Quiz: Militär utrustning

Låst
Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av Perman » 4 augusti 2012, 08:22

Det ska tydligen vara den tyska ubåten U-D 4 (f.d. holländska ubåten O 26). Enligt vissa källor så ska det dock vara U-D3 (f.d. O 25).

http://www.dutchsubmarines.com/boats/boat_o26.htm (scrolla ner till 1942; dutchsubmarines.com sviker aldrig när det gäller frågor om holländska ubåtar ;-))
A German type VII-C U-boat (left) and the U-D4 (ex-O 26). Note the German flags on the towers.
According to some sources the boat on the right is U-D3 (ex-O 25) and the photo is taken in 1944 in Germany.
Please contact us if you have more information on this photo.
Jag upphör aldrig att förundras över att det dröjde ända till 1944 innan tyskarna började införa snorkeln på sina ubåtar, trots att systemet fanns (om än i prototypversion) på tre av de holländska ubåtarna som de erövrade redan i maj 1940.

/Per

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 4 augusti 2012, 11:24

Full pott med Bonus till Perman, som kände igen en av de fyra holländska ubåtar, som tyskarna lade vantarna på 1940.
Och - alla hade snorkel! Som tyskarna demonterade - då dom inte ''ansågs lämpliga för atlantförhållanden''.... :roll:

Fyra år senare - slogs tyska ubåtschefer om att få snorkel monterade på sina båtar - som en klart bättre överlevandschans!

Perman till rodret, Varjag

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 4 augusti 2012, 11:48

Tack varjag! Av alla de 79 ubåtar av 21 olika typer som tillhört det svenska ubåtsvapnet sedan 1904 så är det en enda ubåt som inte är byggd på ett svenskt varv. Vilken? Bonus om man kan stava namnet rätt samt även kunna tala om på vilket varv den är byggd och när.

/Per

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 4 augusti 2012, 12:41

Den här frågan kan jag bara inte motstå.... :D
Ubåten HMS HVALEN, byggdes 1908 i La Spezia i Italien av - wait for it:
Il Cantiere Navale del Muggiano fra Storia e Futuro....en munfull även för pastaälskare!

Tog sig hem för egen maskin - med bensindrivna FIAT-motorer & italienska Magneti-Marrelli elmotorer - hela vägen från La Spezia till Stockholm.....

http://www.cultureimpresa.it/04-2006/en ... ggiano.pdf
(scroll down....)

Hur visste varjagen detta...jo; en av barndomens ''profiler'' var stammande - fyfyfy..fyrmästar FFooforsman på min barndoms Rödkallen.
Och Han Var Med på Resan som maskinist!
Och visste berätta att livet på en ubåt - vvvaar ett hehehelvete!
Moderfartyget SKÄGGALD med HVALEN.JPG
Moderfartyget SKÄGGALD med HVALEN.JPG (65.72 KiB) Visad 539 gånger
Vavavarjag

PS HMS SPIGGEN m/1958 - var oxå byggd utomlands DS

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 4 augusti 2012, 13:34

Vad kan man säga? I am stunned! :-) (det svenska språket räcker inte här ;-))

Sorry varjag, glömde bort Spiggen förstås. Som kuriosa så lever faktiskt det italienska fabrikatet Magneti Marelli vidare än idag. Spjällhuset i motorn på min Volvo V70 II -00 är tillverkat av just, håll i er nu, Magneti Marelli :-)! Tyvärr kanske man ska tillägga i just det här fallet :-(

Enligt boken Det Svenska Ubåtsvapnet så levererades Hvalen 1909 och utrangerades 1919. Deplacementet var 186 ton, längden 42,4 meter, bredden 4,2 meter och dykdjupet 30 meter (tillåtet i fredstid). Huvudmaskineriet var, som du säger varjag, 3 st italienska FIAT 12-cyl 4-takts bensinmotorer på totalt 750 hk (man kan bara föreställa sig brandfaran och bensinångorna!). Bestyckningen bestod av 2 st 45 cm torpedtuber, och besättningen uppgick till 17 man. Boken namnger även alla de sju fartygscheferna som tjänstgjorde i omgångar (flera ett flertal ggr) på Hvalen mellan åren 1909 och 1918. Bl a så nämns det kanske inte helt okända namnet Fabian Wrede, som ska ha varit fartygschef på Hvalen år 1916. Vem just denna Fabian Wrede var vet jag inte, men det har funnits ett antal mer eller mindre kända personer tidigare i historien med just det namnet enligt wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fabian_Wrede. I finska marinen finns idag ett skolfartyg med det namnet.

Bild

varjag håller med bonus förtjänstfullt i frågan,

/Per

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 4 augusti 2012, 13:55

Jag bugar och tackar Perman. Och farsans supkamrater, varav fyrmästar'n var en - som lät oss smågrabbar, med ögon Stora Som Tefat - åhöra Sanning Och Ljug från Fjärran Länder och Upprörda Hav......Dä hva thider det! :lol:

Det är nattedags Downunder - fråga kommer när Sola går opp över Stillaossianen....Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 4 augusti 2012, 22:27

Ja dags fortsätta....Magneti-Marelli tillhör mina favoritaversioner, efter en Alfa-Romeo jag en gång hade - så vi fortsätter med outspädd dynga.....i form av ett gevär -
skräp.png
skräp.png (66.78 KiB) Visad 503 gånger
notoriskt opålitligt.jpg
- som mitt under brinnande krig, i all hast ersattes av något annat......

Vad är det för typ av gevär och vad ersattes det med?, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 augusti 2012, 13:08

Gevären var kamrade för Imperiets Standardpatron - .303 British (eller 7,7mm som den hette på svenska) - men hade kolonialt ursprung.
När dom konfronterades med Västfrontens lera och regn - användes dom bäst geom att fatta om pipan - som en klubba! :lol:

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 5 augusti 2012, 19:43

Det kanadensiska Ross- geväret har jag för mig var synnerligen ueslt?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 augusti 2012, 22:20

Dalmas skrev:Det kanadensiska Ross- geväret har jag för mig var synnerligen ueslt?
Och en Femetta av Dalmas! Jo, det är ett kanadensiskt Ross Mk II som måste ersättas med brittiska SMLE efter erfarenheterna med de kanadensiska gevären 1915 i Flanderns lera. Där gevären helt enkelt inte funkade.....

http://en.wikipedia.org/wiki/Ross_rifle

Du har eldtillstånd för nästa, Varjag

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 5 augusti 2012, 23:07

Vad är det här?
Bilagor
aa.JPG
aa.JPG (8.89 KiB) Visad 448 gånger

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 6 augusti 2012, 19:43

Apparaten, särskilt det som syns på bilden, har gett upphov till mycken smärta.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 6 augusti 2012, 20:38

Dalmas skrev:Apparaten, särskilt det som syns på bilden, har gett upphov till mycken smärta.
Tänkte först på summern till tfnapp m/37 och sedan på ag-tumme av I-vapnet till pvpjäsen men det liknar ju inte det.
:)

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 6 augusti 2012, 21:37

Apparaten är inget för stridisar, och smärtan bygger på förslitning snarare än snabbt uppkommet våld...

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 7 augusti 2012, 09:23

Då får ni se lite mer för att det ska bli lättare:
Bilagor
b.JPG
b.JPG (13.57 KiB) Visad 480 gånger

Låst