
Med riktig avser nu Hans förmodligen en skynkabilspluton dvs en brigadskyttepluton. Men frågan avsåg inte en sådan...:)
Ett enkelt självrättande flygetyp, på rätt plats.
MVH
Hans
- Bilagor
-
- enligt MD på rätt plats - marken.jpg (20.41 KiB) Visad 364 gånger
Om det där var en fråga över vad det är för en kärra så är det en B29:aHans skrev:Huuuur kunde du gissa det? Självfallet, ryggraden i den svenska Krigsmakten - med kevlarskynken på TGB 20 - inteMD650 skrev:
Med riktig avser nu Hans förmodligen en skynkabilspluton dvs en brigadskyttepluton. Men frågan avsåg inte en sådan...:)
Det var i alla fall ett snyggt kammoflagemönster på dem.
Ett enkelt självrättande flygetyp, på rätt plats.
MVH
Hans
BAC TSR-2
[Edit]För sent
___________________________________________________________The TSR.2 story is one of incompetence, mismanagement and failure. It is also a story of brilliance, determination and courage. It may sound crazy, but these are not mutually exclusive statements, as will become clear.
http://www.thunder-and-lightnings.co.uk/tsr2/
[Edit]För sent
mustamato skrev:BAC TSR-2
___________________________________________________________The TSR.2 story is one of incompetence, mismanagement and failure. It is also a story of brilliance, determination and courage. It may sound crazy, but these are not mutually exclusive statements, as will become clear.
http://www.thunder-and-lightnings.co.uk/tsr2/
[Edit]För sent
Om Hans ska bege sig så är väl bollen dinhans skrev: En riktig snygging - TSR 2. Då får fortsätta då jag måste bege mig.
Jaha, det var det han menade, han tryckte lite fel på tangenterna så jag visste inte hur
jag skulle utläsa hans mening. Men jag kör väl på då:
Denna kärra var (åtminstone en del av) "ryggraden" i det sovjetiska luftförsvaret
under större delen av det kalla kriget. Men vad (vad heter kärran?) är den beväpnad
med?

jag skulle utläsa hans mening. Men jag kör väl på då:
Denna kärra var (åtminstone en del av) "ryggraden" i det sovjetiska luftförsvaret
under större delen av det kalla kriget. Men vad (vad heter kärran?) är den beväpnad
med?

@ Tryggve
Du får rätt för roboten som är en AA-3 alt. R8, flygplanet härstammar i sin grund-
konstruktion från Sukhoi 15, men är en uppgraderad variant och heter då Sukhoi 21,
men det är väl lite överkurs kanske så du får rätt för flygplanet också, frågan är således
din. Förutom AA-3 kunde den ta AA-8 Aphid, och den saknade märkligt nog automat-
kanonbestyckning (men kunde ta sådana i en vapenkapsel).
Sukhoi 15 samt AA-3 är båda 1950-talskonstruktioner och var i tjänst in på 1990-talet
i Ryssland, jag tror att kineserna fortfarande använder en kopia av AA-3. Flygplanet var
en stor massiv best, med en topphastighet på 2.4 Mach, och just storleken gjorde att den
var lätt att modifiera, man kunde med enkelhet slänga in en ny bättre radar o.s.v. Lite
kuriosa om flygplanstypen var att flygplan av denna typen visuellt var och tittade på det
sydkoreanska passagerarflygplanet över Sakhalinöarna på 1980-talet. Det var dock en
MiG-23:a som sedermera sköt ner det.
@ Varjag

Kinesernas nya version av Sukhoi 15 trädde i tjänst ungefär samtidigt som ryssarna
tog sin ur tjänst. Kineserns nya version tillverkas än idag och är en hyfsat kapabel kärra
som bland annat är utrustad med en modern radar som har en "look down"-kapacitet,
samt en kapacitet att skjuta "beyond visual range"-robotar. AA-10 är ungefär som AIM-7M
Sparrow.
http://www.sinodefence.com/airforce/fighter/j8b.asp
Du får rätt för roboten som är en AA-3 alt. R8, flygplanet härstammar i sin grund-
konstruktion från Sukhoi 15, men är en uppgraderad variant och heter då Sukhoi 21,
men det är väl lite överkurs kanske så du får rätt för flygplanet också, frågan är således
din. Förutom AA-3 kunde den ta AA-8 Aphid, och den saknade märkligt nog automat-
kanonbestyckning (men kunde ta sådana i en vapenkapsel).
Sukhoi 15 samt AA-3 är båda 1950-talskonstruktioner och var i tjänst in på 1990-talet
i Ryssland, jag tror att kineserna fortfarande använder en kopia av AA-3. Flygplanet var
en stor massiv best, med en topphastighet på 2.4 Mach, och just storleken gjorde att den
var lätt att modifiera, man kunde med enkelhet slänga in en ny bättre radar o.s.v. Lite
kuriosa om flygplanstypen var att flygplan av denna typen visuellt var och tittade på det
sydkoreanska passagerarflygplanet över Sakhalinöarna på 1980-talet. Det var dock en
MiG-23:a som sedermera sköt ner det.
@ Varjag

Kinesernas nya version av Sukhoi 15 trädde i tjänst ungefär samtidigt som ryssarna
tog sin ur tjänst. Kineserns nya version tillverkas än idag och är en hyfsat kapabel kärra
som bland annat är utrustad med en modern radar som har en "look down"-kapacitet,
samt en kapacitet att skjuta "beyond visual range"-robotar. AA-10 är ungefär som AIM-7M
Sparrow.
http://www.sinodefence.com/airforce/fighter/j8b.asp