Mest misslyckade militära vapnet
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
Hehe. Ja, så lite som 20 skott i minuten sköt man väl inte ens under karolinertidenHans skrev:20 skott i minutenmustamato skrev: Men med RPD påstods man kunna skjuta serier med en knytnävsstor spridning på 100 meter medan KvKK sparkar som en musköt p.g.a. eldhastigheten på 20 skott i minuten vilken dessutom överhettar pipan snabbt, vidare ska denär du säker
![]()
![]()
Känn dig nu inte förföljd, men man får vara försiktig även med små slarvfel här, jag är inte den enda... turligt nog - jag förväntar mig att bli rättad av dig snart!
MVH
Hans
Som nämnts har KvKK en eldhastighet på 20 skott i sekunden, en disciplinerad skytt
under fredstid skjuter korta serier på 3-4 skott. Under krigstid skjuter samma skytt
serier om 10-15 skott, och eftersom KvKK har ett patronband á 100 patroner så
kommer en kasett skjutas tom väldigt snabbt. En vanlig finsk skyttegrupp bär väl med
sig kanske åtta kasetter, det vill säga 800 patroner till KvKK-skytten vilka skulle gå åt
väldigt snabbt ifall KvKK inte hade en fast pipa, det är väl antagligen anledningen till att
den har det också, så att skytten/gruppen tvingas spara på ammunitionen? Skytten
måste ju försöka hålla pipan relativt kyld, så att inte patroner börjar självantändas i
kammaren.
Den höga eldhastigheten medför även att slutstycket flyger bakåt med en rejäl hastighet
och den styva rekylfjädern (tror jag det heter?) skjuter tillbaka slutstycket med en
kraft som är avsevärt större än den hos RPD, detta kräver att lådan på KvKK är av
högre kvalité än på RPD, vilket gör den dyrare och mer avancerad att tillverka, och
mekanismen måste ha mindre toleranser vilket gör den mer benägen att låsa sig p.g.a.
sand etc.
Boven i dramat är således eldhastigheten. Många länder som använder sig av MG42
numera har ju sänkt eldhastigheten, t.ex. Beretta MG42/59 i Italien, tyskarnas MG3 o.s.v.
Förstår inte varför man från finskt håll ville ha en hög eldhastighet på KvKK... någon?
Om Me 163 lyckades skjuta ner 9st bombplan var de inte helt mislyckat. Tänk efter hur mycket matrial behöver en Me 163 kontra en stor fyrmotorigt bombplan, man kan säkert bygga 10-20 st Me 163 för samma kostnad.
Fråga sedan hur många Me 163 förlorade tyskarna ute på förband, med tanke på att planet kom så sent inte många, slutsats för mindre matrial, med outbildade piloter, lyckas vi förstöra mer fientligt matriel och högt utbildade fiendesoldater och förhindra ett bombanfall. Så Me 163 kunde vara mycket framgångsrik även om planet exploderar när de landar...
Fråga sedan hur många Me 163 förlorade tyskarna ute på förband, med tanke på att planet kom så sent inte många, slutsats för mindre matrial, med outbildade piloter, lyckas vi förstöra mer fientligt matriel och högt utbildade fiendesoldater och förhindra ett bombanfall. Så Me 163 kunde vara mycket framgångsrik även om planet exploderar när de landar...
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
Definitivt! Ja77's post om framgångsrika Me 163:or 'även om planet exploderar när det landar' - tyder på att Ja77 har en högre uppfattning om de tyska jaktpiloternas stridsmoral - än den vilken historien- och överlevande piloter, har omvittnat.....Boken hittas väl bara på antikvariat numera till något fantasipris - men jag rekommenderar starkt Rudolf Opitz bok; 'Das Kraftei - Raketenjäger ME 163 Komet' med undertiteln 'von einer der überlebte' (av en som överlevde...) Opitz var den första att flyga med 'eine scharfe B' - dvs serievarianten Me 163B. Boken ställer hela Me 163-projektet i en klarare dager än efterkrigstidens romantik och 'omifallatt'.J. Björkman skrev:Jo, men jag är ganska säker på att Me163 dödade fler tyskar än amerikaner.
