Strv 103
Stämmer och när man är duktig som skytt kan du skjuta med hjälp av stridssiktet (alltså utgå ifrån det när du riktar).Svempa skrev:
Är BALJAN inställd på ett fast avstånd? (alla strv som är större än baljan går att skjuta på för att projektilbanan är så flack?).
Skulle strv var mindre än stridssiktet får du rikta lite högre istället.
Syftet med stridssiktet är att du snabbt skall komma till skott och slippa en massa "finriktning".
Den som skjuter först och visar minst målyta vinner duellen.
Nope.... Du lägger origo på målet och mäter med lasern. Avståndet presenteras i siktet men kalkylatorn tar ut uppsättning och framförhållning "själv". Det enda du gör som skytt är att hålla origo på målet. Detta gäller för 9040B.Svempa skrev:
Gissar att man får upp någon liten "framförhållningsring" att sikta på efter att man mätt in målet med laser och förflyttningshastighet i streck/sekund?
När det gäller för 9040A så gör du på samma sätt som ovan men avståndet presenteras och origo "flyttas/hoppar till" varvid du som skytt måste ta ut uppsättning och framförhållning genom att nu rikta om och "flytta" origo till målmitt.
Då är det enkelt med 9040B för där gör man precis likadant.Sören Norby skrev:
I Leo2 är det enklare än så. Där siktar man alltid med origo. Kalkylatorn och sidrikten tar själv ut framförhållningen efter <1s målföljning. Uppsättning och parallaxfel räknas också ut automatiskt efter vald amslag, lasermätning alt. manuellt avstånd.
Origo i målmitt --- mät laser --- skjut.
På 9040B måste det innebära att siktet är "rörligt" - eftersom origo fortfarande ligger på målet medan kanonen/tornet vrids och eleveras? Som skytt måste man väl dessutom vara noga med att hålla origo på samma plats i målet under inmätningen, om man "fladdrar" borde ju det innebära att kalkylatorn får konstiga värden att räkna på?MD650 skrev:Nope.... Du lägger origo på målet och mäter med lasern. Avståndet presenteras i siktet men kalkylatorn tar ut uppsättning och framförhållning "själv". Det enda du gör som skytt är att hålla origo på målet. Detta gäller för 9040B.Svempa skrev:
Gissar att man får upp någon liten "framförhållningsring" att sikta på efter att man mätt in målet med laser och förflyttningshastighet i streck/sekund?
När det gäller för 9040A så gör du på samma sätt som ovan men avståndet presenteras och origo "flyttas/hoppar till" varvid du som skytt måste ta ut uppsättning och framförhållning genom att nu rikta om och "flytta" origo till målmitt.
Hur funkar detta med mörkersiktet? Samma som ovan, fast med mörkerkapacitet?
/S
Nää siktet är inte rörligt utan kanonen riktar ut utifrån de värden den för från kalkylatorn....dvs origo är still men kanonen rör sig.Svempa skrev: [
På 9040B måste det innebära att siktet är "rörligt" - eftersom origo fortfarande ligger på målet medan kanonen/tornet vrids och eleveras? Som skytt måste man väl dessutom vara noga med att hålla origo på samma plats i målet under inmätningen, om man "fladdrar" borde ju det innebära att kalkylatorn får konstiga värden att räkna på?
Hur funkar detta med mörkersiktet? Samma som ovan, fast med mörkerkapacitet?
/S
Samma princip med IRV dvs mörkersiktet....
Achtung! Stab. Ein!
Klockren bild! Hur funkar det med den parallellkopplade KSP:n? Samma sikte som till kanonen eller en annan siktesbild?
Kan du förklara det där med vad Strv besättningarna kallade för "ensning" - dvs att VC kan rikta in skytten mot ett mål genom att lägga en "markör" över målet - och slipper använda klockmetoden för målangivning.. Hur funkar det? Gör VC detta med periskopet eller?
Klockren bild! Hur funkar det med den parallellkopplade KSP:n? Samma sikte som till kanonen eller en annan siktesbild?
Kan du förklara det där med vad Strv besättningarna kallade för "ensning" - dvs att VC kan rikta in skytten mot ett mål genom att lägga en "markör" över målet - och slipper använda klockmetoden för målangivning.. Hur funkar det? Gör VC detta med periskopet eller?
Jag är mycket inponerad och tacksam över ett så snabbt och rikligt svar!
Fler frågor:
Har du någon öppen info om den nya pilen till 121/122? Det vore kul att veta hur den beter sig i möte med reaktivt pansar alternativt skiktat pansar/sand.
Som jag minns det medförs 42 "skott" totalt i 121/122 varav 15 är spränggranater - stämmer detta? Jag har också för mig att PBV alt stridsfordon (BMP) skulle bekämpas med spränggranat - stämmer detta? I så fall varför? För att spara pilarna till MBT:s eller?
/Svempa
Fler frågor:
Har du någon öppen info om den nya pilen till 121/122? Det vore kul att veta hur den beter sig i möte med reaktivt pansar alternativt skiktat pansar/sand.
Som jag minns det medförs 42 "skott" totalt i 121/122 varav 15 är spränggranater - stämmer detta? Jag har också för mig att PBV alt stridsfordon (BMP) skulle bekämpas med spränggranat - stämmer detta? I så fall varför? För att spara pilarna till MBT:s eller?
/Svempa
Underbart! Väldigt fina bilder!
Fler frågor:
Jag vet att "klumpen" på eldröret har något med krutgaserna att göra - men vad hur och varför?
LaserAI: Kan man mäta mot vad som helst? Eller måste det vara plåt/pansar för att lasern ska studsa? (Kan man mäta mot en skyttesoldat till exempel?).
Det verkar som våran L55 kanon är ett riktigt dundervapen! Jag gissar att frontpenetrering av T-80U inte är något problem
? (säkert hemlig info, men man måste ju fråga!).
Har du någon fin bild på VC och Skyttplats på 122? Jag har kört 122/121 totalt kanske 50 meter, så förarplats är jag hyfsat bekant med. Det är värre med de ovan nämnda.
/S
Fler frågor:
Jag vet att "klumpen" på eldröret har något med krutgaserna att göra - men vad hur och varför?
LaserAI: Kan man mäta mot vad som helst? Eller måste det vara plåt/pansar för att lasern ska studsa? (Kan man mäta mot en skyttesoldat till exempel?).
Det verkar som våran L55 kanon är ett riktigt dundervapen! Jag gissar att frontpenetrering av T-80U inte är något problem
Har du någon fin bild på VC och Skyttplats på 122? Jag har kört 122/121 totalt kanske 50 meter, så förarplats är jag hyfsat bekant med. Det är värre med de ovan nämnda.
/S