Quiz: Militär utrustning
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
De enda jag känner till som sväljer olika typer utav ammunition är den amerikanska revolvern Cadco 47 Medusa som kunde spotta ur sig de mesta i 9mm kaliber.
Fem exempel utav allt revolvern kunde ta.
.380 ACP
.38 special
.357 magnum
9x18 Ultra
9x19mm Parabellum
Samt en rysk k-pist vars namn var Gepard, har jag för mig. Baserad och byggd på Kalashnikov's AK74 modell.
Även den kunde spotta ur sig det mesta i nio millimeters klassen, då mer vikt åt de ryska formerna av nio millimeter såsom 9x39mm, 9x21mm, etc, etc.
Men ingen utav dem är någon pistol så jag ligger långt ifrån någon fullträff.
En liten ledtråd kanske?
Fem exempel utav allt revolvern kunde ta.
.380 ACP
.38 special
.357 magnum
9x18 Ultra
9x19mm Parabellum
Samt en rysk k-pist vars namn var Gepard, har jag för mig. Baserad och byggd på Kalashnikov's AK74 modell.
Även den kunde spotta ur sig det mesta i nio millimeters klassen, då mer vikt åt de ryska formerna av nio millimeter såsom 9x39mm, 9x21mm, etc, etc.
Men ingen utav dem är någon pistol så jag ligger långt ifrån någon fullträff.
En liten ledtråd kanske?
Tack Vargas - och ja, revolvrar ar betydligt mera forlaatande om vad 'dom aeter' an automatpistoler. (Aven om jag blev forvaanad over 9x18 Ultra passade i Medusan
..) Och som inte ar en av de efterfraagade kalibrerna, daa jag provat och sett patronen 'drunkna i kammaren' paa fraagans vapen.
Men du har prickat kalibern ratt! Vi snackar om niomillimetersklassen - och i en armepistol som inte hade laasning
Utan var en ren 'blowback' - annars hade underverket inte kunnat uppstaa, Varjag
Men du har prickat kalibern ratt! Vi snackar om niomillimetersklassen - och i en armepistol som inte hade laasning
Utan var en ren 'blowback' - annars hade underverket inte kunnat uppstaa, Varjag
Saadarja, nu har spett i alla fall prickat tillverkaren.....men inte modellen. Astra 600 tillverkades aat tyskarna under 2:a VK - och var precist kamrad, enbart for 9mm Parabellum, inget annatspett skrev:Astra 600
Bortom 200.
Astra 400.
MVH
Hans
Astra 400.
MVH
Hans
Ratt! ASTRA 400 Modelo 1921 var pistolen med en maangsidig matsedel. Den var avsedd for den spanska pistolpatronen 9mm Largo (=9mm Bergmann-Bayard eller 9x23mm). Vi gor ingen surdeg av detta med de alternativa patronerna - som kanske var en for svaar fraaga.....Men paa 30-talet upptackte naagra klaafingriga - att det gick lika bra att skjuta med
9mm Steyr, 9mm Parabellum, .38 Colt Automatic och .38 Colt Super Automatic i vapnet (den sista ej rekommenderad!)
Detta var ett odets sammanspel med kammarens toleranser - inte avsett av Uniceta y Cia......
En del kallor paastaar ocksaa att 9mm Browning Long (= vaar svenska pistolpatron m/07) ingick i menyn - men jag lyckades aldrig med den, daa jag paa 80-talet experimenterade med detta for en artikel i en australisk vapentidning.
Fraagan till Hans, Varjag
9mm Steyr, 9mm Parabellum, .38 Colt Automatic och .38 Colt Super Automatic i vapnet (den sista ej rekommenderad!)
Detta var ett odets sammanspel med kammarens toleranser - inte avsett av Uniceta y Cia......
En del kallor paastaar ocksaa att 9mm Browning Long (= vaar svenska pistolpatron m/07) ingick i menyn - men jag lyckades aldrig med den, daa jag paa 80-talet experimenterade med detta for en artikel i en australisk vapentidning.
Fraagan till Hans, Varjag
- Bilagor
-
- ASTRA 400 Modelo 1921.jpg (17.52 KiB) Visad 518 gånger
Denna är inte så svår som den verkar, vad är detta för sparbössa?
MVH
Hans
MVH
Hans
- Bilagor
-
- sparbössa.jpg (115.71 KiB) Visad 503 gånger
Ni ser att inredningen är hyfsad modern och med enkronan kan ni bedömma pansarets tjocklek.
MVH
Hans
MVH
Hans
Ja d e t pansaret heter minsann duga, vad ar det... 200mm och i gjutet torn
. I alla fall for stort och tungt for att ga paa hjul....
En fast kustartilleripjas, kanske en av vaara svenska med kupoltorn ??, Varjag
En fast kustartilleripjas, kanske en av vaara svenska med kupoltorn ??, Varjag
Jag är inne på varjags spår:
ERSTA a.k.a. 12/70
ERSTA a.k.a. 12/70
Varjag var inne på rätt spår men frågan går till FNP - ingen båt
MVH
Hans
MVH
Hans
Släpper frågan fri p.g.a intermittent trådbevakning.
OK jag kor vidare, vad ar detta for en bossa?, VarjagFNP skrev:Släpper frågan fri p.g.a intermittent trådbevakning.
- Bilagor
-
- magnifique.jpg (21.38 KiB) Visad 317 gånger
Mannlicher 1900 karbin ?
spetten ar paa bettet! Modellaaret var 1901, men svaret ar ju ratt. Mannlicherpistolen M. 1896 (- som saaldes daaligt daa den var en daalig pistol) erbjods 1901 i en 'Karabiner-Pistole' version - och det ar denna i fraagans bild. Sen foljde en 'forbattrad' pistol- variant- M. 1903 som saalde annu samre - innan projektet gick till historien.....spett skrev:Mannlicher 1900 karbin ?
Ett problem - var att Borchardt C/93, Mannlicher M.96 och Mauser's C/96 - alla anvande samma patron - men, med mycket olika laddningar. Enda sattet att veta vad som var vad - var att ha en obruten ask patroner
spett's fraaga, Varjag