När jag nu ändå spinner på vanvettiga raketjaktplan tycker jag att den tyska Bachem 349 'Natter' förtjänar ett omnämnande. Ba 349 får t.o.m. Me 163 att verka konservativ! Raketjaktplan är egentligen en överdrift, Ba 349 var en bemannad raket, försedd med samma Walter 509 raketmotor som i Me 163. Men den startades vertikalt från en 25 meters startramp och med hjälp två par booster-raketer. Hela ekipaget, inkl. en förmodligen dödsrädd pilot - skjöts upp helt under automatisk kontroll. Stighastigheten var fenomenal - planerad till att nå bombplanens angreppshöjd på 7000 meter på mindre än en minut (vilket inte kan ha hjälpt pilotens trumhinnor...men en stor klump tuggummi kanske ingick i standardutrustningen...?). Tio sekunder efter 'blast-off' ramlar booster-raketerna av, när Nattern når bombplanens höjd övertar piloten kontrollen från automatiken och styr till skottläge....Han drar i en spak och noskonen blåser av - blottande ett ilsket gap fyllt av 24 stycken Henschel Hs 217 Föhn-raketer - han avfyrar raketsalvan a la hagelsvärm mot viltfågel - innan han elegant glider (raketmotorn har nu slocknat) tillbaka mot Das Vaterland. Nere på 2000 meter, lossar han sina fastbindningsremmar, kastar huven och drar i en spak till! Den skjuter loss den värdefulla raketmotorn - som i sin egen fallskärm återvänder till fosterjorden. Den våldsamma chocken - kastar 'automatiskt' ut vår bålde pilot ur hans raket - där han, givetvis med full sinnesnärvaro - utlöser sin fallskärm - och landar tryggt. Om det är någon som inte instämmer med mig - att det borde stå en guldkantad delegation färdig med Riddarkors i högsta hugg - när Natterpiloten tar mark - vill jag höra från dom!
Amerikanerna intresserade sig för Bachems idéer efter fredsslutet och erbjöd flera tyska flygare slutna till projektet frikostig ersättning för en provflygning....Alla avböjde artigt. Man kan sympatisera......
Amerikanerna intresserade sig för Bachems idéer efter fredsslutet och erbjöd flera tyska flygare slutna till projektet frikostig ersättning för en provflygning....Alla avböjde artigt. Man kan sympatisera......
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
Löjtnant Lothar Siebert omkom vid den första 'manuella' avskjutningen i februari 1945 men det skall ha varit tre lyckade,bemannade försök därefter fast jag inte känner detaljerna. RLM (Reichsluftfahrtsministerium) tycks ha tagit avstånd från projektet - fast SS och Himmler fann det 'helt i sin anda' - och troligen låg bakom att det över huvud taget förverkligades. Pierre Clostermann - i sina memoarer - beskriver stackars Lt. Sieberts död, under fullfart från fem raketer - som en 'syntetisk begravning' - jag instämmer.
Apropå raketer, nej det är ju ingen raket men i alla fall så duger väl Davy Crockett för denna tråd.

En kärnladdad projetil från en rekylfri pjäs med en sådär 4km räckvidd som hystade iväg en liten trivsam kärnladdning på bara 0,18 kt. Det fanns monterat ett 37mm inskjutningsvapen på byssan också...
Den användes (framgångsrikt?) i "King Kong vs Godzilla" från 1962.
MVH
Hans
edit - dubblettbild...och raket bort

En kärnladdad projetil från en rekylfri pjäs med en sådär 4km räckvidd som hystade iväg en liten trivsam kärnladdning på bara 0,18 kt. Det fanns monterat ett 37mm inskjutningsvapen på byssan också...
Den användes (framgångsrikt?) i "King Kong vs Godzilla" från 1962.
MVH
Hans
edit - dubblettbild...och raket bort
- Olof Larsson
- Medlem
Den amerikanska Mk45 ASTOR-torpeden får anses vara ganska misslyckad.
Den sägs vara den enda torped som haft en "Kill Probability" på 2.0.
D.v.s. målet och den avfyrande ubåten.
Men det är klart.
Kombinationen ubåtsavfyrad ostyrd antibåtsraket, med kärnstridsspets
och kort räckvidd var kanske inte så jättelyckad.
Den sägs vara den enda torped som haft en "Kill Probability" på 2.0.
D.v.s. målet och den avfyrande ubåten.
Men det är klart.
Kombinationen ubåtsavfyrad ostyrd antibåtsraket, med kärnstridsspets
och kort räckvidd var kanske inte så jättelyckad.