länge sedan man såg dig här - har du ett annat liv vid sidan av
MVH
Hans
Nja, säg snarare från cirka 1955 och framåt... Innan dess var hangarfartygen väldigt väderberoende. Det gjorde inte så mycket i Stilla Havet under vk2 men torde ha haft betydelse i Nordatlanten under ett vk3. Det var en av orsakerna till att så pass många slagskepp överlevde långt in på 50-talet.Hans skrev:Nu kan jag inte hålla mig längre - från och med senast 1941 hade det bästa slagskeppet ett däck som man kunde starta och landa flygplan på - sedan får Psilander säga vad han vill![]()
![]()
MVH
Hans
Som sagt taget från minnet, är på annan ort denna vecka som konsult, men det var något med att man bland annat använde "gammal" härdningsteknik på pansaret samt att sidobältet och innanför liggande pansarskott inte var så högt samt bra placerat, vilket gjorde att man vid slagsida och skadade sidor skulle riskera att få översvämmning snabbare, vilket ju tydligen var ett av problemen med Prince of Wales sänking 1941.Bjernevik skrev:För övrigt blev jag förvånad över att KGV-klassen skulle anses ha dåligt pansarskydd. De tillhörde de bättre skyddade slagskeppen, av "Treatyskeppen" skulle jag anse dem som bäst skyddade. Däremot var deras artilleri något klent även om britterna som alltid hade bra kanoner.
Richelieu hade ju ett antal allvarliga svagheter (jämfört med SoDAk).Urban skrev:För övrigt så anser man i boken att de bästa treaty slagskeppen på 35000 ton vara South Dakota samt Richelieu. Det förstnämnda hade kraftig bestyckning, men relativt låg fart. Det senare fartyget var en snabbgående variant av de traktatsreglerade slagskeppen, men man anser att inget är som helhet bäst av dessa två.
Tack för dessa intressanta uppgifter! Jag har själv ingen större kunskap om hur man bäst bygger slagskepp utan citerade bara från boken.Olof Larsson skrev: Richelieu hade ju ett antal allvarliga svagheter (jämfört med SoDAk).
Ang. granaterna till Richelieu så var det visst inte pluggen som lossnade.Urban skrev:Tack för dessa intressanta uppgifter! Jag har själv ingen större kunskap om hur man bäst bygger slagskepp utan citerade bara från boken.
Att få höra att fransmännen dessutom planerade använda C-stridsmedel i slagskeppsgranater var även en nyhet för mig!
Ang. radar så nämns detta på diverse ställen som en vital faktor hur det skulle kunna gå vid ev. strid gentemot diverse olika nationers fartyg och det sägs också att den amerikanska 12,7 L/38 anses vara den bästa luftvärnspjäsen.
Ja, KGV-klassens undervattensskydd var inte bra. Men jag undrar om inte det italienska Pugliesesystemet var värre... Den torpedträff som avgjorde PoWs öde vete tusan om något undervattensskydd hade hanterat egentligen, det var en "en-på-miljonen-chans" att den tog som den gjorde och fick propelleraxeln att slita upp skrovet.Urban skrev:Antitorpedskyddet anses också vara under all kritik. Konstruktörernas beräkningar visade sig vara helt felaktiga då det skulle ha klaraat 454 kg trotyl så blev skyddet bygggt i tre lager svagare än på alla nybyggda och de flesta ombyggda gamla slagskepp. Djupet var lite, ca 4 m midskepps och man hade en mindre lyckad placering av skott och indelning i celler. Man nämner bland annat att Prince of Wales förlorade sin stabilitet samt blev nästan helt försatt ur stridbart skick efter två träffar med 154kg trotyls luftburna japanska torpeder.
Glädjedödare! (som att nämna Pv-kanoner och AT-missiler, när pansarmaffian vältrar sig i de mest obskyra detaljer på olika stridsvagnar)Hans skrev:Nu kan jag inte hålla mig längre - från och med senast 1941 hade det bästa slagskeppet ett däck som man kunde starta och landa flygplan på - sedan får Psilander säga vad han vill![]()
![]()
MVH
Hans