tryggve skrev: Mi-24 Hind används i åtskilliga konflikter, och flera hundra ska ha skjutits ned i Afghanistan. Iranierna använde AH-1 MYCKET effektivt i kriget 1980-88. Där möttes också Mi-24 och AH-1 ibland. Oftast vann AH-1…
Glömde Hinden.
Hinden är ju onekligen lite "speciell" i sitt koncept dock, en jäkla herka med rotor egentligen.
Vilka varianter av Hinden hade Irakierna? Inte gamla A väl?
tryggve skrev:
Så stridshelikoptrar har används i många konflikter, men nackdelen är att man MÅSTE ha luftherraväldet för att kunna använda dem effektivt.
Användningsområdet för dessa förband blir nog mest att ingå i uppgiftslösande förband internationellt, det gamla territorialförsvaret är ju redan nermonterat... Problemet som jag ser det är att vi inte ersatt det med nåt vettigt, utan bara dragit ner resurserna osthyvelsvägen, samtidigt som politiker suttit och bestämt vilka förband som ska eller inte ska läggas ner...
Och när man gör så, så är det helt plötsligt ett DETACHEMENT av flygvapnet som skyddar huvudstaden från ett strategiskt överfall...
Som du nog märker var mitt moderförband F16.
tryggve skrev:
För övrigt så kan jag inte se hur argumentet ”men USA hade inget motstånd i Irak” skulle ger mer argument att köpa A129?
Ok, jag säger det så här; Antagligen hade A129 presterat lika bra under dom förhållandena(med likvärdig prestanda, sensorutrustning och beväpning). Alltså skulle det gynna oss att skaffa ett lite billigare system som "duger", så vi kan ha några fler.
tryggve skrev:
Vilket väl betyder att endast Italien använder A129… 60 st. Enligt ”Flight international” så har de Italienska A129 ingen kanon, men om det är sant har jag ingen aning om.
Det finns lite olika versioner av A129, den jag föreslår är den senaste och mest avancerade. Viktigaste ändringen är en modernare (kapabel men inte extremt dyr som på AH-64A) FLIR, två extra vingbalkar, kapacitet att skjuta Hellfire och en trepipig 20mm kanon.
Då tidigare A129 har haft olika roller (en för pv, en för luftstrid mot andra helikoptrar, en för spaning osv) har den senaste varianten kapacitet för alla dessa roller.
tryggve skrev:
Vi kan inte drömma om att tillverka komponenter till en attackhelikopter själva. Och med tanke på hur svårt det är att köpa reservdelar från ryssland ibland så vore det rent sagt korkat att köpa nåt från dem.
Vi är redan så beroende av USA att det inte spelar någon större roll om vi skulle köpa av dem eller ej...
Drömma kan man alltid.
Frågan om beroende av USA är om vi ska UTÖKA beroendet, vilket jag anser är en dålig ide.
tryggve skrev:
Rooivalk.
Visst, men vad jag vet så var Rooivalk faktiskt med på en lista FM hade över tänkbara förvärv, men kom inte ens till testfas. Så uppenbarligen så ville man inte ha den av någon anledning.
Skulle vara intressant att veta varför...
Jag kom på en nackdel till med Rooivalk däremot, den ska ha stor värmesignatur har jag hört.
tryggve skrev:
Turkiet har pratat om att köpa 145 attackhelikoptrar ganska länge nu , och vi får väl se om de nu verkligen väljer Ka-50 till slut. Det är ett betydligt mer osäkert kort än AH-1Z, i alla fall...
Turkarna vill bygga vissa vitala delar själv, vilket USA vägrar att låta dom göra (mest för att skydda jobb misstänker jag), därför ska Turkiet ha bestämts sig för Ka-50.
Min källa för detta är Rysk, så helt tillförlitlig är den ju inte.